(an)organische stoffen

ik moet organische en anorganische stoffen kennen voor biologie, en het probleem is dus dat ik wel weet dat een organische een O H en C molecuul (als dat zo heet) hebben, maar ik weet geen voorbeelden. Behalve glucose :'D of weet iemand ergens waar in de Binas dr iets over staat?
mijn probleem is waarschijnlijk dat ik geen scheikunde heb hih

Alcohol bevat ook C, O en H atomen maar ik weet nou niet of dat organisch is. En daar houdt 't voor mij op.

(zegt een meisje dat 4/5 jaar scheikunde heeft) :’)

In binas stond geloof ik wel ergens een tabel met organische en anorganische stoffen, maar ik weet niet meer welke.
Een aantal voorbeelden van organische stoffen zijn: glucose, methaan, ethaan, eiwitten, vetten, koolhydraten, aminozuren. Dit zijn vooral stoffen die afgebroken kunnen worden door verschillende micro-organismen.
En van anorganische stoffen: water, koolstofmono-oxide, koolstofdioxide, water.

Het is dus niet zo dat alleen organische stoffen een O, H of C bevatten, anorganische stoffen kunnen dit ook hebben. En over het algemeen zijn organische stoffen ingewikkelder van opbouw dan anorganische stoffen.

dingen met een C zijn altijd organisch, behalve CO en CO2 heeft mijn biologieleraar gezegd.

Organische stoffen zijn ingewikkelder opgebouwd dan anorganische stoffen, en organische stoffen komen voor in het lichaam, anorganische stoffen kunnen ook daarbuiten voorkomen.

^ Dit.

Organische stoffen worden zo genoemd omdat organismen voor een groot deel uit organische stoffen bestaan (glucose, DNA, eiwitten, aminozuren), maar ze kunnen ook gewoon daarbuiten voorkomen (alcohol, suiker, vitaminen(pillen)). Door die koolstof-atomen- (zo heten ze :wink:) kunnen de moleculen ook veel groter en ingewikkelder in elkaar zitten. Het wordt

We hebben verder ook genoeg anorganische stoffen (water, zuurstof, ijzer, calcium, natrium, …) binnen ons lichaam, wat zelfs het grootste deel van ons gewicht inneemt (dankzij water), maar relatief aan de buitenwereld hebben we veel meer organische stoffen!