Amnesty International

Heee iedereen :slight_smile:
Ik schrijf zelf voor Amnesty International naar regeringen en mensen die in de gevangenis zitten (vaak onterecht of zonder proces). Ik zou graag eens in contact willen komen met mensen die dit ook doen om ervaringen en ideeën uit te wisselen, en ik dacht; er zijn vast wel meer mensen die voor Amnesty schrijven dus laten we er een grote topic van maken :slightly_smiling_face:.

Wat is Amnesty International voor organisatie?
Amnesty International is een onafhankelijke beweging die zich inzet voor slachtoffers van schendingen van mensenrechten. Amnesty heeft 3 miljoen leden, donateurs en vaste begunstigers in meer dan 150 landen. Amnesty Nederland is met bijna 300.000 leden één van de grootste afdelingen.

Dus zijn er hier mensen die ook actie voeren voor Amnesty?

Nee, maar ik snap het niet helemaal. Kun je het wat beter uitleggen, want zoals ik het nu zie klinkt het wel heel aantrekkelijk.

-

Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe weet jij zeker dat die mensen echt onterecht vastzitten en je geen brieven zit te schrijven voor criminelen? :slightly_smiling_face:

Amnesty is een organisatie die zich inzet voor mensenrechten over de hele wereld. Via de Nederlandse site (amnesty.nl) kun je meehelpen. Dit hoef je niet per se te doen door middel van donaties, dat is ook een van de redenen dat ik voor deze organisatie heb ‘gekozen’. Als je naar ‘Kom in actie’ gaat staan daar petities of andere zaken. Bij sommige hoef je alleen te tekenen door je mailadres op te geven en je naam en woonplaats op te geven. Er zijn ook acties waarbij je brieven schrijft naar bijv. regeringen om te vragen voor vrijlating en dergelijke :slightly_smiling_face: En als je direct naar gevangen wil schrijven kun je dat doen via de ‘groetenlijst’. Als je meer informatie wil moet je het maar zeggen!

Ik ga hier van uit doordat er onderzoek is gedaan door Amnesty. Natuurlijk heb je nooit een volle 100% garantie, maar als je kijkt naar de bepaalde wetgeving in landen en de reden waarom mensen vast zitten kun je in sommige gevallen er uit concluderen dat dit onterecht is. Bovendien heeft Amnesty ook een goede naam gekregen en ja, daardoor vertrouw ik er op dat het betrouwbaar is en dat ik niet schrijf naar mensen die terecht vast zitten.

dit is toevallig: ik lees een boek over Amnesty en dan kom ik hier, wat is het topcomment: Amnesty International

:grinning:
oké beetje OT.
Maar goed dat je het doet!

Ah dat is idd toevallig! Het is vast een teken hahaha! Wat voor boek lees je als ik vragen mag?

Dat deel van: direct naar een gevangen schrijven trekt me aan. Ik zou dat best wel willen doen, dat vind ik interessant en ja, gewoon, dat zou ik wel willen doen. Heb jij dat wel eens gedaan en hoe gaat het dan? Hoe heb je het ervaren?

Als je het zo stelt lijkt het me best gaaf om te doen wat jij doet.

Ja ik doe het geregeld ja. Er is op de site een zogeheten ‘Groetenlijst’ met daarin verschillende mensen die wel een groet kunnen gebruiken. Het staat alleen niet zo duidelijk aangegeven op de site, maar als je bij zoeken groetenlijst intikt dan krijg je hem vanzelf. Eigenlijk wijst die lijst zichzelf, je hebt verschillende delen. Deel 1 zijn kleinere mensenorganisaties, deel 2 gaat over zogeheten gewetensgevangen (dit is de grootste groep mensen) en deel 3 gaat over de doodstraf. Op een A4 staat uitgelegd wat er met deze persoon is gebeurd, de taal waarin je de brief moet schrijven, de postzegels die je moet gebruiken en het adres natuurlijk. Ik schrijf vaak anoniem, wat wel inhoudt dat je niet naar de VS kan schrijven omdat daar alleen enveloppen worden geaccepteerd als er een adres op staat van de verzender. Dit heeft natuurlijk wel als nadeel dat je niet een reactie terug kan krijgen.
Vaak stuur ik in het Engels iets, een kaart met iets van bloemen er op omdat dit opbeurend is en over de hele wereld wordt begrepen. Vaak zet ik er iets in van ‘I am writing to wish you strength in your struggle for justice’ ‘Please hold on, we are working for your release’ of korte berichten als ‘Don’t give up’. Niet alleen krijgen de mensen zo een steuntje in de rug, maar er is een geval waarbij een man die vast zat heel veel postkaarten ontving vanuit de hele wereld waardoor hij een soort respect kreeg van de bewakers die hem beter gingen behandelen. Helaas is dit niet overal zo. Maar ik vind het fijn om te weten dat ik iemand wat kracht kan geven door zoiets simpels te doen :slightly_smiling_face:

Als je geinteresseerd bent kun je het altijd een keer proberen, je hoeft niet meteen een ‘vast’ lid te zijn :slightly_smiling_face:

Ik sta sinds kort op festivals voor amnesty om petities te laten tekenen en mensen bewust te maken van de acties die dan aan de gang zijn.heb ik nu twee keer gedaan. En deze zondag ga iknaar schijndel naar 1anderfestival en ga ik handtekeningen ophalen voor het wapenhandelsverdrag. In juni ga ik naar parkcitylive in heerlen voor hetzelfde en dan in septemberheb ik er nog eentje. Ik ben er eigenlijk ingerold via mijn moeder, ik vond amnesty altijd al goede dingen doen en daarbij te helpen is al helemaal leuk.

Misschien is dat ook iets voor jou ik weet niet waarje vandaan komt maar hoemeer vrijwilligers hoe beter natuurlijk :slightly_smiling_face: Hoe zit het met die brieven dan hoe kom jijt e weten wie er vast zit en vrijgelaten moeten worden?

Ja dat klinkt inderdaad best wel interessant :slightly_smiling_face: Hoe ik kom te weten wie er vast zit? Dat staat gewoon op de site bij de groetenlijst, daar staat ook uitleg bij gegeven waarom iemand vast zit dus van wat hij/ zij wordt beschuldigd.

Up!

Oke, dat lijkt me wel heel interessant :slightly_smiling_face: Ik heb toevallig gister op een festival gestaan om handtekeningen op te halen tegen de toestanden in Syrie en we hebben meer dan 1100 handtekeningen opgehaald met zn 8en dus dat was wel netjes.
Mag ik vragen waar je woont, aangezien het allemaal per regio word geregeld of als het je aanspreekt zou ik gewoon gaan informeren :slightly_smiling_face: