ambitie: eigen middelbare school oprichten

Hallo lezers,

Ik heb veel ambities voor later. En één van deze ambities is; mijn eigen school te openen en daarin leiding geven. Nou, hier komt mijn vraag: Is het mogelijk om een middelbare school te openen zonder een pabo opleiding te hebben gevolgd? Zo niet, kan een cursus helpen? Of iets anders…?

Groetjes!

Lijkt me wel handig als je PABO of pedagogiek of iets in die richting hebt gestudeerd. Het is belangrijk als directeur (want neem aan dat je dat dan wilt zijn) om de ontwikkeling van een kind goed te leren kennen. Daarnaast kun je niet zomaar een middelbare school oprichten en zul je eerst een miljoen ervaring binnen het veld moeten hebben. Met een studie tandarts kom je niet echt zo snel in het onderwijsveld terecht.

Ik vind het wel mooi dat je die ambitie hebt, maar op deze leeftijd (gezien dit forum, ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent) lijkt het me eerder een droom voor een verre toekomst.
Veel directeuren van scholen zijn ooit begonnen als docent en hebben dus de Pabo / lerarenopleiding gedaan. Binnen de school hebben zij zich vervolgens opgewerkt tot directeur.
Zonder onderwijservaring / diploma’s lijkt het me vrijwel onmogelijk om je droom te verwezenlijken. Tuurlijk, we leven in een vrij land en het is voor iedereen mogelijk om een eigen school op te richten (ja echt), maar er komt zoveel meer bij kijken dan je denkt.
Denk aan: bevoegde docenten, de onderwijsinspectie, de norm waar je aan moet voldoen, etc.

Tipje; zoek op LinkedIn schooldirecteuren en kijk wat zij aan opleidingen/werk gedaan hebben voor ze directeur werden. Dan heb je beter een idee hoe je komt waar je wil zijn!

LinkedIn is ook handig om alvast connecties op te doen binnen die wereld.

Wat een mooie ambitie!
Ik zou aan de richting van bedrijfskunde/organisatiewetenschap denken om te begrijpen hoe organisaties werken. Het zou echter wel helpen om de dienst die je aanbiedt inhoudelijk te begrijpen.

Ik heb in het onderwijs gewerkt bij een organisatie waarvan de leidinggevenden niet zelf voor de klas hebben gestaan. Ik merk dan wel dat zij het lastiger vinden om zich in te leven in hun docenten, omdat ze niet helemaal begrijpen dat lesgeven veel meer vergt dan alleen de lesstof ‘klakkeloos opdreunen’.

Super bedankt voor jullie reacties!! Ik waardeer het echt :slightly_smiling_face:
Ik ga zeker even een kijkje nemen op die link :blush:. En het is idd een ambitie VOOR LATER, haha.