Amandel er uit, operatie/ervaring??

Ik denk dat ik dit het best hier kan plaatsen…

Nou 4 jaar geleden (2010) moest ik naar de KNO van de dokter wegens grote amandelen, de dokter zei dat ik nog wel kon wachten en ikzelf durfde geen operatie.
Nu 4 jaar later ga ik echt dood van de pijn, ik had het eerst elk seizoen wel wegens temperatuur verandering, sinds de zomervakantie is het erger geworden, ik heb nu al de hele tijd amandelontsteking met soms een pauze van o.a 2/3 weken. Ze zijn super dik/groot, witte vlekjes er op, kan mijn nek niet bewegen, slikken is ook niet mogelijk en sinds dit jaar krijg ik ook opeens last van mijn oren en kan ik door de pijn niet slapen.
Nu ben ik vorige week alweer naar het ziekenhuis geweest en werd het toch echt wel tijd voor een operatie, wegens tijdgebrek ( ik ben bezig met mezelf te bewijzen voor een versneld opleiding en aangezien ik een trouwerij heb in de kerstvakantie, ik bruidsmeisje ben en gewoon de rust wil als ik ben geopereerd ) zijn we tot conclusie gekomen om de operatie in de voorjaarsvakantie te doen.
Een vriendin heeft het een paar weken terug gedaan en dat gaf me moed aangezien ze er niet slecht aan toe was.
Na veel rond gekeken op google en forums ben ik toch wel weer bang geworden.
Iemand ervaring met een amandelen er uit halen, hoe voelde het de dag er na, de weken er na, veranderde je stem dramatisch ( de dokter gaf aan dat mijn stem helder zou worden ) , spuugde je (veel) bloed uit, heb je nu nog wel eens last van je keel en ben je blij dat je het toch hebt gedaan of?

Ik wil heel graag van mijn amandelen af, maar ik ben er echt gewoon doodsbang voor dat er iets fout zal gaan aangezien mijn mond voor mij wel heel belangrijk is qua opleiding en alles etc. En ik denk van als het echt fout zou gaan ik het liever niet doe en gewoon maar tegen de pijn vecht… ( heel dom )

Ik ben nu 16, voor de operatie ben ik dus al 17 geworden, en wat ik begreep van verhalen van familie ( hoe ouder je bent hoe pijnlijker het is )

Veel weet ik er niet van. Maar veel ijsjes eten toch?

http://mtv.mtvnimages.com/uri/mgid:file:http:shared:public.articles.mtv.com/wp-content/uploads/2014/08/Ice-cream-gif.gif

Ja, denk dat ik na het herstellen even geen ijs meer wil en kan zien

Ik was nog heel jong toen mijn amandelen eruit werden gehaald. Dus dat was voor mij een voordeel!

Ik kan me weinig herinneren van de pijn, het enigste wat ik weet is dat ik veel cadeautjes kreeg en veel ijs en vla moest eten, terwijl ik daar toen geen trek in had haha.

Meid, je kunt niet eeuwig blijven rondlopen met deze pijn!
Je zult echt deze operatie moeten doen en echt vertrouwen in de dokters, dat alles goed komt! :sob::muscle:

Nooooit googelen, volgens google ga je altijd dood.

Grootste waarheid ooit.

ja of heb je kanker…

Iemand verder nog ervaring?

Ik heb het pas laten doen en het is best pijnlijk maar ik had echt chronische keelontsteking en daar ben ik tenminste vanaf. Het herstel duurt een week tot tien dagen is mij verteld en eten is superlastig.

Volgens google heb je altijd kanker dus gewoon niet googlen. Ik heb er geen ervaring mee maar alle mensen die die operatie hebben gehad, hebben er niet heel veel last van gehad.

Even testen op pfeiffer. Heb dezelfde dingen gehad en dokters ontkenden altijd dat het pfeiffer kon zijn. Na anderhalf jaar toch op getest bij een andere arts en het bleek dat ik pfeiffer had. :hammer:

Ik heb het ook vrij laat laten doen, toen ik 14 was, en ik vond t allemaal wel meevallen. Ja het doet zeer maar het was zeker niet de pijnlijkste ervaring ever. Bovendien mag je ongegeneerd de hele dag ijsjes eten dus ik zeg go for it :wink:

Als je ermee blijft lopen dan heb je juist meer kans om je keel/mond te verpesten.

Ervaringen schijnen heel wisselend te zijn… De een heeft gewoon wat pijn en is er met 1 of 2 weken vanaf en een ander gaat kapot. Is helaas heel weinig voor te zeggen. Sowieso als je geen klein kind meer doet, is de ingreep gewoon een stuk ingrijpender.

Maar het helpt wel met de ontstekingen hoogstwaarschijnlijk als die dingen weg zijn, dus ik zou het zeker alsnog overwegen.

mijne zijn er vorig jaar uitgehaald en ik wou een week lang dood. je kunt niet slikken, niet praten, niet ontspannen. je kaken doen pijn, net zoals je oren en je verliest je smaak tijdelijk.

na die week wordt t wel beter tho en dan voel je t alleen nog een beetje met niesen en gapen

Ik was dus naar de dokter geweest vorige maand omdat ik dacht dat ik weer pfeiffer had, maar dat kon je maar 1x krijgen en toen bleek dus dat mijn amandelen chronisch waren ontstoken en doordat mijn amandelen beter probeerde worden zogen ze al het energie uit mijn lichaam

Kijk als ik dit lees denk ik van oke niet fijn maar als het moet dan moet het natuurlijk want na de operatie zal je nooit meer amandelontsteking hebben.

het was echt een hel (en bij mij heeft het niet eens geholpen, blijkbaar was het een allergische reactie :’))
maar zie het zo: je zult er last van blijven houden en hoe ouder je bent hoe groter het risico op complicaties. Ik was 18 en ik googelde en ik las verhalen van mensen in de 40 die na 6 maanden hun smaak nog niet terug hadden en enorme bloedingen enzo.

Dus ja je weet dat het toch ooit moet, beter nu dat je er vanaf bent dan er nog jaren naar toe moeten leven omdat je niet durft!

oh en dat je lekker ijs kan eten na de operatie zijn leugens :’) dat zeggen mensen die nog vet jong waren toen ze weggehaald werden en het is algemeen bekend dat de ingreep dan niks voorstelt. Wat wel erg lekker is zijn milkshakes. Wel pas na het einde van de week toe tho en hou er een glas/flesje water bij ivm slijmvorming maar ik nam na een week pas een milkshake en ik wou echt dat ik het eerder al had gedaan.

Ik was 6 toen ze eruit gingen, en het laatste wat ik wou eten was ijs dus dst is inderdaad echt bullshit

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat ik ijs wil eten na de operatie, denk alleen water drinken en dood willen.

Ah nee nu maak je me weer bang met over smaakverlies, is je stem ook echt echt veranderd of? De dokter zei namelijk dat mijn stem er helder van zou worden…