Altijd vol

Ik had al even rond gezocht op het forum of hier al een ander topic over was geopend, maar nee. Ik wist niet zeker of dit bij het medische vragen-topic moest, maar dat lijkt me niet want het is niet echt een medische vraag haha, en aangezien het hier over eten gaat dacht ik dat jullie me misschien wel kunnen helpen. :slightly_smiling_face:

Ik zit 's avonds bij het slapen gaan en 's ochtends bij het ontbijt nog vol van het avondeten. Ik krijg tot 13:00 uur meestal geen hap door m’n keel, terwijl ik rond 7 uur al wakker ben. Dan zou de oplossing dus zijn dat ik minder moet eten, maar ik eet echt niet veel bij het avondeten, ik schep m’n bord één, soms twee, keer vol, and that’s it. Voor de rest van de avond eet ik dan ook geen tussendoortjes meer ofzo. Ook kan ik bijvoorbeeld vol raken van een koekje voor de rest van de dag. Ik ging gisteravond uiteten met vooraf een spooktocht waar ik (voor die spooktocht dus) een gevulde koek kreeg, nou na het lopen van die spooktocht van 2 uur zit ik nog steeds bijna misselijk vol van die ene koek, dus ik heb letterlijk één stukje stokbrood gegeten bij het ‘echte’ eten. Ik eet eigenlijk alleen nog maar omdat ik weet dat het moet en omdat ik anders gewoon echt onder de 300 calorieën per dag zit, maar ik heb nooit echt zin of trek in eten, hebben jullie enig idee hoe dit komt en wat ik er tegen kan doen?

Wat lastig zeg… Maar zo herkenbaar. Ik zit ook altijd verschrikkelijk vol. De laatste keer dat ik honger of zelfs maar echt trek had is jaren geleden. Alleen eet ik veeeeel meer dan 300 kcal per dag, want ik probeer echt heel hard om aan te komen.

Echt een makkelijke oplossing heb ik niet voor je. Jezelf ‘dwingen’ om toch te eten. Je lichaam went namelijk aan de hoeveelheid eten en het moment waarop je die erin stopt. Start met een licht ‘ontbijt’ om een uur of 11. In het begin is dit misschien lastig, maar het zal echt wennen.

Je hebt wel medicatie die (sterk) kan zorgen voor een hongergevoel, maar dit zou ik je niet echt aan willen raden…

300 kcal per dag is echt veel te weinig meid. Als je er zelf niet snel een oplossing voor kunt vinden, zoek dan aub professionele hulp!

Succes. :wink:

ik voel me juist nooit vol :grinning_face_with_smiling_eyes:
misschien moet je minder water drinken als je dat doet? Of telkens kleine dingen eten om de 2 uur

Hee meid!
Allereerst, wat naar om te horen dat je met dit probleem kampt.
Verder hoef ik natuurlijk niet goedbedoeld zoals waarschijnlijk de zoveelste van wie je het hoort aan te kaarten dat het echt héél ongezond is om zo weinig te eten. Bovendien blijkt uit je verhaal dat je je daar zelf ook goed bewust van bent, want dat is een van de belangrijkste dingen: erkennen dat het niet goed is, dan kun je er ook makkelijker en beter een oplossing voor vinden!

Ik vraag me af, heb je familieleden met ziektes/afwijkingen? (denk aan prikkelbare darmsyndroom of bijzondere allergiëen, metabolische ziekten - deze dingen kunnen al een rol spelen)
Ben je zelf ook wel eens naar de dokter geweest? Bloedprikken en evt wat testjes, als je hier namelijk al heel lang last van hebt kan het zijn dat er wat meer is dan “een vol gevoel” (maar niet waarschijnlijk hoor, wil je niet bang maken!) Het kan alleen al heel simpel een verstoorde hormoonhuishouding en dan een tekort aan ghreline zijn, dat is een hormoon uit de maagwand wat het gevoel van honger veroorzaakt en je oerdrift om eten te zoeken activeert.

Dan, om het probleem echt direct aan te pakken…
lijkt me duidelijk: je moet meer gaan eten :stuck_out_tongue_winking_eye:
Hoe doe je dit? Klinkt heel naar als je je al zo vol voelt, maar het antwoord is: ook al heb je geen zin, dwing jezelf, stop het naar binnen.
Nogmaals, sorry dat ik het zo bot zeg. Het is gewoon echt heel belangrijk om voldoende energie binnen te krijgen. Misschien geeft je lichaam niet de juiste signalen af en heb je dus niet het gevoel dat je moet eten, en misschien is het (nog) niet te merken aan je lichaam, maar het is heel schadelijk en als je dit gedurende lange tijd volhoudt maak je lichaam kapot: je schakelt bepaalde processen uit omdat je in spaarstand gaat, je ontwikkelt tekorten, je krijgt ondergewicht (de lijst is eindeloos, kortom: heel veel schadelijke gevolgen)
Je lichaam heeft namelijk zo’n slim mechanisme, dat het zich aanpast aan de hoeveelheid energie die jij inneemt: een overlevingsprincipe nog uit de oertijd toen er weinig voedsel beschikbaar was. Eet jij weinig, gaat je lichaam de processen en energiebehoefte daaraan aanpassen en zo functioneren dat je kunt leven op heel weinig energie. Als je dit dus langer doet, raakt je lichaam er zo aan gewend dat dat hongergevoel ook onderdrukt wordt, je gaat ook geloven dat je lichaam niks nodig heeft en dat je het “wel redt” met die 300 kcal, dat het voldoende is om op te teren. En ondertussen gaat je lichaam kapot. Ik ben dus heel erg blij dat je op tijd (nou ja, we weten natuurlijk niks over jouw fysieke staat want je hebt niks gezegd over je gewicht) beseft dat je er echt wat aan moet doen.

dus, meer eten, gewoon doen ook al is het moeilijk, is toch makkelijker gezegd dan gedaan. Weet ik, zal ik niet ontkennen.
paar tips om het fysiek wat makkelijker te maken:

  • eet lekkere dingen: ga geen dingen eten die je niet lekker/mwah vindt, want dan heb je er natuurlijk ook minder zin in: zorg dat ieder hapje te waarderen en te genieten is, en eigenlijk ervoor zorgt dat je nog een hapje wilt.
  • om een voorbeeld van het vorige punt te geven: ga vaker uit eten en dingen proberen die je normaal niet thuis krijgt, ontdek nieuwe smaken en gerechten! dat maakt het eten interessant en makkelijker
  • voor een maaltijd een appel eten, de zuren in appels wekken eetlust op
  • niet teveel vette dingen eten, veel vet remt eetlust
  • eet regelmatig, zorg dat je vaak over de dag verdeeld iets eet en niet in één keer een hele hoop, dat werkt ook heel erg de eetlust tegen
  • drink minder koolzuurhoudende dranken, die kunnen een opgeblazen gevoel geven
  • minder bewerkte suikers en producten met veel conserveringsmiddelen: dit kan ook de eetlust remmen

Hoop dat je wat aan de tips hebt en dat je de woorden ter harte neemt! Het is heel goed dat je inziet dat er iets mis is en dat je er wat aan wilt doen voor je onbedoeld lichamelijke problemen krijgt!

succes en veel liefs
p.s. spijt me als mijn verhaal chaotisch in elkaar zit, werd enorm afgeleid terwijl ik het schreef, maar volgens mij heb ik mijn boodschap wel duidelijk genoeg gemaakt :stuck_out_tongue:

Wat naar voor je! Een week eten zonder behoefte of zelfs met tegenzin is al vervelend, maar als je het altijd hebt, is het best belemmerend.
Kan me voorstellen dat je er dan ook veel mee bezig bent en dat dat het volle gevoel nog meer versterkt.
Ik heb zelf ook heel vaak een vol gevoel, alsof het allemaal maar niet zakt. Nu is het zo dat ik op het moment al lichamelijk verplicht ben om toch voldoende te eten.
Kan het bij jou zijn dat je maag trager werkt dan gemiddeld en daarbij door het minder eten ook nog eens gekrompen is? Hoe gaat het verder lichamelijk met je? Voel je je vermoeid of heb je energiegebrek (door weinig voedingsstoffen), val je af?
Zelf heb ik met tijden gemerkt dat Domperidon (medicijn) een half uur voor de maaltijd helpend kan zijn. Misschien iets om met een arts te overleggen, voordat het van kwaad tot erger gaat?

Succes met alles!

ik denk eigenlijk dat je de honger niet eens voelt.
omdat je lichaam zo gewend is aan zo weinig eten verdwijnt het hongergevoel na een tijdje gewoon, en dan moet je een tijdje veel meer eten dan je denkt dat goed is, maar na een tijdje komt je eetlust weer helemaal normaal terug.

hetzelfde als met dorst, ik heb sinds klein kind moeite met drinken, maar nu drink ik sinds een maand meer dan ik opkan en krijg ook steeds vaker dorst. dan is het de truc om telkens als ik een natuurlijk dorstgevoel krijg iets te drinken, dat “wekt het op”
dit heeft mijn fysiotherapeut me uitgelegd en dat dat ook zo met eten werkt.

Het heeft inderdaad met gevoel te maken. Even een stom voorbeeld, maar als je altijd zegt dat je geen spaghettie eet, lust je het ook niet. Hetzelfde met je lichaam en eten. Als je nooit iets eet, went je lichaam daar aan. Het is dus belangrijk om het langzaam op te bouwen (:

Heel erg bedankt voor de tips meiden! Ik heb op het moment een BMI van 17, dus ik heb wel ondergewicht ja. Ik ben wel snel moe, maar ik kan wel gewoon een dag actief bezig zijn ofzo zonder aan het eind van de dag totaal knock-out op bed te liggen.

Ik ga eerst proberen om om de 2 uur gewoon wat te eten, en niet weer hele maaltijden 2x per dag. Ik hoop dat ik dan weer gewoon de calorieën en voedingsstoffen binnenkrijg die ik nodig heb, en als dat niet mocht werken en ik blijf me echt zo vol voelen dan breng ik een bezoekje aan de dokter.

Nogmaals heel erg bedankt! :slightly_smiling_face:

Om de twee uur is inderdaad het beste. Probeer dan geen junkfood of eten met heel veel suikers te eten, maar gezonde dingen. Denk bijvoorbeeld aan worteltjes, komkommer, tomaatjes, boterham met vlees of kaas etc. Hierbij heb ik niet meteen het idee dat ik propvol zit, maar je krijgt wel de goede voedingsstoffen binnen. Als je nog tips of iets wilt weten, mag je me altijd noten (:

Het lijkt me zonde om je hier mee op te vullen als je te al weinig energie binnenkrijgt en ondergewicht hebt. Zeker ook omdat Belinda vertelde dat ze wel een avondmaaltijd heeft,waar ze waarschijnlijk ook de vitaminen van groenten binnenkrijgt.
Met het brood ben ik het wel eens! Verder denk ik vooral voedzame dingen met in verhouding tot het volume veel energie? Avocado, wat meer olijfolie, noten, pindakaas, niet te veel magere varianten.

Durf het bijna niet erin te gooien, maar je rookt niet toch? Aangezien dat vaak ook niet echt eetlustopwekkend is :flushed:

Wauw, ik herken me hier zo in. bij mij begon het toen mijn moeder en broertje verhuisde en ik me echt rot voelde
Maar ik weet dat genoeg eten echt belangrijk is, dus ik probeer nu gewoon ALTIJD ontbijt, lunch en avond eten te eten. Eet geen tussendoortjes, want dan heb ik nog minder honger. Het gaat nu opzich wel iets beter, vooral ontbijt krijg ik makkelijker naar binnen en lunch gaat ook iets beter

2 borden bij het avondeten? Dat krijg ik echt niet weg, ik denk dat mijn bord misschien voor 3/4 gevuld is bij het avondeten. Misschien kun je dat op termijn jezelf aanleren. S’avonds minder eten en dan heb je wel weer honger in de ochtend! Tenminste ik heb wel honger in de ochtend!

Voor mensen die nu denken wat eet zijn weinig, valt mee ik kom dagelijks aan 1600/2000 calorieen en heb een bmi van 22. Ik ben meer van iedere twee uur eten, maar dan gewoon niet van die grote porties.

Nee, ik rook niet haha. Dus eens in de twee uur gewoon een broodje eten of wat noten en dat soort dingen. Heel erg bedankt allemaal. :slightly_smiling_face:

Ik zie dat je al veel advies hebt. :slightly_smiling_face: Ik had eerst ook nooit trek, vooral s’ochtends. Omdat de huisarts zei dat het heel slecht was om niet te ontbijten ben ik het toch maar gaan doen. Ik begon met een appeltje en ik merkte dat mijn lichaam begon te wennen aan het eten s’ochtends. Uiteindelijk had ik ook echt trek en nu eet ik dingen als muesli en zo als ontbijt. Het is echt een kwestie van doorzetten en dan went het vanzelf.

Succes ermee!