Altijd twijfelen

Een bijzonder goedenavond allemaal,

ik zit met een probleempje en ik hoop dat iemand mij tips kan geven, of in ieder geval begrijpt haha. Ik ben nooit onzeker geweest, maar de laatste tijd ben ik alleen maar aan het twijfelen over de stomste dingen. Als ik ga vliegen ben ik continu bang dat mn koffer niet is ingecheckt bijvoorbeeld. En vandaag heb ik op school een verslag ingeleverd en nu twijfel ik of ik het wel goed gedaan heb want anders heb ik een 1 en blablabla.

Resultaat; het komt altijd goed maar ik wordt er mega-chagerijnig van en mn kop doet zeer.

Iemand?

Ah, herkenbaar :]. Er is maar één remedie: niet nadenken. Hoe moeilijk ook, probeer je op iets anders te focussen! Zoek afleiding. Het vergt wat oefening maar na een tijdje zul je zien dat je door afleiding te zoeken steeds beter je hoofd stil kunt zetten zegmaar.

twijfel je achteraf of ervoor?
want als je achteraf twijfelt moet je gewoon op een gegeven moment tegen jezelf zeggen ‘boeiend! ik kan het toch niet meer veranderen’

Dankjulliewel! Ik twijfel vooral achteraf eigenlijk, dus eigenlijk is het echt totaal achterlijk en zinloos haha. Maar in mn hoofd blijf ik het proberen te reconstrueren soortvan. Bedankt voor de tips, de fik in de piekergedachten=)

Ik heb dat soms ook, vooral de vraag ‘heb ik de huisdeur wel goed op slot gedaan’ houdt me te vaak bezig. Maar wat bij mij helpt, is tegen jezelf zeggen: “Ja, ik heb de huisdeur goed op slot gedaan.” En dan twijfel je minder. (:
Oké stom voorbeeld, maar je begrijpt me.

Ik twijfel ook heel vaak, maar niet echt over hele stomme dingen. Het is ook niet echt dat ik onzeker ben of zo, maar mijn gedachten zijn dan gewoon een tijdje heel ergens anders.

aah, dat heb ik ook heel vaak!
bijvoorbeeld of m’n mobiel in m’n tas zit, moet ik weer stoppen en even kijken… of of m’n camera wel uitstaat, moet ik weer heel dat ding uit de tas halen ):

Gaat wel weg joh :wink:

haha ik heb dat altijd met mijn wekker, dat ik 20 x kijk of ik hem wel goed heb gezet. maar heeft iedereen wel eens last van denk ik :slightly_smiling_face:

Herkenbaar, ik checkte eerder alles wat ik deed minstens 3x, bijvoorbeeld met; de poort op slot doen, de koelkast dichtdrukken, of er niks op m’n gezicht zat etc etc.
Erg vermoeiend, maar ik denk wel wat je erover heen groeit. Bij mij is het al stukken minder. Heb nu alleen nog lijstjes in m’n hoofd die ik minstens 3x moet doen :’)