altijd moe

Hey,

Ik heb 1,5 jaar gekregen Pfeiffer gehad. Op het begin was ik zó verschrikkelijk moe dat ik mezelf gewoon echt vooruit moest slepen. Langzaamaan wordt dat wel wat beter maar sinds die tijd ben ik gewoon altijd moe. Nachten dat ik gewoon 12 uur slaap en doodmoe wakker wordt…
Sinds iets meer dan een week heb ik ook last van hoofdpijn wat ik echt nog nooit heb gehad. Ik denk dat dit met die vermoeidheid te maken heeft want deze week was ik ook weer zo vreselijk moe telkens. Op school val ik dan bijna in slaap, heb ik gewoon geen energie/conditie, begin ik zelfs met m’n ogen te draaien en moet ik mezelf ook echt weer vooruit slepen omdat ik anders het gevoel heb alsof ik in elkaar zak. De laatste tijd begint het dus weer erger te worden.
Ik moet ook iedere ochtend om half 7 uit bed, op zaterdag om half 8 en op zondag slaapt mijn vriend meestal bij mij dus kan ik wel uitslapen maar slaap ik nog niet vroeg.
Verder sport ik niet, ga ik eigenlijk ook niet opstap etc. Ik heb dus ook écht geen idee waar het aan kan liggen. Ik ga 's avonds niet zo heel vroeg naar bed, slaap meestal tussen 11/12 uur maar er zijn genoeg mensen die ik ken die later slapen en helemaal niet moe zijn.
Ook slaap ik bijna iedere dag 1/2 uur na school, vooral als ik vroeg uit ben.
Het lastige aan dit probleem vind ik ook dat als ik iemand vertel dat ik moe ben of dat ik zoveel heb geslapen dat ze altijd zeggen dat ik gewoon lui ben of niks gewend. Ik kan hier telkens dan zó boos om worden omdat ik gewoon echt helemaal kapot ben, en dat is dus al 1,5 jaar zo…

Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Mischien is het terug? haha ik had pfeiffer gehad zonder dat ik er iets van merkte.

Terug naar de dokter gaan? Misschien is het chronisch geworden? Ik heb gelezen dat dat kan, maar ik weet niet voor hoelang je dan al moe moet zijn.

Het kan ook zijn dat je je moe denkt. Ben je er veel mee bezig?

Ik heb precies hetzelfde gehad. Vermoeidheid, misselijk bij gym, na 20 minuten fietsen bek af ect.
Ben via de kinderarts doorverwezen naar een revalidatieprogramma in het ziekenhuis (psycholoog, fysiotherapie en ergotherapie)
Heb op deze manier weer mn conditie ect opgebouwd. Uiteindelijk was de psychologe mijn reddende engel. Ben ik een jaar geweest en heb daar toen zoveel van geleerd. Conclusie: de negativiteit nam bij mij helemaal de overhand. Zonder dat ik het zelf in de gaten had. Het is toen echt heel goed gegaan en de revalidatiearts was echt super trots…
Jammer genoeg gaat het nu niet meer zo goed als toen, maar heb daar wel genoeg dingen van meegekregen die ik nu ook weer kan gebruiken :slightly_smiling_face:

Het is niet zo dat ik er veel aan denk, maar ik voel me gewoon continu slap en gewoon echt uitgeput… Het zou inderdaad chronisch kunnen zijn, heb gelezen dat 1% van de mensen die Pfeiffer heeft gehad, het chronisch houd. Maar dat is wel een hele kleine kans… En je kunt Pfeiffer ook maar 1x krijgen, dus ik kan het niet weer krijgen.
Ik wil in principe wel naar de dokter, maar dan moet ik waarschijnlijk weer bloedprikken (heb ik al een tijdje geleden gemoeten) en daar kwam toen dus niks uit… Dus ik ben bang dat dat nu weer gebeurd, en dan schiet ik er nog niks mee op.

Ik heb geen Pfeiffer, maar ik was de laatste maanden ook énorm moe. Ik nam ook altijd dutjes na school, of zelfs wanneer ik helemaal niets in een dag deed. Het bleek dat ik een ernstig tekort aan ijzer had, zelfs de helft minder dan wat ik moest hebben, dus misschien kan je je bloed ook laten checken?

Oei dat klinkt inderdaad ook niet zo goed… Waar zit allemaal veel ijzer in dan?
Want ik ben wel altijd een slechte eter gehad, vooral heel veel lekkere dingen eten en ik lust ook geen groente, kaas, boter, melk etc. Maar dat is eigenlijk al m’n hele leven zo, dus dan is het toch raar dat ik er nu pas last van krijg?

Nja, ik eet geen vlees dus in dierlijke producten zit sowieso veel ijzer. Verder veel peulvruchten, kool, bonen, spruitjes, noten, luikse siroop, granen (rijst, quinoa,…)

http://www.vitacasaplus.be/Ijzer.htm

Edit: Je bloed laten nakijken kan altijd heel handig zijn zelfs als je geen ijzertekort hebt, ik doe het meestal 2x per jaar. Maar nu ben ik toch overlaatst gegaan, en ben daar blij om want nu krijg ik 5 spuiten in 5 weken. De dokter zei dat ik me veel beter zal voelen na die 5 spuiten

Oke… Al die dingen eet ik dus zo goed als nooit. Ik heb even op Google gekeken en ik begin inderdaad het idee te krijgen dat ik ook ijzer tekort heb.
Denk dat ik dus toch maar bloed laat prikken en hoop dat ik dan ijzertabletten kan krijgen en dat het over gaat!

je kunt inderdaad chronisch moe worden als je niet goed op jezelf let en pfeiffer hebt. ik ben echt net een weekje ongeveer officieel ‘genezen’ van mijn pfeiffer: ik heb een half jaar plat op bed gelegen en ben langzaamaan weer op gang gekomen. helaas loop ik ook heel hard van stapel en mijn ouders hebben dus drie maanden lang bepaald wat ik wel en niet mocht doen. zwaar, maar chronische vermoeidheid zag ik ook niet zitten.

het kan inderdaad ook zijn dat je een ijzertekort hebt, iets waar je ook heel gauw moe van wordt. als je slim bent ga je ermee naar de dokter en vraag je hem om advies; als de dokter het heeft gezegd is het makkelijker om je er aan te houden.

sterkte, & let goed op jezelf!

Als het écht niet meer ging, ging ik wel slapen… Maar ik heb het idee dat ik nooit écht helemaal uitgerust was, want ik werk iedere zaterdag de hele dag en ik ben toen 2 weekjes niet geweest, maar daarna gewoon weer hele dagen gaan werken en ook vaak gewoon hele dagen naar school. En daarbij eet ik ook nog slecht… Dus zou ook chronisch kunnen zijn, maar hoop toch dat het ijzer tekort is… Ik hoop dat ik deze week nog bij de dokter terecht kan!
En heel erg bedankt (:

Pfeiffer kan helaas erg lang duren en steekt vaak weer de kop op in de lente en herfst. Ik heb 4 jaar terug pfeiffer gehad en heb er nog steeds met vlagen last van. Laat voor de zekerheid ook eens je Hb, ijzer en vit B12 controleren bij de huisarts… een tekort hieraan kan ook erge vermoeidheid opleveren! Succes.

Misschien moet je juist meer bewegen?
Van sporten en actief zijn krijg je meer energie
Maar ik zou idd toch naar de dokter gaan :’)
Veel sterkte!

^Als je moe bent met Pfeiffer moet je dat echt NIET doen. Dan maak je je alleen maar nog vermoeider en duurt het nog langer voordat je weer een ‘goede’ dag hebt.

Ik heb zelf ook Pfeiffer gehad, in mijn stage periode maar ze hebben mij ongeveer twee uur per dag gematst. Als je met school overlegd dat je soms gewoon niet meer kan, dan moeten hun hiervoor begrip tonen. Ik snap dat je misschien geen speciale behandeling wilt of iets, maar met pfeiffer moet je gewoon rusten en als je die rust niet neemt dan blijft het langer en duurt het genezen ook langer.

EDIT: Ik heb er ongeveer een jaar last van gehad, maar bij mij waren de leraren/het bijbaantje wat ik toen had, begrip vol. En slaap is wat je nodig hebt, dus doe dat ook gewoon :slightly_smiling_face: Je moet er niet boos om worden, maar gewoon lekker slapen!

Gewoon domweg aan toegeven en de rust nemen die je nodig hebt, beter middel is er niet.

ik had gehoord (mijn vriendin heeft dit ook eerst moe-daarna hoofdpijn),
dat het ook te maken met je bloedsuikerspiegel. Eet je wel genoeg, krijg je genoeg water, vitamine en mineralen?
Je kan beter even bloed laten prikken bij de huisarts.

(ben zelf ook kapot de laatste tijd…-.-)