Altijd moe

Hoooi,

Ik ben 16 en zit sinds dit jaar op het mbo. Alleen ik heb sinds deze maand dat ik ongeveer altijd moe ben, kan soms zelfs nauwelijks mijn ogen open houden en val af en toe ook in slaap in de klas. Dit is vorige week 3x gebeurd, gisteren een keer en vandaag ook bijna. Ik heb hier nog nooit eerder last van gehad. Ik ga ook redelijk op tijd naar bed. Weet iemand misschien hoe dit komt of wat ik hier aan kan doen?

Misschien ijzertekort? Je kan daarvoor bloed laten prikken .

Ten eerste is slaap erg belangrijk. Het minimale gemiddelde dat een meisje van 16 per nacht aan slaap nodig heeft is 7 uur, dus zorg dat je hier ook aan komt. Slaap je al zo lang? Bekijk dan je voeding. Het zou kunnen dat je veel suiker eet en hierdoor jouw suikerspiegel in de war raakt en je hierdoor moe wordt. Verder moet je per dag voldoende voedingstoffen binnen krijgen. Ben je vegetariër? Dan krijg je dus onvoldoende dierlijke eiwitten binnen en zou je deze aan moeten vullen met voedingssuplementen die je gewoon bij de drogist kunt kopen. Is dit bovenstaande niet het geval? Dan is een bezoekje aan de dokter niet heel gek, zodat hij eventueel bloed kan prikken bij je, om te kijken of je misschien een ijzer tekort hebt.

Alles wat hierboven gezegd is + Hoe lang slaap je?
Als je elke nacht namelijk 9 a 10 uur ligt te slapen is dit absoluut niet goed voor je en daardoor ben je alsnog de hele dag moe. Probeer iedere nacht 7 a 8 uur te slapen en niet korter of langer dan dat.

Verder is de zomer voorbij, waardoor je veel minder in de zon komt. En dat is natuurlijk belangrijk voor je vitamine D. Ik slik elke herfst en winter vitamine D bij, doe ik dat niet val ik elke middag in slaap. Je zou hier op kunnen prikken, maar eigenlijk kan het sowieso niet veel kwaad om voor deze tijd in het jaar een potje bij de drogist te halen.

Probeer verder niet de vermoeidheid op te lossen met energydrankjes of koffie, de dip die daarna volgt is vele malen erger. Eet in plaats daarvan wat.

Heb je verder last van bleekheid, hoofdpijn, verhoogde hartslag, kortademig? Dan ligt een ijzertekort het meest voor de hand.

Dus ja mijn advies: ga op vaste tijden naar bed, slaap niet te veel en niet te weinig, bel morgenochtend meteen de huisarts om bloed te laten prikken, eet gezond en gevarieerd, en haal evt een potje vitamine D.

HAHAH
Sorry, maar je kan geen tekort hebben aan dierlijke eiwitten. Enkel aan eiwitten, en dan moet je je voedingspatroon aanpassen. Alle eiwitten die je uit vlees kan halen (of dierlijke producten in het algemeen) vind je ook in planten. :’)

Precies!

Ik ben zelf ook vaak moe en val dan ook regelmatig in slaap tijdens de colleges. Er werd steeds gezegd van het zal wel komen omdat je vegetariër bent etc. Toch voor de zekerheid bloed laten testen (ook voor pfeiffer en andere dingen) en dat was gewoon allemaal goed: genoeg eiwitten, vitamines, ijzer etc.
Maarja nu weet ik dus nog steeds niet wat het wel is. > denk trouwens wel dat het zou kunnen komen door stress. Ben namelijk ook zonder reden wat afgevallen en thuis hadden we allerlei problemen.

Huh? Ik dacht dat meer slaap juist goed was, hoe komt het dan dat het niet goed voor je is?

Maar waarom worden er dan voedingssuplementen aangeraden aan vegetariers? Hierdoor worden de dierlijke eiwitten, dus de voedingstoffen die die persoon mist toch juist aangevuld? Vitamine B12, ijzer en zink krijg je voornamelijk binnen van dierlijke producten zoals vlees. Daarom is het dus genoodzaakt om suplementen als vitamine B12 te slikken als je vegetariër bent.

Te veel slaap verhoogt het risico op diabetes, depressie, Alzheimer etc. Bovendien blijf je moe en krijg je hoofdpijn. Het is gewoon onwijs slecht voor je hersenen om te lang in die staat te verkeren.

Helaas weten veel mensen dat niet en denken ze dat het goed is om lang te slapen. Tuurlijk kan je na een heftig weekend 15 uur achter elkaar slapen ofzo. Dat kan niet veel kwaad. Het gaat meer om structureel te lang slapen.

Ja klopt! Ik heb nu ruim 7 maanden Pfeiffer en heel veel mensen zeggen: ‘ik denk dat je echt energie krijgt van een stukje vlees’ pff wordt daar zo moe van, hoeveel mensen die vegan/plantbased/vega gaan eten krijgen juist meer energie en voelen zich beter?

Ik zou nagaan of je 7/8 uur per nacht slaapt, genoeg vitamines krijgt door te laten testen bij de ha en als dit goed is dan naar de ha zodat hij je hiermee kan helpen. Volgens mij is er namelijk ook een ziekte waarbij je zomaar in slaap kan vallen. Niet om je bang te maken ofzo maar het kan dus overal aan liggen. Ga naar de ha zou ik zeggen.

Het kan bijv. vit B12, vit d of ijzertekort zijn. Ook kan er iets met je schildklier zijn. Lijkt me verstandig om je bloed te laten testen.

Ik zelf heb vitamine B12 (ik ben overigens geen vegetariër) en vit D tekort.

Narcoleptie! Dan mis je orexine en dat zorgt dat je wakker blijft. Alleen dat zal het wel niet zijn voor TS want dat zou je altijd moeten hebben en niet opeens moeten krijgen. + geeft meer symptomen zoals spierverslapping bij heftige emoties.

Hoeveel uur slaap je nodig hebt per dag ligt ook aan de persoon, bijv. hoeveel activiteiten je op een dag onderneemt. Daarnaast hebben tieners meer slaap nodig dan 7 uur, ik dacht dat het 8 à 9 uur is en dit kan soms meer zijn bij veel activiteiten op een dag.
Ik denk dat het handig is om na te gaan of je een regelmatig slaapritme hebt. Sta je de ene keer om 7 uur en de andere keer om 11 uur op, dan ondervind je geen ritme bij het slapen en zal je dus vaak moe zijn.

^ voor tieners wordt inderdaad aanbevolen om 8-10 uur per nacht te slapen, maar dat verschilt natuurlijk ook weer een beetje per persoon.

Dit. Moeheid kan ook een symptoom van een B12 tekort zijn, een ijzertekort, bloedarmoede of Pfeiffer. Het is echt verstandig om even contact op te nemen met de huisarts, zeker omdat je geen directe verklaring hebt. Bij narcolepsie ben je ook moe en val je ook ineens in slaap, maar het lijkt me een stuk minder waarschijnlijk dat je dat hebt.

Ik zou naar de huisarts gaan en even bloed laten prikken, ik had dit ook plotseling 2 jaar geleden en toen bleek ik pfeiffer te hebben.
Ongeveer een jaar later had ik nogsteeds last van vermoeidheid en toen bleek ook dat ik een te langzaam werkende schildklier heb, hier heb ik medicijnen voor gekregen en nu voel ik me een stuk beter.