Altijd moe en lusteloos

heey meiden,

Ik ben een beetje een ‘stille lezer’ hier op deze site. Maar ik heb een probleem…
Ik ben al jaren (2 of 3) elke dag heel erg moe en lusteloos, ik slaap voldoende dus daar kan het niet aan liggen. Wel heb ik HSP dus dat is wel een reden van mijn vermoeidheid. maar toch denk ik dat er iets anders aan de hand is.
mijn (opvallende) Symptomen zijn:

• moe en lusteloos
    -weinig honger
    -bijna altijd koude handen en voeten, vaak tintelen ze ook
    -een droge mond
    -moeite met ademen (snel vermoeid bijvoorbeeld tijdens het fietsen) (ik heb wel een goede conditie wat ik sport veel enz.)
  • veel nek en rugpijn
    -blauwe plekken
    -kleine klachten (ineens heuppijn, ineens armpijn enz)
    -lage bloeddruk
    -veel duizelig
    -vaak hoofdpijn
    -vermoeide en tranende ogen

dit zijn -voor mij- de dingen die de laatste tijd veel zijn opgevallen.
Ik ben al heel vaak (lees: zo’n 7 keer) naar de huisarts geweest, ook vaak bloed laten prikken maar er komt gewoon telkens niks uit behalve dat ‘ik er mee moet leren leven’. Maar ik denk dat het niet gezond is voor een meisje van bijna 16.
Ik baal ontzettend dat er telkens niks uitkomt bij de dokter en ik weet dus ook telkens niet wat het nou precies is, daar word ik ook vaak een beetje depri van en dat komt er ook nog eens bij alle klachten op.
Zelf heb ik al veel gegoogled en kom ik vaak uit op Bloedarmoede, Pfeiffer of iets met mijn schildklier.
Bloedarmoede is het waarschijnlijk niet want dat kwam niet uit mijn bloedonderzoeken.

ik hoop dat jullie me tips of zelfs antwoord kunnen geven!
alvast heel erg bedankt!!

xx

Ga naar een andere huisarts. Ik denk dat wij niet zo veel voor je kunnen doen.

Het klinkt inderdaad als bloedarmoede of Pfeiffer!

Toch maar even een andere huisarts zoeken dan, die je wel kan vertellen wat je hebt!

xx :hugs:

Ik ben ook al naar verschillende huisartsen geweest (binnen mijn eigen huisartsenpraktijk). Maar kan je ook naar een andere huisarts gaan van een andere praktijk? hoe zit dat?

ik had/heb hetzelfde behalve de honger ik heb juist hele erge vreetbuien xD
maar ik ben ook al meerdere keren naar dokter geweest bloed laten prikken enzo kwam ook niks uit…
maar heb je het buiten school heel druk met activiteiten ofzo want dat is/was bij mij het probleem doordat ik zoveel dingen buiten school doe en alleen maat heen en weer reis raak ik oververmoeid ik heb vaak dat ik het dan een weekje heb dan iets van half jaar niet en dan komt het weer voor twee weken terug alles wat de huisarts tegen mij zei is goed uitrusten zoveel mogelijk activiteiten buiten school ff voor een korte termijn laten vallen (wat ik niet heb gedaan maar okey) en gewoon thuis blijven en uitzieken, ik heb een periode gehad dat ik 3 weken ziek thuis was van school pas toen was ik uitgerust

oh ja, daar heb ik helemaal nog niet aan gedacht. Ik heb inderdaad ook een superdruk leven… Maar toch is het wel vreemd dat ik het zo lang al heb.
Maar ik denk dat ik het een beetje lastig vind om alle dingen los te laten (ik heb al mijn examens al gehad, dus ik werk elke dag en 's avonds ben ik altijd weg. )
Maar bedankt voor de reactie! ik ga gewoon een keertje een week niks doen en kijken of ik me beter voel!

Je klachten komen best wel over een. Ik heb zelf een b12 tekort dus je mag me gerust noten met vragen.

Ik heb dit ook. Ben ook zo vaak naar de dokter geweest en bloed wezen prikken, maar komt inderdaad elke keer uit dat alles gewoon goed is, frustrerend dit.

Geen idee of je er iets aan hebt, ik heb zelf namelijk alleen ervaring met moe/lusteloos. De andere klachten vind ik vrij serieus klinken, maar aangezien de huisartsen allemaal zeggen dat er niets is, hoop ik dat je lichamelijk niets mankeert. In dat geval zou ik naar leefpatroon kijken. Wie weet heeft het ook effect op de rest van je klachten.

Slaap je voldoende en ook regelmatig?
Sommige mensen gedijen goed bij 6 uur, anderen bij 9 uur. Ik heb zelf wel eens een experiment uitgevoerd: een week lang elke nacht 6 uur slapen, een week lang 7, een week lang 8, een week lang 9 uur. En ik merkte dat ik me het beste voelde bij 8 uur. Het menselijk lichaam is ook gemaakt om tussen 11 en 7 te slapen (tenzij je een uitgesproken avond- of ochtendmens bent), dus probeer rond half 11 in je bed te liggen, zodat je rond 11 uur slaapt. Probeer in het weekend niet te te veel af te wijken (tuurlijk, als jij een avondje uitgaat en de volgende dag uit wil slapen is dat prima, maar probeer een ritme aan te houden). Een half uur voor je naar bed gaat geen schermen meer en in bed geen telefoon, deze verstoort de aanmaak van melatonine (slaaphormoon). Je bed is om te slapen, niet om film te kijken of te appen (ik moest hier echt aan wennen!) dus probeer jezelf dat aan te wennen. Dan weet je lichaam ook: oke ik ga nu naar bed, ik ga slapen.

Drink je voldoende?
Probeer 2 liter water per dag te drinken. Drink geen frisdrank, energiedrankjes, koffie of thee met cafeïne. Vocht is heel belangrijk voor je lichaam!

Eet je goed en gevarieerd?
Probeer zo min mogelijk suikers te eten. Ondanks dat ik veel sportte, had ik toch een slechte conditie. Ik ben gestopt met suikers eten en ik heb nu zoveel meer energie. Daarmee bedoel ik ook: geen brood, geen pasta etc.

Neem je genoeg rust?
Lekker een wandeling maken, een boek lezen, even niets doen. Het is heel goed voor je lichaam om rust te nemen, vooral in de puberteit waarbij je lichaam zoveel groeit en je daarnaast ook nog school/vrienden/sport/werk hebt. Hartstikke druk! Dus neem ook lekker je rust.

Mocht je dit een tijdje hebben geprobeerd en het heeft geen effect, dan denk ik ook dat er wat is en dan zou ik echt aandringen op een second opinion!!

Misschien heb je een vitaminetekort in combinatie met stress ofzo? Ik had bijvoorbeeld een ernstig vitamine D tekort, ik was constant moe en lusteloos, ik had nergens zin in en wou gewoon slapen. Ik had nergens kracht voor en had overal spierpijn. Ik had moeite met mijn ademhaling en steeds een angstig/zenuwachtig gevoel, op sommige momenten dacht ik dat ik elk moment in janken kon uitbarsten. Ook had ik bloedend tandvlees, maar ik wist zag dat niet als een symptoom, ik dacht dat ik gewoon beter moest poetsen haha. :stuck_out_tongue: http://www.gezondheidsnet.nl/vitamines-en-mineralen/heb-ik-een-vitamine-d-tekort In mijn geval was het vitamine D, maar alle soorten Vitaminetekort wordt vaak sterk onderschat, het heeft mij een jaar school gekost. :confused:

Eh, ze is moe en lusteloos, ik vind het best grof om haar dan aan te raden om totaal geen koolhydraten meer te eten. Die heb je juist nodig om extra energie uit te halen. Stoppen met geraffineerde suikers (koek,taart, frisdrank, etc) is prima maar stoppen met koolhydraten zou ik echt niet zomaar doen als je je zo slecht voelt als TS.

Inderdaad, huisartsen nemen vitaminetekort vaak niet serieus, dat kan echt funest zijn. Ik heb zelf ook veel te lang rondgelopen met een vitamine b12 tekort en nu blijvende schade. Dus TS ik raad je aan om nogmaals bloed te prikken op alle vitamines (sowieso D, b12, b11 (=foliumzuur) en b6), ijzer, pfeiffer, schildklier.

Ik ben geen dokter, ik vertel alleen wat mij hielp toen ik dit had. Ik heb dit dieet gekregen op aanraden van een internist, die zei dat ik moest stoppen met suikers. Ik heb niet gezegd dat ze moest stoppen met koolhydraten, maar met suikers. In havermout, peulvruchten, fruit en dergelijke zitten ook koolhydraten en die kun je prima eten.

Als verschillende huisartsen denken dat er niets ernstigs aan de hand is, is het een prima iets om te proberen. Mij hielp het, ik zeg niet dat TS hier ook bij gebaat is, maar ze zou het kunnen proberen.

En je zou altijd nog de volkoren producten er wel in kunnen laten, maar stoppen met het eten van wit brood, witte pasta en dergelijke is altijd een goed idee.

Maar ik vind de klachten ook bijzonder hoor, ik zou zelf hameren op een second opinion, maar aangezien ze door meerdere artsen bekeken is…

Inderdaad zou je kunnen nagaan of je een vitamine tekort hebt van een bepaalde vitamine. Als dat niet zo is dan is het handig om een tijdje rustig aan te doen en te kijken hoe je je dan voelt. De zomervakantie is inzicht en misschien ga je wel op vakantie? Dan bedoel ik geen zuipvakantie maar een rustgevende vakantie haha! En anders gooi je je handdoek uit in de achtertuin, nu is de perfecte tijd om te rusten. Voel je je nog steeds niet optimaal? Misschien heb je gewoon een zwakker lichaam dan anderen, dat kan. Dat is jammer maar ja. Omdat je al zo vaak naar de huisarts bent geweest en er niks uitkwam denk ik niet dat er wat ergs is. Vooralsnog, wij zijn geen dokters. Vertrouw je het niet? Laat je dan nóg een keer nakijken.

Kan je niet extra vitaminepillen slikken, gewoon voor de zekerheid? Ik voel me heel vaak ook moe en lusteloos maar slik dagelijks vitamine b-12, d, ijzer en magnesiumpillen. Misschien kom je zonlicht ‘tekort’? Slaap je genoeg? Drink je genoeg water? Genoeg groenten en fruit?

bezoekje aan ha :slightly_smiling_face:

er staat letterlijk dat ze zo’n 7x is geweest :’)

Dit heb ik ook gehad. Door erge vitamine tekort.

Probeer vitamine B-complex!

te traag werkende schildklier??