Altijd heel stil.

Heey,

Ik ben heel erg stil. In de pauze bijvoorbeeld dan zit ik met mijn vriendin bij nog een paar andere meiden. En het enigste wat ik dan zeg is hoi. Het is niet dat ik niet met mensen durf te praten, maar meer dat ik nooit weet waar ik over moet praten. Of dat ik denk dat mensen niet met mij willen praten. Heeft iemand tips ofzo waardoor ik toch wat meer praat?

hmm tja, gewoon doen.
je kan tenminste vragen of ze nog wat leuks hebben gedaan, of nog gaan doen ofzo.

als ze niet met je willen praten hoor je het vanzelf!
En je hebt vast iets meegemaakt wat je wilt vertellen
of je vraagt hoe het met hun gaat en dan komt daar vast een gesprek uit

Ik ben ook een tijd heel stil geweest, en ik kan nog steeds wel eens zo stil worden, al ben ik best wel spraakzaam geworden.
Dit komt met de tijd denk ik. Als je over dingen na gaat denken, gaan die dingen meestal ongemakkelijk. En als je dan onzeker bent, ja dan lukt het niet …
Als andere mensen aan het praten zijn kun je je een beetje in het gesprek proberen te mengen, je hoeft niet zelf met iets te beginnen. “Ja, dat heb ik ook altijd!” Of meelachen, wat dan ook. Doe er iig aan mee, je hoeft niet de hoofdprater te zijn.
Je zult zien dat je na een tijdje wat meer ‘loskomt’ en vanzelf spraakzamer wordt. Ohja, en dus niet teveel nadenken over wat andere mensen van je vinden en of die opmerking gepast was of wat dan ook, ook al is dat veel makkelijker gezegd dan gedaan …

Een vriendin heeft dat ook het is echt jammer dat ze niet veel praat wil graag met haar praten over jongens etc maar dat wilt ze niet ofzo

Wij kletsen altijd over programma’s of over de les.

Dankjewel voor de reacties.
Ik wil echt gewoon dat ik meer dingen ga zeggen. want zoals het nu gaat gaat het al bijna een jaar. Ik probeer ook wel te praten, maar het komt mn mond gewoon niet uit. Maar zouden jullie het raar vinden dat als iemand die altijd bij je in de pauze zit die nooit iets zegt ineens tegen je gaat praten? Want soms heb ik ook gewoon het gevoel dat ze mij niet aardig vinden. Dat ze alleen mn vriendin aardig vinden en dat ik daarom erbij mag zitten.

Meepraten in hun onderwerp.

Waarschijnlijk kennen ze je gewoon niet zo goed omdat je niet zoveel zegt, en daardoor hebben ze niet echt een mening over je. Maar als je gewoon meepraat en aardig bent denk ik dat ze je echt wel aardig gaan vinden hoor :slightly_smiling_face:

Nee, dat is niet raar! Ik zou het juist gezellig vinden :slightly_smiling_face:

Nu alweer, je denkt er gewoon heel erg bij na.
Maar weet je, wat dan nog als ze je niet aardig vinden? (: Neemt dat jouw recht om te praten af? Inderdaad, nee. En wat dan nog als ze dat raar vinden? Als je vaker blijft praten zal dat juist heel normaal worden!
Echt, probeer het gewoon meid. Al is het maar een keertje, nooit geschoten altijd mis!

ik vind het eerder raar als je bij me zou zitten en niks zegt :blush:

Als je nog niet zoveel tegen hen hebt gepraat weten ze ook nog niet wie je bent. Wees jezelf en dan vinden ze je vast wel aardig! =) En als ze je vriendin aardig vinden, vinden ze jou vast ook wel aardig want meestal zijn vrienden een beetje hetzelfde :stuck_out_tongue:

Ik denk dat je te bang bent dat je rare dingen zegt, dat ze je niet leuk vinden.

Laat het los, ga er wat relaxter mee om, en praat gewoon mee.
Dan kom je véél leuker over, echt waar!

Had ik eerst ook heel erg last van.
Niet weten waar je het over moet hebben, niet stom over willen komen.
Het leuke is dat je juist ‘stommer’ overkomt als je helemaal niks zegt,
Knoop een keer een gesprek aan met 1 van die meiden, dat is al een stuk makkelijker. vraag bijvoorbeeld wat zij had voor een toets of in welke klas ze zit en of ze dan … kent. zo komt er vanzelf wel een gesprek op gang en beginnen zij de volgende keer wel tegen jou te praten!

Ik heb in het vijfde heel het jaar niets gezegd tegen mn klasgenootjes, ook omdat ik heel stil was en niet meer durfde op de duur omdat ik net hetzelfde dacht als jij: gaan ze het niet gek vinden als ik opeens wel praat?
OP het einde heb ik gewoon ( nou ja gewoon) mn verlegenheid aan de kant gezet. De reacties waren heel positief, mensen zeiden echt tegen me: wauw je bent zo opengebloeid! Dus er niet mee inzitten dat mensen het gek gaan vinden

Vraag dingen aan anderen, zoals wat ze in het weekend gedaan hebben of haak in op een gesprek.
Als een vriendin bijv. verteld dat ze naar de film is geweest vraag dan wat ze er van vond of waarom ze het leuk/niet leuk vond.

Dan heb je toch wat gezegd maar hoef je niet heel veel te praten. Daarnaast vinden mensen geïnteresseerde mensen over het algemeen aardig.

ik zou me eerder irriteren aan iemand die stil is dan aan iemand die de hele tijd praat over nutteloze onderwerpen;p
dus gewoon gezellig kletsen of een grappig verhaal ofzo vertellen(:

Dat laatste gevoel heb ik ook altijd. Als ik bijvoorbeeld met mijn vriendin loop, en we bij een vriendin van haar gaan staan, vraag ik me altijd af of ze me aardig vinden en of ze het niet erg vinden dat ik ‘meepraat’.
Ik weet dat het niet ‘helpt’ om dit te denken, maar zo zit ik (en jij waarschijnlijk ook) nou eenmaal in elkaar.
Maar na een tijdje ben ik wel mee gaan praten en blijken het echt superlieve meiden te zijn, die het juist leuk vinden als ik ergens bij kom staan (:
Dus mijn tip: get over your insecurity! En zoals iemand anders al zei: als ze niet met jou willen praten is dat hun probleem, niet het jouwe.

Succes!