als je negatief over iemand praat ben je jaloers.

Hoe denken jullie hierover? Ik zag dit vandaag een paar keer voorbij komen in topics en naja ik moet nog een half uur wachten tot ik les heb dus ik verveelde me :")

Ik vind het zelf vooral enorm uit de hoogte klinken.

Ik moet er altijd heel erg hard om lachen.

“Kijk, dat dikke meisje daar in die veel te strakke legging” kan toch om mogelijk jaloersheid zijn?

Ik denk soms wel, maar vast niet altijd.
Denk dat mensen sommige dingen ook wel zeggen om zichzelf beter te voelen. Bijvoorbeeld, meisje met kleine borsten, ‘grote borsten zijn echt lelijk/gaan snel hangen/jongens vinden klein mooier bla bla.’
Dan denk ik, wie probeer je nu te overtuigen, jezelf of anderen…?
(overigens, dit is een voorbeeld en heeft niks met mijn mening over grote/kleine borsten te maken ;])

Het kan inderdaad uit jaloezie voortkomen, maar even goed uit onzekerheid. Wat is eigenlijk het nut van negatief praten over iemand anders? Voel je jezelf dan beter? Bereik je er iets mee? Heeft degene er wat aan waarover je negativiteit uitlaat?

Was mij ook al opgevallen dat je dat vaak ziet ja! Vooral met de fanclub van iemand. Als je dan zegt ‘Ik vind die en die niet zo’n goede acteur want bladiebla’ gilt de halve fanclub meteen dat je dan jaloers op ze bent. En ook in het dagelijks leven soms wel, van die jaloerse kipjes die zelf niets kunnen hebben doen het ook.

Ik ben het er zelf niet mee eens, ik praat natuurlijk ook wel eens negatief over mensen, maar dat is meer omdat ik dan ook echt een negatieve mening over iemand/iets van iemand heb. Als ik zeg; ik vind haar kledingstijl niet zo mooi, dan meen ik dat ook echt zo en dat betekent zeker niet dat ik jaloers op haar ben, dan vind ik het gewoon niet zo mooi.
Toch komt het vast wel voor, van die mensen die anderen afkraken omdat ze jaloers zijn, zodat ze zichzelf beter kunnen voelen. Maar ach, die leren het ook wel eens.

ik geloof wel dat dat soms komt door onzekerheid of echt jaloezie… maar heel vaak ook niet.

ik praat soms ook negatief over bepaalde mensen of dingen, omdat ik ze gewoon niet mag ofzo. dan heb ik de behoefte niet om de positieve eigenschappen van iemand op te zoeken en dan maar niks te zeggen ipv iets negatiefs.

Onze maatschappij hangt aan elkaar door middel van ongelijke machtsstructuren.

Ik vind niet dat negatief over mensen praten per sé iets slechts is of dat het verboden moet worden oid, maar het is belangrijk om te evalueren waar deze negativiteit vandaan komt.

Vaak zijn “negatieve meningen” die we hebben namelijk een manifestatie van deze ongelijke machtsstructuren.
Bijvoorbeeld het afschilderen van andere meisjes als “sletten” of “hoeren”. Want waar komt dit vandaan? Waarom zou het slecht zijn als iemand veel seks heeft, of als iemand zich sexy kleedt?
Deze manier van negativiteit is een uiting van ongelijkheid tussen mannen en vrouwen - door het in controle kunnen houden van de rol van de vrouw en haar seksualiteit is het makkelijker voor mannen om de macht vast te kunnen houden.

Zelfde met bijvoorbeeld dikke meisjes. Dik zijn is niet slecht - dit is een foutieve mening die ons aangepraat wordt.

Ik geloof niet dat het altijd jaloezie is. Soms misschien wel. Meestal is het een manier van de bovenste laag in de machtsstructuur om degenen die onderaan staan onderdrukt te houden - zolang je gemarginaliseerde mensen tegen elkaar op kan laten spelen en elkaar “onder controle” kan laten houden aan de hand van rollen die door de bovenste laag zijn voorgeschreven is het heel makkelijk om ze met minieme moeite te domineren.

Lunaste, geloof jij in de Illuminatie en andere complottheorieën?

Haaaaaaaaaahahahahahahhaha.

Nee :’)

Ik geloof in machtsstructuren die meetbaar, voelbaar, en waarneembaar zijn. Racisme, seksisme, transfobie, homofobie, ableisme… Allemaal ruim ruim RUIM gedocumenteerd, academisch geverifieerd, onderdeel van het dagelijks leven voor veel mensen en onderbouwd met een combinatie van statistieken en geleefde ervaring.
En subsets van deze -ismes die gepaard gaan met andere vormen van oppressie (hoerfobie bijvoorbeeld, vetfobie, classicisme…).

Ik denk niet dat het altijd jaloezie is, maar wanneer je andere mensen uitlacht omdat ze dik zijn heb je naar mijn mening echt een probleem met jezelf.

Het was geen grap dus ik weet niet wat er te lachen valt. Je overdrijft namelijk nog al vaak.

Klopt helemaal!

Sommige mensen praten tegen elkaar over een ander om zichzelf omhoog te houden!
Dat ik echt 1 van de meest kwalijke dingen.

Jij had geen grap, de illuminati theorie is een grap.

Eh, good to know dat academici die hun hele leven oppressie bestuderen ‘overdrijven’. Good to know dat mensen die dagelijks vermoord worden om hun identiteit ‘overdrijven’. Good to know dat 1 op de 5 meisjes in Nederland die te maken krijgen met seksueel geweld ‘overdrijven’ (wat, om weer terug te komen op het onderwerp van het topic, vaak ook een gevolg is van het afkraken van andere meisjes en het dwingen van meisjes in bepaalde rollen).

Maar laat me weten als je wat opgroeit en de realiteit voorbij is gekomen :slightly_smiling_face:

Ja, de ‘band’ versterken.

Neeeeeeee

ik kan m’n mening uitwerken maar dat is al gedaan dusmmhh

Er wordt te snel geroepen dat iemand dan maar jaloers zou zijn. In de meeste gevallen is dat namelijk NIET zo.

Zucht.

Je hebt Google onder je vingertoppen. Use it. Onderzoek heeft uitgewezen dat dik of dun zijn weinig met je gezondheid te maken heeft.

Dat ligt aan t onderwerp waarover je over iemand praat denk ik…

Je ziet dingen die er niet zijn. Ga er even rustig voor zitten en denk dan na over wat ik heb gezegd, en nog belangrijker: wat ik er mee bedoel. Dan zie je vast wel dat jouw reactie op mij nergens op slaat en tegelijkertijd mijn punt bevestigt. Zoals ik al zei: Je overdrijft nogal vaak. :wink: En dan heb ik het in dit geval dus niet over de feiten die jij aanhaalt, die zijn natuurlijk verschrikkelijk, maar dat je ze aanhaalt terwijl het helemaal niet nodig is. Zoals net maar weer is gebleken.

Dat hangt echt af van het onderwerp.

Als ik zeg dat ik iemand niet kan uitstaan omdat hij/zij een rotkarakter heeft dan ben ik niet echt jaloers op die persoon nee.