Als het jou zou overkomen

Hey meiden,

Ik vroeg mij af:

Wat zou jij doen in deze situatie?

Ik vond het in ieder geval genoeg stof tot nadenken geven.

heb geen zin om hiervoor helemaal filmpje te gaan bekijken…

Ik heb 't ook niet helemaal gekeken, maar als ik al doof zou zijn en ook nog blind zou worden, zou 't leven voor mij echt niet meer hoeven. Ik zou er 't beste van maken tot het zo ver is.

Ik heb het wel helemaal gekeken en ik moet zeggen dat haar leven nu al behoorlijk moeilijk is. Ik denk ook dat als je altijd hebt kunnen horen en zien, wanneer dat opeens weg is het gemis zo groot is, dat je jezelf wel wat aan zou kunnen doen. Waar ik mij echt voor schaam is hoe er met haar wordt omgegaan.

het is echt erg!

aah ik vind die ouders zo gemeen…

ik heb het ook niet helemaal gekeken. maar ik zou niet weten wat ik zou doen in die situatie. Het is nu makkelijk om te zeggen dat ik dan niet langer zou willen leven, want als het er werkelijk op aankomt zou ik waarschijnlijk toch doorgaan.
Maar wel zwaar kut allemaal. Ook hoe haar ouders er zo weinig moeite voor doen etc.

ik weet niet… zelfmoord ? Ik zou echt niet weten wat mijn leven dan voor nut had als je blind en doof bent

Vond ik ook moet ik zeggen. Zij als persoon, wie zij werkelijk is lijkt gewoon door hun niet geaccepteerd te worden. Dat is het defecte kind en de rest is ‘prima’.
Het verdriet wat dit haar geeft is toch wel onbeschrijflijk. Ze moet ook echt iets anders gaan doen. Van wat ze nu doet wordt ze alleen maar nog ongelukkiger, alhoewel hangt ervanaf hoe ongelukkig je haar wilt noemen. Vind het knap dat ze nog de dingen doet die ze wel allemaal doet. Ze kan ook achter de geraniums of in een instelling waar ze veel meer afhankelijk is van hulp.

Oke ik heb 't nu wel gekeken en wtf, wat is die familie een stel kut holbewoners. Ongelooflijk. Dat stuk begint op 01:08:00.
Ik kan me echt niet voor stellen dat je maar gewoon zegt tegen je kind van ‘Je bent verwend, je bent niet meer normaal, was je maar zoals onze normale kinderen geweest en je zoekt het lekker zelf allemaal maar uit want wij helpen je niet, het ligt gewoon aan jou. Had je maar meer thuis moeten zijn vroeger’
Lekker nergens over praten en alles ontkennen, wat een hersenloze idioten die ouders.
En die broer en zus ook, ik zou echt nooit zo kunnen doen tegen mijn broertje als hij zoiets zou hebben. 't lijkt me ook juist interessant om gebarentaal te leren.

Doof zijn is ze al aan gewend, maar volledig doof en blind, dan leef je in eeuwige duisternis en stilte. Dat is toch gewoon geen leven meer.

Ik zou persoonlijk niet meer hoeven leven als ik echt doofblind zou worden of zijn. Ik denk niet dat ik zo sterk zou zijn om door te willen gaan.

Het filmpje heb ik nog niet lang genoeg gekeken om er een oordeel over te vormen.

Inderdaad. Alsof zij naar een dovenschool wou ofzo :s heeft ze ook echt voor gekozen he :crazy_face: Ik denk wel dat die zus het er niet mee eens is, maar niks durft te zeggen. Er wordt bijna alleen maar gedaan alsof dit een bewuste keuze was en dit maar haar probleem was. Ze moet maar een keer zelfstandig worden. Ik vind al dat ze heel veel zelf doet en als je dan ook nog deze verwijten allemaal krijgt pfff… Ik zou ook niet aan de dag willen denken waarop het licht en het horen daadwerkelijk uit gaat. Weet je wel niet hoe verschrikkelijk het is om dat te moeten meemaken? Is iets wat bijna niemand zich daadwerkelijk kan voorstellen. Probeer voor de lol jezelf alleen maar in je donkere kamer te blinddoeken en als je dan ook niks kan horen?! Stel je voor je hebt een vriend(in) hoe communiceer je dan met iemand? Je kan niet eens meer in gebarentaal zowat je liefde goed aan elkaar verklaren of weten wat de reactie is. Ik zou denk ik alleen maar tegen tafels en stoelen aanbotsen, laat staan je eigen kind zien/opvoeden en ik had er dan ook allang een einde aan gemaakt. 2 essentiële zintuigen om een leven te kunnen leiden worden je afgenomen. Door deze documentaire zie ik wel in dat ik lang niet zo sterk ben als ik dacht. Zij mag dan fysiek niet alle functies hebben, maar mentaal kan ze zekers te weten veel meer aan dan anderen!
Ik vind ook dat wij als maatschappij wat meer respect voor gehandicapten mogen opbrengen. Die mensen hebben het al zwaar zat. Het enigste wat hen ook willen is gewoon meedraaien. Hetzelfde als iedereen anders. Huisje boompje beesje. Ben wel blij dat ze dr idool heeft mogen ontmoeten! :drooling_face:

Ik heb het niet gekeken, maar wel de reacties gelezen en ik wil wel even zeggen dat communiceren niet onmogelijk is als je doof en blind bent. Er bestaat een manier om gebaren in iemands handpalm te maken, zodat die persoon kan voelen wat je gebaart.
Maar het lijkt me wel echt vreselijk zeg.