Als beginner fitnessen

Ik heb gezocht naar een duidelijk topic en/of site maar ik kon echt niets vinden.

Ik hoop dat mensen mij een beetje van hun wijsheid kunnen geven (:
Ik wil graag beginnen met fitness, voor mijn plezier en voor een wat strakke buik/dijen/gezicht.
Alleen ik heb echt geen flauw idee hoe ik moet beginnen. Ik ben op verschillende intimiderende sportwebsites terecht gekomen waarbij wel wat dingen staan over kracht en cardio en dat je eerst cardio moet doen en dan kracht en daarna wordt dat weer ontkracht (woordgrapje). Elke website zegt weer wat anders.

Weet iemand een handige site of beter zelfs; heeft iemand zelf goede tips of goede oefeningen of een soort voorbeeld schema zodat ik weet wat voor oefeningen ik kan doen? Ik wil dus niet mega afvallen maar gewoon wat strakker.

Ik doe voor mijn buikspieren altijd van die basic oefeningen als sit-ups en zo, die ken je vast allemaal wel. Maar een vriendin van mij heeft er veel verstand van en die helpt mij ook altijd. En eigenlijk heb ik er weinig verstand van. Maar waarom ga je niet een keer naar de sportschool? Dan kan je ook in een groep met een trainer, die je vast wel hiermee kan helpen.

Wil je in een sportschool fitnessen of gewoon thuis? In de sportschool kan je namelijk gewoon ook een proefles nemen en daar laten ze je kennis maken met de sportschool/het fitnessen. Hierbij leggen ze ook uit wat de apparaten etc. zijn en wil je er bij dan kunnen ze ook een schema voor je maken.

Als je thuis wilt sporten kijk eens in dit topic: http://forum.girlscene.nl/forum/food-sport/workout-topic-234720.0.html Staan veel filmpjes met workouts.

Vaak krijg je wel uitleg als je voor de eerste keer naar de fitness gaat. En als dat niet spontaan wordt aangeboden, zou ik het gewoon zelf gaan vragen. De basis kunnen ze je zeker meegeven.

Mijn persoonlijk advies (nou ja, iedereen is het er wel over eens) is dat je best een combinatie van cardio en kracht doet. In mijn fitness zeiden ze 50/50 en ongeveer een uur of een uur 'n half in totaal. Ook kan je best zeker een dag tussen je krachttrainingen laten, omdat je spieren rust nodig hebben om zichzelf te herstellen.
Ze hebben mij ook verteld dat je best kort kan opwarmen met lopen of fietsen of iets anders van cardio, dan kracht en daarna iets langer weer cardio. Zodat je nog energie hebt voor je krachtoefeningen.

Maar als je niet wilt afvallen, juist strakker worden, zou ik voor meer kracht gaan dan cardio btw!

In de sportschool, ik ben lid van F4F maar nog nooit geweest, beschamend genoeg. Je kunt daar inderdaad een schema laten opstellen maar dat kost 10 euro dus ik wilde eerst hier even vragen, en ik durf niet zo goed. Dankjewel voor het topic! (:

Ik weet niet of je er inmiddels al uit bent, maar ik heb gisteren een introductieles gedaan bij F4F en vond het heel fijn! Werd goed geluisterd naar wat ik wilde en alle apparaten werden uitgelegd. Er is me ook verteld hoe ik het best kan beginnen en eindigen, hoe hoog mn hartslag maximaal mag zijn en hoe ik het maximale uit mijzelf haal. Kost inderdaad tien euro, maar vond het het zeker waard. :slightly_smiling_face: Ben al eerder lid geweest bij sportscholen en klungelde eigenlijk maar wat aan, heb nu echt een basis.

Ik zou eerst een keer langs gaan en je alle apparaten + losse oefeningen uit laten leggen. Aan de hand van jouw doel kunnen ze dan een sportschema maken.

Ik sport 3 keer per week en nog een keer yoga. Ik heb een splitschema, de ene dag dus vooral benen en wat buik en de andere dag armen/schouders/rug/buik. Ik doe apparaten en oefeningen met losse gewichten. Daarbij warm ik op met 30 min crosstrainer en na de krachttraining loop ik meestal nog 35 min op de loopband. Ik ben ongeveer een 1 uur 45 tot 2 uur bezig.

Succes!

een vriendin heeft een vraagje (maar is te lui om een account aan te maken her she is):
Hoi, ik ben 14 jaar en ik wil graag fitnessen in zo’n fitness zaaltje, alleen ben ik bang dat er alleen maar oude mensjes rond lopen en dat ik het enige "kind’’ ben?!! Zou ik gewoon gaan of…?

Bij ons bij fitness mag je pas vanaf 16 jaar in je eentje gaan. Maar verder zijn er wel mensen van alle leeftijden, ik ben zelf ook toen ik 17 was lid geworden daar. Anders kun je een keer langsgaan voor een proefles, en kijken wat je van de sfeer vind?

ik heb dat hierboven dus ook.
weet iemand waar je als je onder de 16 bent wel op fitness mag, in amersfoort?

Leuk beginnen met fitnessen!

Ik zal even zeggen hoe ik hier kwam, ik was even aan het rondkijken op het forum of ik iets kon vinden over krachttraining/cardio oftewel fitness. Toen zag ik dit! Ik zal zo goed mogelijk wat uit proberen te leggen. Ik train sinds jaar vrij serieus 3/4 x per week, krachttraining/ losse gewichten.

Het eerste wat je jezelf moet afvragen wat is mijn doel?
Ik ga het niet over dat irritante getal op de weegschaal hebben maar over je vetpercentage. Tip: laat die opmeten bij bijvoorbeeld de dokter, een sportschool en dan weet je waar je staat.

Om af te vallen/je percentage te verlagen moet je een combinatie van cardio doen en kracht. Nu denken sommigen waarom niet alleen cardio. Natuurlijk kan dat, maar alleen de eerste tijd zal je daar veel van af vallen. Maar op een gegeven moment past je lichaam zich aan, aan het nieuwe bewegingspatroon.

Daarom hebben we krachttraining. Als jij je spieren train gebeurt er iets moois, als je in rust zit verbrand je ook calorien. Maar hoe sterker jou spieren etc. zijn hoe meer je in ruststand verbrand.

Om dan meteen wat mythes de wereld uit te helpen: Mensen uit mijn omgeving zeggen ook vaak ( voor de grap ) niet te gespierd worden he. Vaak moet ik dan wel lachen. Wij vrouwen maken nou eenmaal niet genoeg testoron aan om breed en gespierd te worden.

Voordat je echt strak afgetraind etc bent. ben je jaren van training verder, een uitgebalanceerd voeding en levensschem verder.

Om antwoord te geven op je vraag wat eerst.

  • Compounds ( losse gewichten )
  • Isolatie oefeningen ( toestel apparaten)
  • Cardio ( probeer een hit ( interval) training en niet langer dan een half uur )

mocht je met losse gewichten trainen eng vinden ( ik had het vroeger wel altijd, tussen die brede gozers staan ieeeh ) er is zeker niets mis met apparaten. Maar je boekt gewoon sneller resultaat met Compound oefeningen.

Ik ga zelf uit van ongeveer een uur krachttraining en dan een kwartier interval en soms een rustig halfuur duurloop. Maar die probeer ik eruit te houden en alleen te doen als ik merk dat ik mijn spieren wat overbelast heb tijdens een training.

Maar goed, ik wil je best verder helpen, maar wat zijn jou doelen?

http://www.fitnesspassie.nl/fitness-schema/

Hier heb je nog een handig linkje met wat fitness-schema’s. :slight_smile:

Dankje ik zal het doorgeven aan haar :wink: moiet ze maar een paar jaartjes geduld hebben HAHAH

Work out filmpjes! En cardio en krachttraining combineren inderdaad.