Allochtone leerling sterk bevoordeeld bij examen

NIEUWSTADT - Autochtone vmbo- en havo- leerlingen worden ernstig benadeeld bij de beoordeling van examens Nederlands. Allochtone kandidaten met een andere moedertaal mogen ongestraft veel meer fouten maken, terwijl dat wettelijk niet is toegestaan.

Dat concludeert de Limburgse advocaat Roel Schreuders. Volgens hem heeft de Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven (CEVO) de versoepelde normering uitgebreid op een manier die in strijd is met het examenbesluit.
De wet staat louter toe dat allochtone scholieren met een taalachterstand een half uur langer over het examen Nederlands mogen doen en een woordenboek mogen gebruiken. Het gaat om leerlingen die minder dan zes jaar op Nederlandse scholen hebben gezeten. De CEVO heeft de correctievoorschriften bij het examen voor deze leerlingen versoepeld. Ze mogen aanzienlijk meer fouten maken dan autochtone leerlingen.
Zo mogen havisten maximaal twee fouten maken zonder dat er punten van het totaal worden afgetrokken, terwijl de grens bij allochtone leerlingen op vijf fouten ligt. Bij Nederlandse vmbo’ers die twee spelfouten maken wordt een punt afgetrokken, terwijl dat bij allochtone leerlingen pas gebeurt bij maximaal zes spelfouten.
Volgens Schreuders is de aangepaste normering van de CEVO niet rechtsgeldig en worden autochtone leerlingen ongelijk behandeld. ,De allochtone leerlingen mogen twee tot drie keer zoveel fouten maken.’’
Overigens zijn ook de allochtone vwo-examenkandidaten de dupe. Voor hen is deze versoepeling namelijk niet opgenomen in de correctievoorschriften. Schreuders kwam er toevallig achter toen hij werd benaderd door ouders van een leerlinge, die - om andere redenen - aanvecht dat ze is gezakt. Hij sluit niet uit dat meer scholieren hiervan een zaak kunnen maken. ,Het gaat mij om het maatschappelijk belang. De politiek moet verantwoording afleggen.’’ Het ministerie van Onderwijs kon gisteren nog niet reageren.

bron: AD

---------

Wat vinden jullie hiervan? Wie wordt nu gediscrimineerd?

slaat dus helemaal nergens op dat hun langer er over mogen doen, en meer fouten mogen maken

Hier in België, althans op mijn school, mogen dyslectici zoveel fouten maken als ze willen, ook al gaat het om een dyslexie die slecht efect heeft op het ruimtelijk inzicht (zoals een klasgenoot van me). Dat noem ik ook niet eerlijk, hoor.
Anyway, ontopic: ik vind dat iedereen dezelfde kansen moet krijgen.

Vind ik echt niet kunnen. Je moet gewoon normaal nederlands kunnen spreken en schrijven als je in Nederland woont. Dat heb je nou eenmaal nodig wil je ooit een fatsoenlijke baan krijgen.
Maargoed, ja, je moet mensen wel tegemoed komen, maar kan dit dan niet dmv extra examentraining en oefenen en balbla voor alle leerlingen die moeite met nederlands hebben? En zodat er geen mensen worden voorgetrokken. Ik bedoel, ook autochtone leerlingen kunnen erge moeite hebben met nederlands.

dit vind ik echt onzin!
de norm moet gewoon voor iedereen hetzelfde zijn… als je in Nederland woont dan moet je ook maar Nederlands leren schrijven in die jaren dat je op school zit. :zipper_mouth_face:

Ja of niet godsamme zeg slaat echt neeeergens op kijk dat we niet mogen discrimineren oke maar dit gaat te ver

Het gaat om leerlingen die minder dan zes jaar op Nederlandse scholen hebben gezeten
Dus die leerlingen hebben een taalachterstand dat kan ik wel begrijpen.
Als ik minder dan 6 jaar op een Nederlandse school zou zitten zou ik ook niet heel goed Nederlands kunnen. dus ik vind het geen onzin ofso…

ja maar er wordt van mensen die een diploma halen verwacht dat zij aan alle voorwaarden hebben voldaan. Dus ook dat ze alles goed beheersen. Door deze regel wordt de taal dus een stuk minder goed beheerst en dat kan ook weer veel problemen op gaan leveren.
Allochtonen willen toch net zo behandeld worden als de Nederlanders? Dus dan moet het bij examens ook gewoon gelijk gaan. En dus niet de allochtonen gaan lopen vertroetelen door meer fouten toe te staan.

Allochtoonse jongeren worden bij de overgang van basisschool naar middelbare school ook ernstig benadeelt. Is onderzocht, en een vrouw zei op tv: “de meeste Marokkaanse meiden trouwen toch jong en blijven dan thuis ivm de kinderen”

dat vind ik pas niet kunnen >:-(

Dit vind ik echt nergens op slaan, waarom zouden zij makkelijker een diploma moeten krijgen?
Ze moeten de taal toch net zo goed kunnen beheersen als de autochtonen?

Als jij 4 jaar in Zweden woont en je kan de taal redelijk. Je kan je nu eindelijk een beetje redden als je boodschappen gaat doen en wat meer met je vrienden praten maar je kan nog niet 100% foutloos zweeds praten en je wil heel graag een diploma omdat je anders in je eentje op school achterblijft en al je nieuwe vrienden gaan naar de hogere school toe dan zou je het toch ook fijn vinden als men er rekening mee houdt dat jij er pas bent komen wonen?? Als jij heel je leven in zweden woont is het een ander verhaal want dan kan je gewoon alles begrijpen.

Mee eens. Anders zou ik zelf niet het gevoel hebben mijn diploma echt te verdienen. Tegen die tijd is het misschien al weer veranderd, maar nog steeds.

En daar ben ik het ook mee eens xD Maar er zijn ook mensen die hier hun hele leven wonen en alsnog verkeerd spreken…

Als jij niet goed de Nederlandse taal beheerst zou je niet eens een NEDERLANDS staats examen mogen doen naar mijn idee.

Ik vind het echt dikke vette onzin.

als je in Nederland woont en werkt moet je de taal ook maar fatsoendelijk kunnen beheersen. Ik vind dit dus echt bullshit.

Mee eens

nja, het gaat hier wel om mensen die hier minder dan 6 jaar hebben gewoont, dan snap ik het wel, dan ken je de taal natuurlijk nog niet helemaal perfect. Zeker als je hier gewoon als vluchteling kwam, wil je hier gewoon leren leven enzo.
maarja, dan zou je eigenlijk hetzelfde moeten doen voor dyslectische kinderen (of is dat er al? xD) met de spelfouten.
ik erger me er niet aan.

wtf wat een raar mens. 0.o