Alles voor school

Hallo iedereen,
Ik zit nu in 4 havo en ben wel trots op mezelf (oké dit klinkt echt raar om te zeggen) dat ik zover ben gekomen, maar het probleem is dat ik niet goed weet waarvoor ik het doe en gedaan heb…Ik heb er keihard voor gewerkt maar had geen tijd meer voor mijn hobbies, (zoals piano spelen) en ben er daarom ook maar af gegaan. Daar heb k nu best wel spijt van:$ K wil ook al de hele tijd een bijbaantje maar m’n ouders zeggen dat k dat niet kan combineren met school. Maar aan de andere kant zit me vader wel de hele tijd te zeuren dat ik teveel tijd besteed aan huiswerk maken en leren. Maar k kan niet anders want als ik dat niet zou doen zou k geeneens zesjes meer halen. Het punt is dat k ook gwn een normaal leven wil leiden en niet altijd gefocust hoef te zijn op school…Iedereen zegt wel tegen me van ja je moet echt havo doen daar kan je veel meer mee, maar ze kijken wel raar op als k zeg dat k nergens op zit en ook geen bijbaantje heb, want dat hebben toch alle pubers?! Als k achteraf kijk naar die stressvolle jaren had k misschien beter tl kunnen doen…maargoed je kan de tijd niet meer terugdraaien. Ik zit er best wel mee en weet niet zo goed wat k ermee moet. Iemand tips? Xx

Je kan nog steeds naar het VMBO gaan toch? Weet je al een beetje wat je later wil doen? Want als je dat op het MBO ook kan doen zou ik gewoon naar het VMBO gaan want al je vrije tijd aan school besteden is niet heel gezond!

Dit. Je kan eventueel ook eerst vmbo doen, en daarna havo. Niks mis mee hoor, je moet ook nog tijd voor jezelf overhouden :slightly_smiling_face:

hmm, nu nog vmbo gaan doen zou een beetje zonde zijn toch? Met anderhalve jaar heeft ze een diploma… Bovendien zou je je dan best nog wel eens behoorlijk kunnen gaan vervelen op het. (Ik weet uit ervaring dat het verschil tussen vmbo en havo erg groot is). Je kan altijd nog als je je havo diploma hebt alsnog naar het mbo gaan.

Kan je geen balans vinden tussen school en sociaal leven? Iets minder aan school doen zodat je zeg maar zevens haalt, en een bijbaantje in het weekend?

Leer je wel efficiënt? Er zijn verschillende manieren om te leren, en er valt wellicht tijd te besparen, door beter in te leren zien wat belangrijk is en wat niet enzovoort. Misschien kun je je mentor daarbij om hulp vragen.
Voor de rest, tja, ik heb ook nog nooit een bijbaantje gehad en ik ben inmiddels al van de middelbare af. Ik zit er soms ook wel mee dat “iedereen” een bijbaantje heeft, en dat mensen zeggen dat je dat “moet” hebben, maar je moet helemaal niets. Iedereen heeft andere omstandigheden, en jij moet kijken naar wat jij kan en wat jouw prioriteiten zijn. Hoe belangrijk is het voor jou om op havo te blijven? Het gaat er niet om hoe belangrijk andere mensen dat vinden, maar wat jij vindt. Denk er wel goed over na, neem geen snelle beslissingen, het is ook verstandig om vooruit te kijken met wat je er mee zou willen en werken kan natuurlijk altijd nog - maar als jij besluit dat je liever naar tl gaat en het wat rustiger aandoet, dan is dat jouw keuze.

Tegen mij hebben ze altijd gezegd dat ik geen Havo kon, dat ik maar vmbo moest gaan doen. Uiteindelijk heb ik met kei hard werken, en daarnaast een bijbaantje gewoon mijn Havo afgerond. Wel in 5 jaar, maar ik denk altijd het maakt niet uit hoe lang je er over doet, of hoe je er komt. Als je er maar komt. Ik zou zelf kijken wat je wilt en kunt. Heb je echt geen tijd meer over, of heb je nog een beetje tijd? Zorg dat je de vrije tijd die je hebt echt benut met leuke dingen, en beloon jezelf eens als je een hoog cijfer hebt gehaald door iets te doen wat jij leuk vind. Denk goed na over wat jij wilt, maar ook over wat je in je toekomst wilt. Ik heb er net als jij kei hard voor geknokt, maar ik heb uiteindelijk de Havo gehaald, en ik heb er geen moment spijt van gehad. Want dan heb je wel iets om trots op te zijn, en ook als je gaat studeren heb je toch meer aan een Havo diploma als Vmbo, en dan zou je denken dat Hbo na dat geknok om je Havo te halen nog moeilijker is. Maar dat is dus niet waar, als je dan een opleiding doet die bij je past en die je leuk vind kun je die ook gemakkelijk halen. Dus denk er goed over na, en kijk wat je nog kunt doen om het iets relaxter te maken voor jezelf.

Ik denk dat het belangrijkste is wat wil je hierna gaan doen, je moet goed begrijpen dat het hbo op de havo aansluit en dus wss even moeilijk wordt.

Maar goed dat ligt er ook een beetje aan wat je kan, als jij heel goed bent bv in economie etc. Maar door de talen je gemiddelde omlaag wordt gehaald, zul je zonder moeite hbo economie kunnen doen zegmaar. Maar loop je nu voor alles op je tenen moet je goed nadenken of je dat na de havo nog 4 jaar volhoud

Dus ik zou goed nadenken of je naar hbo of mbo wilt gaan, met je ouders overleggen met de decaan etc. Als je toch besluit hbo te gaan doen zal ik die 1,5 nog even volhouden want zo kom je er toch het snelst. Weet je 100 procent zeker dat het toch mbo wordt heeft het geen zin om heel veel moeite te doen voor havo als je er met een vmbo diploma ook heen kan.

Oftewel het ligt er totaal aan wat jij wil :wink:

Natuurlijk is het zonde als je nu mbo gaat doen. Omdat je in 1,5 jaar een havo diploma hebt.
Je mag nu gewoon mbo gaan doen omdat je een overgangsbweijs van 3 naar 4 havo hebt. Je hoeft dus niet eerst nog het vmbo te doen.
Ik zou ook goed gaan kijken naar wat je hierna precies voor opleiding wil doen. (mbo of toch hbo)

Ik heb precies hetzelfde! Alleen doe ik nu 4 vwo.
Je kunt trouwens wel een bijbaantje nemen voor in het weekend.

Hey,

Volgens mij kun je nu ook zonder diploma overstappen naar het MBO. Aangezien je al je overgangsbewijs hebt van drie naar vier havo. Als je weet wat je wilt doen en je ouders vinden het prima dan is er volgens mij een mogelijkheid dat je in januari nog naar een andere MBO opleiding kunt. Want het is heel erg jammer dat je geen vrije tijd hebt en geen tijd meer voor hobby’s of werk. Een bijbaantje in het weekend is misschien nog wel te doen? En anders kun je kijken of je in de avond uren kunt oppassen bij een gezin? Dan kun je daar ook leren als de kinderen naar bed zijn.

Laat je even weten wat je plannen zijn? Heel veel succes! X

Je kan na de 4e naar het MBO gaan zover ik weet.