…je hoeft alleen maar naar de mega pixels te kijken als jij van plan bent om posters uit te gaan printen
of als je gaat photoshoppen 
Hoe hoger de mega pixel, hoe scherper de foto is in heel groot formaat.
Maar als jij bv bij de instellingen small neemt en maby daarna in photoshop nog kleiner gaat maken, dan heb je helemaal geen hoge mega pixel nodig.
Je hebt nu juist hele leuke aanbiedingen van de canon 400d en nikon 40 en 60d…zijn nu spot goedkoop voor spiegelreflex camera’s.
Ohja, je foto’s worden zomaar niet beter als een compact camera,
het ligt allemaal aan je instellingen…met spiegelreflex is het juist zo leuk om met de instellingen te spelen…jij hebt dat zelf in de hand hoe de foto uiteindelijk gaat worden.
En dan heb ik het alleen nog maar over wat de camera kan.
Dan heb je natuurlijk nog de hoeveelheid verchillende lenzen, voor elk iets heb je weer een aparte lens voor. Speciale belichting.
Wil jij gewoon makkelijk een foto maken door alleen het knopje ingedrukt te houden, kan je beter voor een compact camera gaan.
Als je het jezelf met knopjes enz niet al te moeilijk wilt maken, kan je beter voor een canon gaan, die is wat makkelijker.
Qua lenzen heb je voor elk merk camera veel lenzen, je hebt de lenzen van de fabrikant zelf, maar je hebt ook goede lenzen van een ander merk die je voor canon, sony, panasonic als voor nikon hebt.
Het is denk ik voor jou het beste om niet over de lenzen na te denken, maar over de body.
Stap anders gewoon eens een winkel binnen en vraag of je verschillende camera’s vast mag houden.
Canon is wat lichter en wat fijner in de hand,
Nikon is weer wat groter en zwaarder.
Is erg belangrijk, anders koop je straks een slr camera en vind je em te zwaar ofzo of ligt deze niet lekker in je hand…
Kan je ook meteen wat meer info vragen. Vraag of ze de camera aan willen zetten, zodat je even naar alle knopjes enz kan kijken.
Het is niet zo dat je klaar bent btw met alleen de spiegelreflex camera, standaard lens die erbij zit is meestal crap 
Of je moet alleen de body kopen en zelf een lose lens naar keuze, dan is mijn tip…neem een 18-250 mm lens erbij (mooie portret lens)
(standaard zit een 18-55mm bij.)
@ milkbreack:
bij de iso is het grootste bereik echt niet altijd het beste.
ligt ook weer aan waar je bent, wat voor belichting er is.