Alles over spiegelreflexcamera's

Ik zou heel graag een professionelere camera willen.
Een spiegelreflex camera dus.

Nou is mijn probleem dat ik nog niet zoveel weet van dit soort camera’s.
Er is zoooveel keus en ik weet niet welke camera’s nou goed zijn in wat.
Daarom is mijn vraag of iemand me hier wat basiskennis kan vertellen en wat tips kan geven over de camera zelf en de verschillende lenzen.

Over de prijs denk ik nog even niet na. Ik ga eerst kijken naar de mogelijkheden en dan naar de prijsklasse.
Alvast bedankt!

Dat wil ik ook graag weten!
Dus een upje voor jou! (:

Ik zou op t internet kijken… Er zal vast wel een wikipedia pagina over zijn.
Weet t zelf ook niet.

Heb al vanalles op internet gevonden, maar het is allemaal zó uitgebreid.
Ik dacht; misschien is het handig om informatie te vragen aan meiden van mijn leeftijd met dezelfde hobby en ervaring die me wat standaard dingen kunnen vertellen (:

Ik heb er eentje, maar nog niet echt de tijd/moeite ervoor genomen me erin te verdiepen =’$
Ik werk liever met een ‘normale’ camera, daar maak ik op de een of andere manier mooiere foto’s mee?

Ik vind persoonlijk een nikon het fijnst…

Er zijn 2 koplopende merken onder de spiegelreflexcameras,
nikon en canon.

Ik heb een Nikon D80 maar wil een D90

maar wat wil je weten?

ARG!!, dan moet je gewoon leren werken met je iso, diafragma en sluitertijd, ik beloof je dan worden je fotos 100000000000000000 keer beter.

Ik begrijp inderdaad dat Nikon en Canon duidelijk het beste zijn.

Ik zou bijvoorbeeld willen weten wat nou handig is om te hebben op een camera. Waarom zou jij bijvoorbeeld een D90 willen?
Betere functies ofzo?

Wat is sowieso grag zou willen is een goede zoom en hoge scherpte, maar ik heb begrepen dat dit vooral aan de lens ligt, dus hoe moet ik dan een camera kiezen?

Wat ‘zit’ in de body:
Je moet naar de mega pixels kijken, maar dit zit meestal bij alle SLR camera’s wel goed.
bij de ISO is het grootste bereik altijd het beste.
Een li-ion (lithium-ion) batterij is het beste.

Wat ‘zit’ in de lens:
niet de scherpte, maar de scherptediepte (diafragma) ligt aan de lens.
Sluitertijd ligt ook aan de lens.

Er zijn ook nog meer dingen waar je rekening mee kan houden, maar dat is vooral voor de gevorderden.

Met een nikon D90 kan je bijvoorbeeld ook filmen,
ja filmen met een SLR. In eerste instantie dacht ik ook, dat hoort niet op een SLR. Maar het blijkt dat hier leuke effecten mee berijkt kunnen worden.

…je hoeft alleen maar naar de mega pixels te kijken als jij van plan bent om posters uit te gaan printen :stuck_out_tongue: of als je gaat photoshoppen :stuck_out_tongue:
Hoe hoger de mega pixel, hoe scherper de foto is in heel groot formaat.
Maar als jij bv bij de instellingen small neemt en maby daarna in photoshop nog kleiner gaat maken, dan heb je helemaal geen hoge mega pixel nodig.

Je hebt nu juist hele leuke aanbiedingen van de canon 400d en nikon 40 en 60d…zijn nu spot goedkoop voor spiegelreflex camera’s.

Ohja, je foto’s worden zomaar niet beter als een compact camera,
het ligt allemaal aan je instellingen…met spiegelreflex is het juist zo leuk om met de instellingen te spelen…jij hebt dat zelf in de hand hoe de foto uiteindelijk gaat worden.
En dan heb ik het alleen nog maar over wat de camera kan.
Dan heb je natuurlijk nog de hoeveelheid verchillende lenzen, voor elk iets heb je weer een aparte lens voor. Speciale belichting.

Wil jij gewoon makkelijk een foto maken door alleen het knopje ingedrukt te houden, kan je beter voor een compact camera gaan.

Als je het jezelf met knopjes enz niet al te moeilijk wilt maken, kan je beter voor een canon gaan, die is wat makkelijker.

Qua lenzen heb je voor elk merk camera veel lenzen, je hebt de lenzen van de fabrikant zelf, maar je hebt ook goede lenzen van een ander merk die je voor canon, sony, panasonic als voor nikon hebt.
Het is denk ik voor jou het beste om niet over de lenzen na te denken, maar over de body.
Stap anders gewoon eens een winkel binnen en vraag of je verschillende camera’s vast mag houden.
Canon is wat lichter en wat fijner in de hand,
Nikon is weer wat groter en zwaarder.
Is erg belangrijk, anders koop je straks een slr camera en vind je em te zwaar ofzo of ligt deze niet lekker in je hand…
Kan je ook meteen wat meer info vragen. Vraag of ze de camera aan willen zetten, zodat je even naar alle knopjes enz kan kijken.

Het is niet zo dat je klaar bent btw met alleen de spiegelreflex camera, standaard lens die erbij zit is meestal crap :stuck_out_tongue:
Of je moet alleen de body kopen en zelf een lose lens naar keuze, dan is mijn tip…neem een 18-250 mm lens erbij (mooie portret lens)
(standaard zit een 18-55mm bij.)

@ milkbreack:
bij de iso is het grootste bereik echt niet altijd het beste.
ligt ook weer aan waar je bent, wat voor belichting er is.

Dat Canon het makkelijkste is qua knopjes ben ik met je oneens, daar moet je vaak een combinatie van knopjes indrukken om iets te veranderen.
Bij Nikon is voor alles een apart wieltje/knopje

Ehm, ja, maar het is wel fijn het grootste bereik te hebben want dan kan je hem instellen op alles, als je iso maar van 100 tot 300 gaat is dat vervelend, het is handiger er een te hebben van 100 tot 3200.

Echt bedankt!
Nu weet ik in ieder geval al wat meer.
Ik ben sowieso wel handig met het uitvinden van welk knopje voor wat staat enz. heb ook al wel wat ervaring met foto’s maken, maar dus nog niet met een betere camera.

Ik denk dat ik inderdaad even langs de winkel ga om daar het een en ander te vragen.

• De foto’s die ik wil maken zijn niet zomaar foto’s van feestjes of pretpark bezoekjes ofzo, daarvoor heb ik sowieso een simpele digitale camera. Ook is het niet om helemaal te bewerken met photoshop, wil gewoon echt goede foto’s maken. -

Zijn er nog tips voor een speciale lens ofzo als je denkt aan landschappen?

Een groothoek lens.

Dat Canon het makkelijkste is qua knopjes ben ik met je oneens, daar moet je vaak een combinatie van knopjes indrukken om iets te veranderen. Bij Nikon is voor alles een apart wieltje/knopje

Mja, ik vind canon makkelijk qua knopjes, bij ‘mijn’ canon hoef je geen combinatie van knopjes in te drukken :stuck_out_tongue:

Anywho, @ meisje die deze onderwerp geplaatst heeft: Veel succes alvast als je besloten hebt welke spiegelreflex je gaat nemen en veel plezier er natuurlijk mee :grinning:

ohja…een fisheye lens is sow awsome :grinning: en (voor canon) 10-18mm…AWSOME!
fisheye is gewoon cool om mee te spelen. :relieved:

ik zelf heb nu sinds een halfjaar ongeveer een Nikon D40.
Dit is mijn eerste spiegelreflex camera.
En ik moet zeggen, ik vind hem super! helemaal voor een eerste spiegelreflex.
ik begon op internet een beetje te lezen over verschillende soorten camera’s, en idd het werd voor mij een Nikon of een Canon.
Voor mij was het ook belangrijk dat ik er zeker meer mee kon doen dan met een gewoon handcameraatje.
Ik ging op Internet camera’s vergelijken.
Met het diafragma’s wat voor sluitertijden verschillende camerás konden bereiken, wat voor iso waardes etc. Omdat dit je eerste spiegelreflex camera wordt heb je denk ik nog niet echt een eentje nodig met (te) veel verschillende opties.
Misschien kun je ook een fotoblad kopen.
Daarin worden vaak camera’s met elkaar vergeleken. (en je leert erzowiezo veel uit)
Kijk ook even op: www.shootnshop.nl daar vind je al veel info.
Als je dan uiteindelijk je camera hebt gevonden. Kijk dan even op marktplaats of iemand hem daar te koop heeft. Ik heb de mijne er ook vandaan. Er zijn namelijk veel fotografen die het nieuwste van het nieuwste willen hebben. Ik had dus zo’n iemand en mijn camera was toen nog maar een maand oud. En ik had er een extra lens bij gekregen, + een mooie foto tas. voor maar 400 euro. Terwijl die toen in de winkel al iets in de 400 was.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :wink:

Ik denk dat je juist beter meteen t beste kan kopen,
want uiteindelijk wil je die toch.

en dan heb je eerst veel geld uitgegeven aan een ‘slechtere’
terwijl je beter gewoon n hyper ding kan kopen

ik vraag me af waarom je een spiegelreflex wilt, want het is een flinke uitgave. als je het leuk vind om plaatjes te schieten zijn er ook zat compacte camera’s tegenwoordig die heel mooi fotograferen.

En kijk bij de lenzen naar de lichtsterkte. Ik wil namelijk nog eens sparen voor een goede lichtsterke lens omdat ik tegenwoordig vaak concerten fotografeer en je iso dan zó vaak op het hoogste zit (in mijn geval 1600). Gelukkig zit er dan nog niet eens zoveel ruis op, moet niet denken aan 3200.
En niet een te grote zoom in 1 lens, dus niet meteen 18 - 200. Maar deel het dus in tweëen, ik heb bijv. 18 - 55 (kitlens) en 55 - 200. Als je veel zoom hebt in 1 is het vaak niet echt geweldig voor de kwaliteit ruis/beweging etc.
Als er een actie is van 2 lenzen erbij, dóe dit!! Anders heb je later dat je er nog een lens bij wil kopen dat is meteen veel duurder dan in zo’n kit.

To staceystardust:
Ik wil graag een spiegelreflexcamera, omdat ik betere, mooiere foto’s wil maken.
Ik hou er van om mooie natuur enzo vast te leggen, of bijvoorbeeld mooie portret foto’s en niet zomaar een leuk fotootje.
In ieder geval betere kwaliteit dan de gewone digitale camera.
Ik vind het verder ook leuk om dingen uit te zoeken hoe het werkt, hoe ik de mooiste foto krijg, dus het uitzoeken zal geen groot probleem zijn.

Ik ben dus inderdaad nog aan het twijfelen of ik nou ga beginnen met een wat makkelijkere, handigge camera, en kijk of het goed gaat enz,
of dat ik meteen het beste pak, want waarschijnlijk wil ik dat later toch wel.

Waarschijnlijk begin ik toch met een wat ‘simpelere’. Deze zijn ook goedkoper en dalijk pakt het allemaal niet goed uit en heb ik al dat geld uitgegeven.
Als ik dan later toch voor een uitgebreidere wil gaan weet ik ook beter wat ik zoek en heb ik meer ervaring en kan ik mijn oude camera altijd op marktplaats ofzo zetten.

Echt allemaal bedankt voor de tips, want ik ben zeker een stuk wijzer geworden! Echt fijn! Iemand nog meer tips en ervaring? Laat maar komen! :stuck_out_tongue:

xx