Alles is anders - Victoria Farkas

Hallo iedereen!

Ik heb een vraag:

Ik heb voor mijn boekverslag het boek ‘Alles is anders’ van Victoria Farkas. Ik begrijp het einde alleen niet helemaal. Ik dacht namelijk dat Jacco niet Daan was en dus ook geen zelfmoord wilde plegen, maar veel website’s zeggen dat dit wel zo is, o.a. de website van Moon uitgeverij:

Moon uitgeverij website

[i]’…
Juul is een vrolijke meid met veel vriendinnen, maar sinds een jaar is ze ernstig ziek. Ze wacht op een donornier, maar als dat te lang duurt, zal ze het niet overleven. Juul wil dat iedereen haar behandelt als een gewoon mens, niet als een zieke. En daarom verzwijgt ze haar ziekte zelfs voor haar nieuwe vriendje…
Thomas doet het redelijk goed op school en heeft genoeg vrienden om leuke dingen mee te doen. Voor hen, maar ook voor zijn nieuwe vriendin, verzwijgt hij de waarheid die hij sinds een halfjaar kent: de man die hij altijd als zijn vader heeft gezien, is niet zijn biologische vader!

Jacco is een knappe, populaire jongen met een intensief sociaal leven, maar toch is hij diep ongelukkig. De druk die hij voelt van zijn familie, vrienden en klasgenoten wordt zo hoog, dat hij die niet meer aankan en zelfs een heel drastische oplossing overweegt… Zonder dat ze het van elkaar weten, chatten Juul, Thomas en Jacco met elkaar (onder verzonnen namen) op een jongerenforum. Ze raken steeds meer betrokken bij elkaars leven, maar kunnen ze elkaar ook daadwerkelijk helpen? '[/i]

Een boekverslag van iemand van scholieren.com:

Boekverslag van iemand anders

‘(…)Thomas werd boos, omdat zij ook al de waarheid achter had gehouden, zoals zijn ouders dat hadden gedaan, en liep boos weg.
Hij kwam bij een wachtkamer waar hij even ging zitten. Daar kwamen een man en een vrouw aangelopen, de man herkende hij ergens van, maar hij wist zo snel niet waarvan.
Toen opeens schoot het hem te binnen, het waren de ouders van Jacco. Hij had dat ongeluk gehad met de auto. Toen wist hij ook meteen dat Jacco de Daan was van het forum. Omdat de vader van Jacco, Daan heette.’

Maar in het boek staat:

‘Thomas bleef knikken.
‘Ik denk niet dat hij dat zelf wilde,’ ging Bas verder.
Deze keer schudde Thomas zijn hoofd. ‘Nee, dat enk ik ook niet. Ik heb me vergist.’
Nu was het de beurt van Bas om te knikken. ‘Dat dacht ik al.’
(…)
Thomas kon zijn gedachten er nauwelijks bijhouden. Hij dacht maar aan één ding: Wie was Daan? Maar hij wist dat hij daar nooit meer achter zou komen.’

Dus, kan iemand me helpen? Ik moet het boekverslag over twee weken inleveren, maar als het einde toch anders blijkt…

Up!

Niemand? Up!

Heey.
Je hebt misschien allang je boekverslag al af.
Maar ik had het ook!
snapte er niks van.
Maar dat is dus het geheim (ofzoiets) van het boek snapje.
Ik dacht ook dat daan jacco niet was, maar dat is dus wel zo.
Beetje vaag maar oke.

Oh toevallig, dit boek heb ik laatst gelezen. Ik denk, als het niet helemaal duidelijk was wie Jacco nou was, dat het opengelaten is voor interpretatie. Dus dan schrijf je in je verslag gewoon jou versie op wie Jacco was. Dat beargumenteer je. Dan moet het wel goed zijn :slightly_smiling_face: