Allergische reactie.

Ik had voor dit probleem een redelijk normale huid, nooit echt last van puistjes en ook niet heel droog… eerder een beetje vet.
Ik had afgelopen weekend een nieuwe gezichtsreiniger gebruikt, en de dag erna had ik direct last van een gevoelige huid. De dagen erna werd het nog veel erger (we zijn nu 5 dagen verder) en het is nog steeds rood, het brand en het voelt heel bultig aan. ook is het extreem droog, jeukt het en schilfert het op sommige plekken.

ik weet echt niet wat ik moet doen, het is nu al best lang bezig (zo’n 4-5 dagen) en ik heb wat dingen geprobeerd (vaseline op de schilferige plekken etc).
Ik kan niet normaal naar mijn lessen gaan zonder veel makeup op te doen om de rode huid te verbergen, Ik zou me namelijk echt niet op mijn gemak voelen om nu met zo’n huid de deur uit te gaan.

Iemand nog een idee wat ik misschien zou kunnen proberen of doen?
ik kan namelijk niet zo makkelijk nu naar de huisarts want ik zit nu namelijk in het buitenland en ik heb geen zin om 70+ euro te betalen voor een afspraak hier om te horen te krijgen dat ik vaseline moet smeren oid. Ik bewaar dit het liefst als laatste optie als het echt heel erg zou worden.

Wat voor een gezichtsreiniger is het? Is het tonic?

Nee, het was gewoon een reinigende gel.

^ Oké, ik was even benieuwd omdat ik zelf niet tegen tonic kan. Mij lijkt het beste dat je je gezicht laat rusten en niks meer erop smeert behalve crèmes die je huid hydrateren.

Het kan heel goed dat je niet goed tegen een bestanddeel kan van die reinigingsgel. Ik zou inderdaad je huid met rust laten en alleen een creme gebruikt die je huid kan laten kalmeren en deze hydrateert. Hoe lastig het ook is, probeer er niet te veel make-up op te smeren. Dit kan de huid nog verder irriteren.

Ja, eigenlijk proberen zoveel mogelijk alles te vermijden, ook producten die je normaal gesproken gebruikt. Zodra het echt erger wordt komende dagen toch wel naar de huisarts gaan, want dan kan het ook wat anders zijn.

Waarschijnlijk ligt het aan een van de ingrediënten van de reinigingsgel. Ik zou die gel dus even laten liggen en smeren met een crème waar geen/zo min mogelijk irriterende ingrediënten inzitten.

Denk dat je idd het beste even helemaal make-uploos zal moeten gaan. Ik zou een dun laagje kokosolie smeren, een ‘te veel’ aan olie er eventueel zachtjes vanaf vegen met een katoenen doek/oud shirt en verder vanaf blijven, dat doe ik als m’n huid echt overstuur is want alles wat ik er dan op smeer, maakt het erger. Snap dat je je daar echt niet comfortabel bij voelt, maar hoe meer je er op gooit hoe slechter het herstelt is mijn ervaring wel.

Als je geen kokosolie hebt/wilt smeren (werkt ook niet voor iedereen prettig volgens mij) dan zou ik sowieso voor een ongeparfumeerde creme met zo min mogelijk irriterende shit of eventuele allergenen gaan. En 't verder echt even laten. Vervelend wel maar kan helaas gebeuren. Anti-allergie pilletje van de drogist zou misschien kunnen helpen maar denk dat je huid nu gewoon wat beschadigd is en tijd nodig heeft om in balans te komen.