Allergisch voor gamba's , kan dat ? 

Hallo!
Ik ben in augustus uit eten geweest met mijn familie bij de Chinees , ik heb die avond gambas gegeten. Toen ik klaar was kreeg in ontzettend veel maag pijn en een brandend gevoel in mijn keel . Niet veel later kreeg ik allemaal rode vlekken en mijn keel werd dik waar door ik niet meer kon adem :blink:en, ik ben met spoed naar het ziekenhuis gebracht en heb de hele avond aan het infuus gelegen de doktoren zeide dat het een allergische reactie was. Een paar dagen later ben ik hier voor naar de dokter geweest en heb ik bloed laten prikken en pilletjes gekregen voor als het weer gebeurde , uit het bloed onderzoek kwam niks en ik wist dus niet wat het nou was. Vandaag ben ik met mijn familie gaan gourmetten en heb ik dus ook weer gamba’s gegeten ( wok gamba’s ) en ik kreeg weer het zelfde , gelukkig heb ik op tijd een pilletje kunnen nemen en ben ik niet weer in het ziekenhuis beland.
Heeft iemand dit misschien ook en is het mogelijk dat het door de gamba’s komt? Bij gewonen garnalen heb ik het namelijk niet.
Alvast bedankt voor de reactie :slightly_smiling_face:
( Ik weet trouwens niet of ik het onder de goeie categorie heb geplaatst:$ )

Je kunt voor alles allergisch zijn.
Gamba’s en garnalen zijn niet hetzelfde. Dat is bijv net zoals dat je voor groene druiven allergisch kan zijn maar voor blauwe druiven niet.

Geen gamba’s meer eten dus!

Ja dat kan, ik krijg er eczeem van. Het kan ook zijn dat je niet allergisch bent voor gamba’s, maar voor bijvoorbeeld smaakversterkers of iets dergelijks. Mijn neef is allergisch voor ve-tsin, en bij de Chinees gebruiken ze dat blijkbaar ook redelijk vaak. Ik weet niet wat voor gamba’s je hebt gebruikt met wokken, maar als dit gemarineerde gamba’s waren zou dit ook nog een optie kunnen zijn.

Dat kan zeker!
Ik adviseer je terug naar de huisarts te gaan en te vragen om een allergietest (huidtest). Daar is het vaak wel aan te tonen.
Het kan zijn dat je voor gamba’s allergisch bent, maar het kan ook ve-tsin zijn, een stofje dat vaak in chinees eten wordt gebruikt.
Beide dingen worden getest bij zo’n huidtest.

Succes!

Oh haha ik zie nu dat de ve-tsin hierboven ook al is geopperd :stuck_out_tongue: