Alleen thuisblijven?

Hoihoi,

Mijn ouders, zusjes en ik gaan binnenkort naar Turkije. Erg leuk en daar heb ik ook veel zin in. Maar daar staat tegenover dat we in de zomervakantie waarschijnlijk weer naar dezelfde plek gaan als altijd (we kamperen daar twee weken en vaak regent het) Normaal heb ik hier geen probleem mee maar tegen de tijd ben ik 16. Ik heb geen zin om elke dag elkaar in de haren te zitten en als het een paar dagen regent dat mijn ouders ook sacherijnig zijn.
Ik wil dus thuisblijven. Ik weet dat twee weken best lang is maar mijn ouders willen het niet. Mijn moeder heeft zelfs gezecht dat ze weet dat ik makkelijk voor mezelf kan zorgen en sws nooit feestjes hou (daar houd ik zelf niet van) maar toch durven ze het niet aan. Zelf niet om te kijken hoe het gaat voor een weekend.

Wat vinden jullie hier van?

P.S. Met een vriendin meegaan is geen optie want de een zit op een boot en de ander heeft zelf ook al een vol huishouden. Zelf op vakantie gaan mag niet van de ouders van mijn vriendinnen met wie ik zou willen gaan.

Tsja als je ouders het niet willen, dan willen ze dat niet en ga je mee. Ik ben (misschien in tegenstelling tot anderen) het eens dat ik mijn zestienjarige dochter niet alleen thuis zou laten voor twee hele weken, terwijl ik zo ver weg zou zitten. Ik kan dan onmogelijk snel komen wanneer er iets aan de hand zou zijn. Het zou waarschijnlijk al anders zijn wanneer ze gewoon in Nederland op vakantie zouden gaan, maar ze gaan helemaal naar Turkije. Gewoon meegaan en er het leukste van maken

2 weken verkijk je je echt een beetje op vrees ik. Vorig jaar ben ik een midweek alleen thuis geweest (ik was ook 16) en het is echt een gedoe om elke avond wat op tafel te hebben en een beetje meer in het huishouden te doen.

Kan je niet kijken of je naar een leuk jongerenkamp kan in de tijd dat je ouders weg zijn? Er zijn er genoeg en ook in het buitenland.

Dit

Ik snap dat je nu denkt dat het allemaal wel gaat lukken, dat had ik op die leeftijd ook gedacht. Maar ik denk echt dat je je er heel erg op verkijkt.

@falathiel: Naar turkije ga ik gewoon mee hoor (daar heb ik ook zin in) maar ik heb geen zin in frankrijk (of begrijp ik jou nu verkeerd?)
Qua eten is het geen probleem hoor, ik kook ook vaak voor het hele gezin en dat is zo gedaan. Mijn ouders zien daar ook geen probleem in maar ze vinden het inderdaad eng om ver weg te zijn. Alleen is er op die camping niks. Geen mensen, vaak zijn wij de enige. Dus ik moet dit nog proberen te regelen want ze hebben vast geen zin in een dochter die de hele tijd zit te mopperen.

Ik had al voorgesteld om naar engeland te gaan met z`n allen want die taal spreek ik goed en dan zou ik ook meer mijn eigen gang kunnen gaan. Hier in frankrijk zitten we in the middle of nowhere

Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

Kun je niet ergen blijven logeren voor 2 weken? Bij familie misschien?
Ik snap je ouders wel, ik mag niet eens een weekend alleen thuis zijn en ik ben 19 haha

Frankrijk zie ik nergens staan? En dat is ook ver weg, zeker als je met de auto bent, dan ben je meer dan een dag kwijt om thuis te komen wanneer er met jou iets aan de hand is. En je moet dit nog proberen te regelen? Je gaat binnekort dus naar Turkije, je gaat dus in de zomervakantie naar Frankrijk, wees eens blij dat je wat van de wereld ziet en je dus zo vaak weg kunt gaan. Anderen blijven alleen maar thuis in Nederland. En daar zijn dan misschien geen mensen, dus dan moet je het voor jezelf leuk maken. Neem dingen mee die je leuk vindt om te doen.

En eten is misschien geen probleem, maar denk eens aan andere dingen die zouden kunnen gebeuren? (Brand, overval, ongeluk etc etc etc)

Sorry, het was niet mijn bedoeling om zo over te komen. Ik weet zelf ook heel goed dat andere niet op vakantie gaan en ik probeer het altijd wel wat leuker te maken maar al het bijna altijd regent daar, en iedereen elkaar in de haren zit op een gegeven moment, dan is het toch niet meer leuk om daar naartoe te gaan? Ik probeer om tot een compromis met mijn ouders te komen ook steeds andere opties te noemen, want ze willen zelf ook ergens anders naartoe maar toch eindigen we altijd hier (niet dat het een vervelende camping is, soms komt de rest van mijn familie zelfs ook, het weer zit gewoon nooit mee)

En je denkt dat het in Nederland lekker weer zal zijn (als je dus thuis wilt blijven)? En als iedereen elkaar in de haren vliegt ga je gewoon even een stukje lopen, heb je daar geen last van. En je kan je eigen insteek ook veranderen, want je zegt al dat ze geen zin hebben in een mopperende dochter, nee dat is zo, dus als jij daar op deze manier naartoe gaat, maak het sowieso al niet leuk voor jezelf en is het je eigen schuld dat je het niet naar je zin hebt. Ik snap dat je opties doorgeeft naar je ouders, maar ga er niet op hameren. Als zij toch weer liever naar deze camping gaan dan is dat zo, en dan heb je gewoon pech dat het weer niet mee zit en maak je er het beste van

Ik heb trouwens dat stukje over ondankbaar weggehaald, dat kwam namelijk misschien niet zo aardig over.

Ik snap dat het kut is, maar het is logisch dat je ouders je niet alleen willen laten. Ik ben 18 en mijn ouders kunnen het nu pas aan om me een paar weken alleen thuis te laten komende zomer en dan ben ik al 19.
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een leuke vakantiekamp ofzo ergens in Spanje, met begeleiding etc zodat je ouders zich geen zorgen hoeven te maken. Anders zou je bij familie kunnen logeren?
En lukt dat niet, tja dan zal je gewoon mee moeten gaan en er het beste van maken. Ik weet niet of je daar wifi hebt, maar dan zou ik een laptop meenemen en alle series van de wereld gaan kijken…

Misschien is het een leuk idee om met een jongerenreis mee te gaan?
Veel jongeren gaan daar alleen heen, je doet veel uitstapjes en ontmoet nieuwe mensen :slightly_smiling_face:
En je hebt verschillende soorten reizen, ligt er maar net aan wat je leuk vind om te doen!

Als je ouders het niet willen gaat het niet gebeuren. Zorg dat je genoeg leuke dingen te doen hebt als het regent en vooral: verander je eigen instelling.
Think positive!

Als jij chagrijnig bent zullen de anderen dat ook van jou worden en wordt het alleen maar erger.

uhmm… misschien kun je nog een keer goed met je ouders gaan praten; vertellen waarom je liever thuis wilt blijven, en waarom hun liever niet willen dat je thuis blijft? misschien kun je bij iemand gaan logeren? &als je echt mee moet zou ik gewoon van alles meenemen zodat je niet verveeld… of opzoekt wat je allemaal voor dingen daar kunt doen? want als t slecht weer is kun je misschien een dag gaan shoppen in een (overdekt) winkelcentrum soort ding? als die in de buurt zit. verder zou ik t ook echt niet weten. x

Is er geen familielid die op je kan letten? Niet dat die dan bij je komt wonen voor die 2 weken maar dat je die persoon 24/7 kan bellen als er iets mis is. Ik snap dat het voor je ouders lastig is om jou 2 weken alleen te laten maar het is voor jou ook niet leuk om 2 weken lang op een plek te zijn waar je niet wil zijn.

Ja dit ja. Of goede (familie)vrienden die een oogje in het zeil kunnen houden? Of dat je daar dan misschien in ieder geval kan gaan eten?

Met mijn ouders maak ik nog steeds toffe reizen, (vorig jaar Bali en Singapore) dit jaar naar Suriname dus ondanks dat ik 19 ben ga ik nog steeds (graag) mee. Al moet ik zeggen dat als mijn ouders naar een camping in Europa zouden gaan ik ook niet 2 volle weken mee zou hoeven. Maar dat komt dan omdat ik daar gewoon geen leeftijdsgenoten heb en daarbij wel alleen thuis mag/kan blijven en dan liever met mijn vriendinnen of vriend op vakantie ga.
Maar toen ik 16 was vond ik het echt nog super leuk om met mijn ouders mee te gaan naar een camping in Italie. Ik vind het ook vrij logisch dat je niet 2 weken thuis mag blijven… Ik zou zeggen, zet de knop in je hoofd om en probeer er het beste van te maken.