Alleen thuis met kerst

Normaal zit ik op mijn anderen account, maar hier voor heb ik even een nieuwe aangemaakt.

Ik zit al een tijdje thuis, heb een depressie achter de rug en zit er nu weer midden in. Ik slaap niet meer op mijn eigen kamer omdat ik bang ben. Bang voor inbrekers dat soort gekke dingen.
Even voor de duidelijkheid ik loop al bij allerlei instanties en dingen.

Nu gaan mijn ouders 2de kerstdag weg en ben ik dus helemaal alleen thuis. Ik heb me voorgenomen om allerlei lekker dingen voormezelf te maken en gewoon heel veel kerstfilms te kijken de hele dag muziek aan te zetten zodat ik geen enge dingen kan horen.
Toch ben ik erg bang, bang dat ik me alleen ga voelen en ga zitten huilen op de bank.

Met mijn ouders meegaan is geen optie. En naar vriendinnen ook niet aangezien die al van alles hebben geregeld met familie.

Goed, nu wil ik vragen hoe jullie zo een dag door zouden komen. Wat zouden jullie doen en wat vooral niet?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

ik zou vooral juist op die dag zelf niet alleen maar films kijken. je wordt dat op een gegeven moment echt wel zat, en dan denk ik dat je een beetje ‘vast zit’ omdat je op dat moment geen andere invulling voor je dag weet.
ik zou juist op de dag zélf lekkere dingetjes maken (of was je dat al van plan?). wanneer je opstaat lekker lang douchen, de tijd nemen om jezelf te verzorgen. en natuurlijk uitslapen is altijd lekker! ik vind het ook leuk om een mooie outfit uit te kiezen (het blijft wel kerst, ook al ben je alleen!). en daarna kan je lekkere dingetjes bakken/maken en wanneer je dát af hebt kan je lekker films kijken. dan ben je ook een beetje ‘moe’, want je bent eigenlijk al de hele dag bezig geweest.
en tsja, wanneer je klaar bent met films… beetje computeren met muziek aan inderdaad, nog meer zappen op de tv, ik weet niet of je een hond hebt? die zou je dan in de middag ook nog uit kunnen laten, een lekker lange wandeling maken. (dat kan overigens ook alleen, maar ik weet niet of je je dan veilig voelt)
buitenlucht is sowieso lekker, dat verkwikt een beetje. en als je dát hebt gedaan kan je altijd een lekker kopje thee zetten, weer onder je dekentje kruipen. maar zorg dat je een beetje afwisseling hebt! alleen films kijken ga je denk ik niet volhouden, probeer een ‘grotere’ planning te maken. succes!

Vind t echt heel lastig om hier iets over te zeggen omdat ik het helemaal niet herken… nou voelt iedereen zich natuurlijk wel eens alleen, maar als je idd zo bang bent dat je niet alleen op een kamer durft te slapen, vind ik het erg lastig om in te schatten hoe jij je voelt.

Ik zou geloof ik idd maar doen wat jij gepland hebt. Films of heel lange series (kostuumdrama’s! :stuck_out_tongue: Zou ik doen ; )) kijken. Of gewoon bezig blijven, iets ingewikkelds koken of bakken of zo.

Ik kon vroeger ook heel slecht alleen zijn en dan ging ik altijd boeken lezen of leren in een koffietentje of cafe. Misschien is dat een goed idee? Ik moet toegeven, op het begin is het een beetje eng en denk je misschien: zie ik er niet vriendloos uit? Maar je zult merken dat het niemand echt wat uit maakt.

Waarom laten je ouders je eigenlijk alleen? Ik weet natuurlijk niet wat er allemaal speelt maar kunnen ze geen rekening houden met jou?

Bedankt voor het reageren! :slightly_smiling_face:

@ Sunburst & Loeske91,
Ja misschien is films kijken ook niet zo’n slim idee. Ik denk dat ik het maar gewoon bij een film hou.

Ik heb een hond ja, maar die is 13 en die vind wandelen niet zo fijn (vooral niet in het donker want dan is hij ook bang en draait ie als ik hier de straat uit ben alweer om). Maar misschien ga ik overdag wel een lekker stukje met hem lopen (als hij dat wilt), neem ik me camera mee en maak ik wat leuke foto’s van hem ofzo.

Koken was ik inderdaad al van plan, moet ik alleen nog na gaan denken over lekkere receptjes. Mijn ouders verwachten rond 11 uur thuis te zijn. Dus ik hoop ook dat ze rond die tijd thuis komen.

Moet ik alleen nog gaan bedenken wat ik ga koken, en welke film het word en wat voor een leuke muziek ik op wil zetten. Ik maak wel een foute kerst cd ofzo vind kerstliedjes altijd wel leuk :slightly_smiling_face: .

Lezen is echt iets wat ik niet vol kan houden, gaat bij mij het ene oog in het anderen oog uit… Onthou gewoon nooit de dingen die er staan.
En naar een cafe of koffietent gaan is denk ik nu een veel te grote stap. Nog niet zo heel lang geleden kwam ik niet eens de deur uit en zat ik dus alleen maar thuis op de bank.

Mijn ouders moeten naar een verjaardag van mijn oma en aangezien ze nooit meer een verjaardagsfeest geeft moeten ze nu wel gaan. En wij de (kleinkinderen) kunnen/mogen niet mee omdat het dan veel te druk is.

Maar bedankt voor het mee denken

Kan je echt niet bij een vriendin terecht? Sowieso dat toch iemand van je vrienden ouders heeft die denkt à la ‘oh die zit helemaal alleen thuis, laat die maar gewoon mee eten en meevieren met ons’. Of kan je niet afspreken met je mede ‘uitgesloten’ kleinkinderen?

En als je dan toch alleen thuis moet zitten, kan je misschien ook eens heel lang lekker in bad soppen. Stap gewoon eens een Lushwinkel ofzo binnen en je krijgt van al die kersterige dingen meteen zin om in bad te duiken met een muziekje/serietje op de achtergrond!

Heb je al hulp gezocht voor je angsten? Als je dat durft is het misschien een goed idee.

Kan je niet aan sommige vriendinnen vragen of je er bij mag zijn? Als je je situatie uit legt vinden ze het vast geen probleem.

Als je houdt van gamen ben je zo al sowieso een paar uur bezig met een spelletje.

Ik ken het gevoel wel een beetje, ik was de halve zomer alleen thuis omdat mijn ouders op een camping staan met mensen waar ik het niet zo goed mee kan vinden, dus ging ik niet meer mee, en zat ik alleen thuis.

Voelde me ook vaak best wel alleen, vooral toen m’n vrienden op vakantie waren en zo, en je ook echt niks van iemand hoort via fb, mail, sms, of iets dergelijks. Ik ging in ieder geval, gelijk als ik opstond, de radio aanzetten, of (ik weet niet of je dat hebt) mijn iPod in zo’n dockingstationding zetten, en dan een beetje meezingen met de muziek. Of onder de douche of in bad, en dan ook lekker meezingen. Ik kan helemaal niet zingen, maar ik vond dat toch een van de leuke dingen van het alleen zijn, dat je ook met niemand rekening hoeft te houden XD
Verder praat ik ook altijd heel veel tegen m’n kat als ik alleen thuis ben, misschien kan jij dat ook met je hond doen. Oke, het klinkt een beetje raar, maar ik vond het fijn dat er iemand naar me luisterde, ookal zegt hij/zij niks terug :stuck_out_tongue:
Verder… films kijken, deed ik ook wel. Ik had films geleend van de bieb (omdat m’n geld op was) en ik heb zo the Holiday gezien. Is een leuke film, ook een beetje kerstsfeer, maar niet té. Ik hou zelf ook heel erg van Disney en Harry Potter, dus ik heb een keer een Harry Potter Marathon gehouden en een Disney Marathon XD En ik speel saxofoon, en normaal doe ik dat niet zo graag als er veel mensen thuis zijn, omdat ik het niet fijn vind als iedereen hoort dat ik fouten maak of zo, dus dat heb ik toen ook veel gedaan.
In ieder geval; mijn tip is om de dingen te doen die je anders misschien niet zou doen omdat je rekening met anderen ermee houdt. De voordelen opzoeken van een dagje alleen zijn, en dingen doen waar je van geniet :slightly_smiling_face: Misschien kan je kerstkransjes maken en deze in de boom hangen? Dat ziet er ook leuk uit als je ouders weer thuis komen! Qua receptideeën heb ik niet zoveel, ik ben niet zo’n keukenprinses XD (Eigenlijk absoluut niet)
In ieder geval, lief voor jezelf zijn en er proberen het beste van te maken! :slightly_smiling_face: Wat hierboven gezegd wordt, afspreken met andere kleinkinderen, is misschien ook wel leuk? En idd series kijken of dingen doen waar je normaal geen tijd voor hebt :stuck_out_tongue:
Ik hoop dat je er iets aan hebt, en dat je toch nog een fijne dag gaat hebben!

Ik heb niet zo heel veel vriendinnen die hier echt vanaf weten 2 in totaal en dan nog un vriend maar die heeft met een van die vriendinnen. Ik wil niet naar die ene vriendin (met vriend) omdat mijn ex het twee weken geleden heeft uitgemaakt en ik dan dus met zo een verliefd stelletje aan de tafel zit te dineren. Oke klinkt misschien stom maar dat doet me nog al ‘pijn’ om te zien op dit moment… En de anderen vriendin gaat kijken wat ze kan doen want heeft al afgesproken naar der oma te gaan…
Oke, nu lijkt het als of ik al je ideeën ontwijk, maar de anderen kleinkinderen zie ik nooit en hebben zelf al lang kinderen. Dus daar kan ik ook niet naar toe.

In bad of onder de douche wil ik zeker gaan doen met muziek en misschien wel een lekker kopje thee in bad ( klinkt gek, maar doe ik vaker). Ik koop wel een lekker badschuim ding die heeeeel lekker ruikt.

Ik heb zeker wat aan je tips! Alleen zijn veel dingen gewoon ‘onmogelijk’ vooral om met nog anderen mensen kerst te vieren omdat iedereen al wat heet geregeld.

Ik loop al bijna een jaar bij een psychiater, tis nu een kwestie van wachten op meerder onderzoek en kijken wat daar uit komt.

Ik heb en WII misschien moet ik inderdaad maar een spelletje kopen waar ik uren mee bezig kan zijn.

@saxofooncat,
Het is zo vervelend als je je echt alleen voelt voor een langere tijd. Mijn ouders zijn soms wel is tegelijk weg (nooit echt langer dan 2uur) en dan voel ik me al alleen. Dus ik snap hoe jij je hbt gevoeld.

ik heb een ipod als ik daar de oortjes uittrek gaat ie gewoon op ‘luid’ kwalilteit is niet op en top, maar ja beter iets dan niets… Dus muziekje aan in bad. Ik speel piano en zit op zangles, maar zingen tijdens het piano splen vind ik niet fijn als me ouders thuis zijn, dus dat ga ik dan ook maar is doen.
Ik schrijf vaak wel dingen van me af en ben bezig met een verhaal over men leven dat is een fijne uitlaat klep.

Zat ook al te denken aan een appeltaart baken kunnen me ouders er ook nog van eten als ze weer thuis zijn.

Goed. Nu even naar iedereen die reageerd en zo fijn mee denkt. Bedankt voor de reacties en de tips ik heb er zeker wat aan!!

Ik zou er zelf niet zo mee zitten het is de 2e kerstdag dat is zoizo al minder als de 1e vind k.
Alleen het is natuurlijk het gevoel van het is kerst en niemand hoort alleen te zijn met kerst etc…

Anyway verwen jezelf!!! Haal van die lekkere stokbroodjes met kruidenboter erbij, eventueel een lekker soepje erbij maken. Verder warme choco, cake bakken ofzo. Bak ben en jerry in huis halen. Of juist pizza!!
Verder zou ik een serie gaan kijken zoals vampire diaries of greys anatomy ofzo. Maar er is ook altijd veel op tv te kijken. Haal wat tijdschriften in huis wat je lekker kan lezen.
Of lekker creatief bezig zijn wat ik altijd fijn vind aan het einde van het jaar is terug kijken op dat jaar. Mn hoogtepunten opschrijven en dieptepunten. Bedenken wat het beste moment was van dit jaar etc. En dan ook bedenken wat ik in het nieuwe jaar wil bereiken.

Dat heb ik dus, vind het zo raar dat ik nu kerst in me eentje moet gaan ‘vieren’. Wij doen ook eigenlijk niet zo veel op 2de kerstdag. Maar ik zit er nu meer mee dat ik gewoon echt alleen thuis moet zijn en ik vaak gewoon bang ben voor allerlei dingen die ‘kunnen’ gebeuren. Daarnaast moet ik gewoon echt iets te doen hebben wil ik niet aan alles gaan denken en weer in een jankbui uit barsten. Als er mensen om me heen zijn denk ik er niet zo snel aan. Maar zodra ik alleen thuis ben rakel ik alles op.

Ik ga gewoon allerlei dingen opschrijven die ik lekker vind, kies ik daar uit de lekkerste dingen en ga ik ze maar is voor mezelf maken :slightly_smiling_face:.

Dat wat ik dik gedrukt heb gemaakt ga ik zeker doen! Ben nu toch een heel boek aan het maken over dromen, mislukte dromen en dat soort meuk :slightly_smiling_face:.

Bedankt!

Ik zou dit dus echt getypt kunnen hebben he! Ik zit in precies dezelfde situatie, al zouden mijn ouders me nooit meer alleen thuis laten.
Ik zoek altijd mensen op, maar ik snap dat dat met kerst wat lastig is. Ik zou proberen zoveel mogelijk weg te zijn. Ga lekker met je hondje naar het strand ofzo en daar een stuk lopen.
Probeer als je thuis bent altijd iets van geluid op te hebben staan (tv, muziek). En probeer afleiding te vinden! Ga iets lekkers koken voor jezelf!
Heel veel succes!!

Ik herken die situatie heel erg! Dus ik voel met je mee! :sob::muscle: Gelukkig is het bij mij niet zo erg (meer) maar nu ik een avond alleen thuis zit zit ik ook wel een beetje te zenuwen af en toe.

Je moet gewoon proberen om jezelf bezig te houden. Ik denk juist dat het wel goed zou zijn als je die dag alleen thuis blijft, omdat je er toch weer een keer aan moet wennen. Zelf ga ik wel eens opruimen/schoonmaken omdat ik dan niet hoef na te denken en lekker bezig ben, maar dat is op tweede kerstdag natuurlijk niet leuk om te doen. Probeer anders creatief bezig te zijn, zoals door te tekenen of schilderen of photoshoppen als je zoiets leuk vind. Dan ben je al snel een paar uur bezig (of ga de sims spelen haha) en er zijn ook al veel goede tips gegeven hierboven :slightly_smiling_face: Dus ik denk dat je de dag wel doorkomt!

Trouwens, dat je niet meer in je eigen kamer slaapt, waar slaap je nu dan? Bij je ouders?

Soms is het best fijn om te lezen dat je niet de enige bent…
Met men hond naar het strand kan niet woon in Brabant, maar ik ga wel gewoon lekker met hem naar de vijver ofzo.
Ik kan ook niet tegen stiltes in het huis. Ook al zijn mijn ouders thuis eik moet de tv altijd aan of er moet muziek op staan.
Ja koken was ik al van plan dus dat moet wel goed komen.

Bedankt voor je hulp.

Ja ik vind dat dan zo eng, en als de hond dan begint te blaffen omdat hij iets in de tuin ‘ziet’ of ‘hoort’ nou ja dan flip ik hem dus echt.

Ik doe aan fotografie en dus ook bewerken en anders heb ik altijd de piano nog.

Nee normaal slaap ik op de zolder nu slaap ik een verdieping lager bij men ouders op de verdieping maar wel gewoon een anderen kamer.

Je kan het in je eentje ook heel gezellig hebben hoor. Slaap lekker uit, douche uitgebreid, neem een lekker ontbijtje, zet leuke muziek op, wees creatief maak een boekje met dingen die dit jaar goed gingen en wat je volgend jaar anders wilt hebben met misschien leuke plaatjes erbij geplakt, hang een beetje rond op girlscene en kijk kerstfilms die veelvuldig op tv te vinden zijn :slightly_smiling_face:

Ga lekkere hapjes maken voor jezelf, pak een lekker drankje, of warme chocomelk! en dan lekker op de bank met je hapjes en drankje, leuke kerstfilm aan. of heb je misschien een wii/playstation/xbox oid? dan kan je dat even gaan doen, ben je iig bezig!

Doe lampjes aan etc, want als ze zien dat je thuis bent komt er heus geen inbreker (:

Gewoon veel eten maken, als je cupcakes ofzo maakt ben je al even bezig enzo. En anders, waarom ga je niet wat leuks doen? Er is vast wel wat te doen op tweede kerstdag…shoppen ofzo? Oude vrienden opzoeken (ze hebben dagkaarten voor de trein bij Hema) naar de bioscoop? Je opa en oma bezoeken? Geniet gewoon even van een dagje zonder je ouders (:

Ik was van plan een appeltaart te baken, met appels schillen ben ik al wel een tijdje bezig. Dus dat zorgt voor goede afleiding. Boekje ga ik ook maken met plaatjes inderdaad anders is het boekje zo saai.

Muziek hard aan vinden de inbrekers vast ook niet leuk. Ik hou sowieso van kaarsjes en lichtjes (vooral tijdens kerst) dus die staan al aan dan. Ik heb een WII dus dat ga ik ook doen, maar ik heb nog niet zo veel spelletjes. Maar misschien moet ik Mario maar kopen, kan ik uren mee door gaan.

Ik weet niet of de stad open is, hangt natuurlijk ook een beetje van het weer af. Als het een wittekerst is ga ik liever niet met de trein, ben je uren bezig om naar je bestemming te gaan. Als ik naar de bioscoop zou gaan zou ik dus in me eentje moeten wat ik alleen maar enger vind. En op men oma na zijn al men opa’s en oma’s overleden, dus dat word het ook niet.

Maar goed, bedankt voor alle tips! Ik heb er zeker wat aan.

Is er echt niet een vriendin waarmee je iets leuks kan doen? Ookal is het maar een paar uurtjes, kan toch erg gezellig zijn. Misschien kan je mee naar haar familie oid, als je dat zou willen.

Maar inderdaad, ga lekker bakken en/of koken, leuk filmpje op of misschien is er iets op de tv. Natuurlijk kun je jezelf ook een thuis-spa geven met pedicures en maskertjes etc, ook erg leuk!

Oh en ik lees dat je een Wii hebt, heb je er internet op? Als je mario kart hebt met internet dan kun je internationaal spelen en dat is wel echt cool, daar kan ik me ook echt uren mee vermaken :grinning: