Alleen thuis blijven

Hé meiden!

Mijn naam is Ellis en ik ben 17 jaar. Dit jaar willen mijn ouders op vakantie naar Frankrijk maar ja, ik heb besloten om dit jaar niet mee te gaan. Waarom niet? Ik vind het ongezellig en ja mijn broertjes zijn ook nogal irritant. Het probleem is dat mijn moeder mij niet vertrouwd om een week lang alleen thuis te laten. Ik snap haar wel, heel goed zelfs. Maar ik ben 17 en al een deel van mijn vrienden mag alleen thuis blijven. Ik woon gewoon midden in het dorp in een nieuwbouwwijk dus als er wat mis gaat, zijn er altijd buren die binnen twee seconden voor de deur staan.

Hoe moet ik mijn moeder overtuigen dat ik wel alleen thuis kan blijven? Ze moet mij toch ooit gaan vertrouwen? Ik kan koken, wassen en ja ik ben gewoon in het algemeen best zelfstandig. Ik snap het probleem niet echt want ze wilt mij ook niet uitleggen wat nou de duidelijke reden is waarom ze mij niet alleen thuis wil hebben.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik hoor het graag.

Ja ik heb er wel ervaring mee, maar ik weet niet hoe je je ouders moet overtuigen want mijn ouders vonden het niet echt een probleem haha.

Ik heb precies hetzelfde probleem.

Mijn ouders gaan 3 weken weg met onze zeilboot en willen niet dat ik alleen thuis blijf. In die vakantie ga ik na een week 8 dagen met vrienden weg en dan zou ik opgehaald moeten worden door mijn opa en oma bij het vliegveld omdat ik al geen eens een paar uur voor mezelf mag hebben thuis. Ik wil die week voordat ik weg ga gewoon thuisblijven zodat ik een beetje uit kan rusten en rustig spullen kan pakken, maar dat gaan mijn ouders nooit goed vinden. Vakantie met hun is echt vreselijk en daarom stelden ze zelf ook al voor dat ik ook bij mijn opa en oma kon verblijven die twee weken als zij het goed keuren.

Het is mij nog niet gelukt ze over te halen dat ik de dag dat ik terug kom van vakantie met vriendinnen alleen thuis mag blijven. Ik snap het probleem niet. Ik ben vast hartstikke dood na die vakantie en heb dan behoefde aan rust en dan moet ik zeker bij mijn opa en oma de hele dag in bed gaan liggen. Dat kan thuis ook gewoon. En dan kan ik die avond zelfgemaakte pizza maken :grinning: haha.

Ik ben zelf trouwens ook 17, in de vakantie ben ik 18.

Vorig jaar kwam mijn beste vriendin een week eerder van haar vakantie terug en in die week ben ik naar haar toe gegaan en hebben we ook alles zelf gedaan. Ik was toen zestien. Dus ja, ik heb er wel ervaring mee maar mijn ouders en haar ouders vonden het geen probleem.

‘Ik snap het probleem niet echt want ze wilt mij ook niet uitleggen wat nou de duidelijke reden is waarom ze mij niet alleen thuis wil hebben.’

Bij mij hebben ze gezegd dat ze mij niet vertrouwen en dat ze mij daarom niet alleen thuis willen hebben. Ik zou niet weten waar dat opeens vandaan komt. Ik ben een paar keer te laat thuis geweest zaterdagavond (omdat ik bij mijn vriend was) en dat heb ik toen ook eerlijk opgebiecht. Een keer ging ik met vrienden kamperen en toen is onze tent gesloopt door een gestoorde vriend van mij haha. Verder zou ik echt geen dingen kunnen bedenken waarom ze mij niet zouden vertrouwen. Misschien omdat ze bang zijn dat ik mijn vriend dan hier thuis laat slapen, al maakten ze er ook al een probleem van toen ze nog niets wisten van mijn vriend.

Ook vinden ze mij niet zelfstandig genoeg. Ik zou ook niet weten hoe ze daar op zijn gekomen. Ik kan veel beter koken dan mijn moeder. Ik kan wassen, stofzuigen etc.

hmm lastig. ik ben dit jaar ook voor het eerst alleen thuis voor 2 weken maar ik ben wel 19. misschien kan je, nu ze nog thuis zijn, een paar klusjes van haar overnemen? zoals wassen, koken etc? zodat je kan laten zien dat je het alleen aan kunt… i dunno. of is dat niet echt het vertrouwensprobleem?

Kun je anders niet bij een vriendin logeren die week? Want als je ouders het niet willen, dan willen ze het niet en zeuren gaat dan echt niet helpen

Of vraag of een vriendin bij jou komt logeren (;