Alleen op vakantie?

Heee meiden!

Sinds twee weken is mijn relatie uit. Mijn vriend heeft na 5,5 jaar plotseling besloten er een punt achter te zetten. Erg pijnlijk en nog steeds onbegrijpelijk, maar gelukkig zie ik nu wel in dat ik eindelijk eens veel tijd aan mezelf kan besteden. Ik ben pas 20 en had (onbewust) toch een deel van mijn leven om hem heen gebouwd, dus het is helemaal niet verkeerd eens te ontdekken wie ik zonder hem ben.

Gek genoeg hadden we, ondanks dat hij het blijkbaar uit wilde maken, al wel grote plannen gemaakt om aankomende zomer met de auto en tent een paar weken door Noorwegen te reizen. De hele route was al zo goed als uitgestippeld en ik kon niet meer wachten om te gaan. Had er onwijs veel zin in.

Helaas valt dat nu dus ook weg en heb ik ineens een hele lege zomer in het vooruitzicht. Ik merk heel erg aan mezelf dat ik dat idee maar niks vind. Jammer genoeg heeft iedereen in mijn omgeving al plannen gemaakt en ik heb ook niet de behoefte me ergens tussen te wringen, dus toen bedacht ik me dat ik ook alleen op vakantie zou kunnen gaan. Mijn ouders zijn hier helaas geen voorstander van, maar stiekem staat het idee mij wel aan. Je hoeft met niemand rekening te houden, kan lekker doen waar je zelf zin in hebt en zo even helemaal tot rust komen. En het is gewoon een heel groot avontuur!

Natuurlijk vind ik het wel ontzettend spannend, omdat ik geen idee heb wat me dan te wachten staat en ik het lastig vind wat voor een vakantie ik dan moet zoeken. Ik wil in ieder geval niet naar Noorwegen, daarvoor is de breuk nog te vers. Ik zat eerder aan een culturele/actieve vakantie ergens in het zuiden te denken. Mijn vraag aan jullie is dan ook of iemand hier ervaring mee heeft en wat voor een vakantie jullie dan hebben gedaan? Zouden jullie het nog eens doen?

Bedankt alvast!

Je moet je wel bedenken dat Noorwegen superdun bevolkt is. Zou zo kunnen dat je dan drie dagen of meer geen mensen ziet, gewoon omdat er geen mensen wonen. Het is niet zoals in Nederland.
Mij lijkt het dus nogal eenzaam, maar ik ben dan ook veel te graag onder mensen en wordt al gek als ik één dag alleen thuis zit haha.
Misschien kun je kijken naar groepsvakanties?

Ik hoef niet per se naar Noorwegen! Dat zal ik er nog even bij zetten.

Is een groepsreis niet iets voor je? Je hebt ook reizen speciaal voor jongeren en dan heb je gezelschap en kom je snel in contact met mensen die ook meegaan, maar ook mensen in het vakantiegebied.
Alleen is ook leuk, denk ik. Misschien een leuke stedentrip? Cultuur snuiven kun je ook heerlijk in je eentje doen.

Ah oké dat veranderd de zaak haha.
Maar is je plan echt om dan alleen maar dingen alleen te doen of wil je ook wel mensen ontmoeten? Want je zou ook bijvoorbeeld naar een beetje een actief hostel kunnen gaan. In Tallinn zaten wij bijvoorbeeld in een hostel waar elke avond wel iets georganisseerd werd (pubcrawl, movienight, weet ik het), dus dat lijkt me best leuk om alleen naar toe te gaan, aangezien je daar best snel mensen leert kennen.

Moet er wel bij zeggen dat ik ooit een vriendin had die ook alleen door Europa wou reizen. Zij kan heel goed op zichzelf zijn en is ook graag alleen, maar ze was nog geen drie dagen in Budapest of ze wilde alweer naar huis omdat het dus écht eenzaam is. Je kent helemaal niemand daar, dus het is heel anders dan wanneer je alleen thuis bent, waar je toch je eigen huis kent, de buurt, de supermarkt, weet ik het.

Wat vervelend van je relatie! Zo opeens na zo’n lange tijd…

Misschien zou je kunnen kijken naar de ‘Solo Together’-reis, via de organisatie ‘Surprise me’, al weet ik niet of je dat wat vind? Dit is ook een soort groepsreis, waarbij je dus wel alleen gaat, maar eigenlijk toch in een groep (lekker vaag dit) en waarbij de bestemming nog onbekend is tot op het vliegveld! Ik zie alleen wel net dat dit maar 4 tot 6 dagen is, maargoed… Als het idee van zo’n verassingsreis je aanspraakt, zou ik zeker eens kijken op hun site, want ze hebben heel veel andere leuke thema’s!

Wat rot voor je!

Ik had twee tips en die zijn al genoemd. Ik zou ook voor een groepsreis gaan, of inderdaad een ‘solo together’ van sprs.me doen! Er zijn dan genoeg mensen die alleen mee gaan. Zo kun je ook andere mensen ontmoeten en ben je toch niet helemaal ‘alleen’. Voor je ouders misschien ook fijn?

Wat ik vaak doe als ik alleen reis,

is gewoon beginnen met stadjes van eigen land te ontdekken.
Ga eens naar buurlanden, daar vind je altijd wat…

Ik plan meestal m’n vakantie vol met dagen dat ik 1 dag aan de zee zit, andere dag zit ik in de stad,…

om meteen naar het buitenland te vertrekken alleen is misschien al een (te?) grote stap?

Ken je srprs.me al? Dat is een site waarop je een vakantie boekt, en dan kom je er pas op het vliegveld achter waar je heengaat.
Er is ook een ‘solo together’ optie, waarbij je met andere solo reizigers op vakantie gaat (en er dus pas op 't laatst achter komt waarheen).

https://srprs.me/solo-together

Je kan ook gewoon zelf op vakantie gaan en in een hostel slapen, hartstikke gezellig. Ik ben vorig jaar 4 dagen alleen naar Barcelona geweest en had de tijd van m’n leven.

Een groepsreis via Shoestring of Djoser oid zou mij ook leuk lijken. Daar heb je ook singlereizen waarbij iedereen (volgens mij) alleen reist.

Dit klinkt zo herkenbaar! Deze zomer zou ik naar Mallorca & Salou gaan met mijn vriend, nu is het na 2,5 jaar uit en heeft iedereen hun vakantie al geboekt. Zelf heb ik gekeken naar een jongerenreis naar Frankrijk of Kroatië, hier kon je kiezen uit een zon- of juist een actieve vakantie! Super leuk aangezien iedereen alleen gaat en tussen de 18 en 24 jaar oud is. Nieuwe mensen leren kennen na een verbroken relatie werkt altijd, misschien voel je je heel alleen als je ergens alleen in een vreemd land zit.

Wow dit klinkt echt bijna precies als wat ik heb meegemaakt. Ongeveer een maand geleden heeft mijn vriend na 5 jaar besloten dat hij niet meer met mij verder wil. We waren al plannen aan het maken voor een eventuele vakantie maar dat is nu allemaal in het water gevallen. Ik zou heel graag toch ergens heen willen, al is het maar een lang weekend. Maar ik durf dus echt niet alleen, daarvoor heb ik sowieso nog te weinig reiservaring vind ik… Het lijkt me misschien ook juist heel eenzaam op sommige momenten, en dan word je er weer aan herinnerd dat je relatie verbroken is. Helaas heb ik geen tips voor je, maar ik weet wel hoe je je voelt! Heel veel sterkte :sob::muscle:

Alleen op vakantie gaan heeft wonderen voor mijn zelfvertrouwen gedaan. Ik zat ook in een kutperiode (anders dan jij) waarmee ik continue met negativiteit te maken kreeg en toen ik alleen op vakantie ging en m’n eigen boontjes moest doppen, gaf me dat zo’n bevredigend gevoel. Ik kan mezelf wél redden, zelfs aan de andere kant van de wereld in een land waar ik nooit eerder was geweest zonder familie en vrienden.
Ik ben naar Japan geweest en ik zou er zo weer heen gaan.
Ik heb me maar op een paar momenten een beetje eenzaam gevoeld (ik zat in een uitgaansbuurt) en toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en was ik op solo kroegentocht in de buurt gegaan, waar ik absoluut geen spijt van kreeg :slightly_smiling_face:.
Mensen hebben meerdere keren gevraagd waarom ik geen reismaatje had gevraagd of met een singlereis was meegegaan, maar ik wilde absolute controle over alles wat ik deed en wanneer ik het deed.

Bedankt allemaal! Ik denk dat ik het gewoon maar moet doen :slightly_smiling_face: beetje impulsief zijn mag af en toe wel! En ik kan ook goed op mezelf zijn.

Zulke singlevakanties zijn inderdaad wel een hele goede oplossing, hoewel het wel lastig is er een te vinden die ook beschikbaar is voor mijn leeftijd. Ik heb er wel een paar in Kroatië gezien inderdaad waar je veel actieve dingen kunt doen. Nadeel vind ik wel dat ze behoorlijk prijzig zijn… misschien ligt dat aan mij hoor, want ik ben de afgelopen jaren samen met mijn ex gewoon op de bonnefooi ergens naartoe gereden en steeds in de omgeving een camping uitgezocht. Wat je dan in 2 weken voor 2 personen betaalt, betaal je voor zo’n reis van 1 week in je eentje! Maar goed, daar moet ik me misschien maar bij neerleggen dan.

Dat srps.me is wel ontzettend gaaf, maar ik weet niet of dat echt de goede reis voor me is. Ik vind het al spannend, laat staan als ik niet weet waar ik naartoe ga! Maar wie weet juist alleen maar goed op die manier, dan kan je er ook niet zo veel mee bezig zijn. Lastig!

Misschien dat ergens in een leuke maar niet al te grote buitenlandse stad een hostel boeken dan wel een goed idee is. Zo ontmoet je natuurlijk ook mensen. Sevilla, Valencia, Lissabon, zoiets? Barcelona of zo vind ik dan misschien nog wat te hoog gegrepen. Iemand een aanrader?

@Rachelle,@Purplesky, jullie ook sterkte! Het is echt rot…

Ja, heb ik ervaring mee! Aantal jaar geleden had ik ook niemand om mee te gaan en toen heb ik een groepsreis geboekt van Mambo (je kunt uit heel veel dingen kiezen, verschillende leeftijdsgroepen, europa, niet europa, actieve vakanties, strand vakanties of een combi) ik ben toen naar zuid frankrijk gegaan voor een actieve strandvakantie en het was ECHT heel leuk! Super eng omdat je niemand kent maar iedereen is alleen dus je maakt super snel contact. Was echt een ervaring om niet te vergeten, dus ja ik kan het je wel aanraden! Het was een georganiseerde reis dus dat was ook super chill, diegene die dat kamp “runde” waren daar de hele zomer dus wisten alle ins en outs!

@BEYOUtiful
Waarom is Barcelona te hoog gegrepen? Ik denk dat het juist een ontzettend geschikte stad is om alleen heen te gaan!

@Panacea
Omdat dat een grote wereldstad is. Lijkt me daarom niet fijn om mee te beginnen, liever een wat kleinere stad. Maar ik heb er geen ervaring mee dus kan het ook mis hebben!

Ik denk echt dat je het in Barcelona veel leuker zou hebben dan in Lissabon (met Sevilla en Valencia heb ik zelf geen ervaring), er gaan juist veel mensen alleen heen (op doorreis ook veel), waardoor je heel snel contact kan leggen met anderen. Er wordt ook veel georganiseerd door proppers op straat (pub crawls en zo). Er is ook veel te zien en het OV is ook goed geregeld. Zo is mijn ervaring tenminste! Ik zou het je absoluut aanraden om alleen daarheen te gaan :slightly_smiling_face:.

Ik zou het gewoon doen in ieder geval, alleen op vakantie!

Ik zou zeker alleen op vakantie gaan. Ik ga ook dit jaar ook alleen weg naar Samos voor 12 dagen (wel naar een plek waar een vriendin woont).
Je hoeft geen eens zo lang te gaan. En zelf zou ik wel kiezen om voor je eerste reis naar een plek in Europa te gaan,is toch iets minder verder van je bed show. Er zijn genoeg leuke landen om heen te gaan. Italie, bulgarije, spanje , kroatie, griekenland, frankrijk. Zelf heb ik geen ervaring nog in alleen reizen maar er zijn vast genoeg tips op het internet te vinden.

Ik raad Barcelona ook wel echt aan om alleen heen te gaan hoor. Dat was ook mijn eerste keer alleen en was nog nooit in Spanje geweest. Het is wel groot maar niet mega. Je hoeft je er niet te vervelen en de spanjaarden waren tegen mij ontzettend aardig.