Alleen op vakantie, ervaringen?

Heee allemaal

Ik ben nieuw dus sorry als dit topic verkeerd staat.

Ik vroeg me af of hier meiden op ht forum zijn die wel is alleen op vakantie zijn geweest.
In de zomervakantie wil ik namelijk alleen op vakantie voor een paar dagen.
De rede dat ik liever niet met iemand ga is omdat ik echt de omgeving wil verkennen en wat meer leren over culturen in plaats van de heledag zonnen en in de avond uitgaan. Want ik was met vriendinnen op vakantie vorig jaar en het enigste wat hun wouden was uitgaan en op het strand hele dag liggen terwijl ik echt de stad wou verkennen en echt wat meer leren van de culturen daar.

Nu wil ik graag een keer alleen zodat ik echt los kan gaan en mijn eigen ding kan doen en alles verkennen maar ik vind het toch wel eng.
Voor meiden die alleen op vakantie zijn geweest:
Wat was jullie ervaring? Zouden jullie het overnieuw doen of toch maar niet? En hoe hebben jullie dat gedaan met verblijfplaats en in de avond alleen over straat etc?

Grtz
SeaSoul :couplekiss_man_woman:

Heb het nog niet zelf alleen gedaan maar ben het wel van plan dit jaar! In het land waar ik heen wil gaan woont wel een vriend van mij dus het is niet helemaal alleen :’). Maar de hele reis afleggen doe ik dus wel alleen. Succes :grinning: is een goede ervaring!

Ik ben in November 1 week alleen op vakantie geweest naar Engeland en ik kan het iedereen aanraden! Je kan lekker doen waar je zelf zin in hebt en je leert genoeg mensen kennen dus je voelt je niet alleen. Ik zat dan wel in een hostel op een gezamelijke kamer, dus ik leerde zo wel veel mensen kennen. Dan ga je ook sneller met een kamergenootje eten of wat leuks doen. Ik zat trouwens niet in een backpackers hostel, die had je ook maar daar werd heel veel gefeest en dat zag ik niet zo zitten. Alleen over straat gaan savonds vond ik totaal niet erg, ik ging vaak savonds nog even wandelen of nog wat eten halen en heb me nooit onveilig gevoeld.
Ik vond het in het begin trouwens wel spannend om alleen op vakantie te gaan, maar toen ik er eenmaal was vond ik het helemaal niet meer erg!

^ waar ergens in engeland ben je geweest?

het lijkt me heel gaaf maar ik durf het niet zo goed alleen en mag niet van mn ouders

Als je het niet zo goed durft, zou ik zegmaar langzaam opbouwen, probeer eens in eigen land.

ik durfde in het begin ook niet maar ik ben al een paar keer alleen in nederland gegaan om vakantie. het lijkt niet veel maar zo wen je eraan en staat er geen taalbarriere in de weg wat het misschien moeilijker maakt om te communiceren/durven iemand aan te spreken.

Laatst las ik een blog van een vrouw in de 20 die alleen de halve wereld rondgereisd heeft :slightly_smiling_face: ik vind hem zo snel niet terug, maar een van haar beste tips vond ik om te zorgen dat je in de voormiddag/namiddag aankomt op de plek van bestemming, zodat je niet meteen alleen in het donker in een vreemde stad je weg naar het hotel oid moet gaan zoeken.

Wat gaaf dat je alleen wilt gaan trouwens! :slightly_smiling_face:

Ik ging vorig jaar (17) voor het eerst alleen op vakantie naar Amerika. Toevallig was dat uitgerekend net de week van de rellen in Baltimore. Ik had gekozen voor een gastgezin, waarbij ik kon verblijven- gelukkig hadden we van tevoren al dingen duidelijk doorgenomen, en was er van beide kanten een klik waardoor we wisten waar we aan toe waren. Dit zorgde voor een extra secure gevoel, omdat je in een hotel vrij anoniem bent, terwijl deze mensen wisten wie ik was en dus een melding zouden doen wanneer ik niet thuis zou komen. Omdat er een avondklok was door de rellen ben ik daar niet naar buiten geweest. Wel ben ik er dagen naar Washington DC en Annapolis geweest.

Een week later ben ik naar NYC gegaan, een heel groot verschil met Baltimore haha. Ik had daar met toestemming van mijn ouders en de verhuurder een appartement gehuurd, niet ver van het metrostation en central park af. Daar heb ik (omdat er veel beveiliging is) s’avonds goed rond kunnen lopen. Of je s’avonds over straat durft ligt voor een groot deel aan je persoonlijkheid en ervaring. Ik heb met mijn ouders vaak gereisd, en voel me daardoor op mijn gemak in onbekende plaatsen. Zekerheid moet je op dat soort momenten uitstralen, omdat je anders snel verkeerde types aantrekt.

Het mooiste van het alleen reizen vond ik, dat ik op mezelf aangewezen was. Je moet voor jezelf zorgen, en er is niemand waar je op terug kan vallen. Voor mij was het een soort test. Daarnaast vond ik het heerlijk om mijn eigen dagen in te plannen en gewoon de trein naar een plek te nemen, om daar de hele dag dingen te bekijken en bezoeken en vervolgens weer naar huis te gaan. Ik heb er dan ook ontzettend van genoten (Amerika is écht mijn thuisland) en ik zou het zo weer doen! Mijn tip is vooral ook om in een gastgezin of een knusser iets te verblijven: niet alleen bespaar je vaak veel geld, het is ook leuk om te kijken hoe mensen in dat gebied echt leven. Vaak hou je er ook zeer waardevolle contacten aan over! Mocht je de websites willen hebben: airbnb en wimdu bieden allebei plekken aan waar je goedkoop, maar ook (vaak) centraal gelegen kan verblijven! Succes

Oxford!

Ik ben alleen naar Barcelona geweest. Heb het super gehad! Hele leuke mensen leren kennen (want ik was ook bang dat ik me alleen zou voelen) en de stad goed kunnen zien. Nu heb ik het geluk dat mijn vriendinnen cultuur snuiven ook leuk vinden en mn zusje ook dus dat scheelt want strand liggen en stappen lijkt me ook niks alleen maar.

Ik heb het ook nog niet gedaan, maar ik wil het wel heel graag.
Wat me vooral tegenhoudt, is dat ik het moeilijk vind om zelf contact te leggen enzo, terwijl je dit bijna niet kan vermijden als je in een hostel zit.

Maar het lijkt me inderdaad wel heel fijn om te kunnen doen wat je zelf graag wilt, zonder rekening te hoeven houden met de wensen van anderen.

Hoe overtuig je je ouders om zoiets te doen? Zeker als meisje doen ze er vaak moeilijker over.

Ik wil naar Spanje en mijn ouders zijn Spaans dus daar heb ik geen taalbarrière :grinning: toch bedankt voor de tip!!

Wat vet! Nu word ik nog enthousiaster om te gaan. :stuck_out_tongue:

Ja vroeg ik mij ook inderdaad af!

Dat is inderdaad een goede tip dankje!

Ik zou gewoon een plan maken en dat aan je ouders voorleggen, met goede argumenten waarom je daarheen wilt en waarom alleen, en ze dan de tijd geven om erover na te denken. Bij mij scheelde het wel dat ik een paar jaar eerder al eens naar Oxford was geweest en dat ik de stad dus al een beetje kende, en dat het een studentenstad is en heel veilig is (en mijn hostel zat heel centraal). Als ik had verteld dat ik alleen naar Londen wilde of naar Parijs had ik waarschijnlijk niet zomaar gemogen. Maar ondanks dat mijn moeder redelijk beschermend is, is ze wel makkelijk en vind ze het heel leuk voor mij. Dus dat scheelde denk ik ook wel

Ik ga wel eens naar mijn vader in Italië. Maar dan ben ik niet helemaal alleen. Tenzij hij werkt. Want ik versta z’n vriendin niet, want ik kan geen italiaans en zij geen nederlands, dus dan ben ik ook wel een beetje op mezelf aangewezen.

Maar meestal zit ik daar in italië alleen maar series en films te kijken als mijn vader niet thuis is. Want mijn laptop gaat gewoon mee :grinning_face_with_smiling_eyes: