Ik ging vorig jaar (17) voor het eerst alleen op vakantie naar Amerika. Toevallig was dat uitgerekend net de week van de rellen in Baltimore. Ik had gekozen voor een gastgezin, waarbij ik kon verblijven- gelukkig hadden we van tevoren al dingen duidelijk doorgenomen, en was er van beide kanten een klik waardoor we wisten waar we aan toe waren. Dit zorgde voor een extra secure gevoel, omdat je in een hotel vrij anoniem bent, terwijl deze mensen wisten wie ik was en dus een melding zouden doen wanneer ik niet thuis zou komen. Omdat er een avondklok was door de rellen ben ik daar niet naar buiten geweest. Wel ben ik er dagen naar Washington DC en Annapolis geweest.
Een week later ben ik naar NYC gegaan, een heel groot verschil met Baltimore haha. Ik had daar met toestemming van mijn ouders en de verhuurder een appartement gehuurd, niet ver van het metrostation en central park af. Daar heb ik (omdat er veel beveiliging is) s’avonds goed rond kunnen lopen. Of je s’avonds over straat durft ligt voor een groot deel aan je persoonlijkheid en ervaring. Ik heb met mijn ouders vaak gereisd, en voel me daardoor op mijn gemak in onbekende plaatsen. Zekerheid moet je op dat soort momenten uitstralen, omdat je anders snel verkeerde types aantrekt.
Het mooiste van het alleen reizen vond ik, dat ik op mezelf aangewezen was. Je moet voor jezelf zorgen, en er is niemand waar je op terug kan vallen. Voor mij was het een soort test. Daarnaast vond ik het heerlijk om mijn eigen dagen in te plannen en gewoon de trein naar een plek te nemen, om daar de hele dag dingen te bekijken en bezoeken en vervolgens weer naar huis te gaan. Ik heb er dan ook ontzettend van genoten (Amerika is écht mijn thuisland) en ik zou het zo weer doen! Mijn tip is vooral ook om in een gastgezin of een knusser iets te verblijven: niet alleen bespaar je vaak veel geld, het is ook leuk om te kijken hoe mensen in dat gebied echt leven. Vaak hou je er ook zeer waardevolle contacten aan over! Mocht je de websites willen hebben: airbnb en wimdu bieden allebei plekken aan waar je goedkoop, maar ook (vaak) centraal gelegen kan verblijven! Succes