Alleen op reis: ouders op tegen

Hoi meiden,

Ik ben van plan om na mijn afstuderen (eind 2016) een reis te maken van een half jaar. Ik wil alleen gaan backpacken door Zuid-Amerika. Nu ben ik al een tijdje aan het sparen en heb ik er veel voor opzij gezet (veel werken, minder uitgaan etc).
Ik heb ook al vanalles uitgezocht qua route, RTW ticket en ook dingen als hoe veilig het is om alleen te reizen door deze landen.

Het enige probleem is dat ik het er laatst met mijn moeder over had en zij er extreem op tegen is. Ik snap best dat ze het ‘onveilig’ vindt, maar tegen die tijd ben ik al 23. Ze zegt dat dingen als ‘waarom studeer je als je toch van plan bent je leven weg te gooien’. Dit vind ik belachelijk. Ik ben volwassen genoeg, en weet dat ik verantwoordelijk genoeg ben om zo’n reis te maken. Hoe kan ik haar overhalen? Ik weet dat ik gewoon kan gaan als ik dat wil, maar ik zou het toch fijner vinden als ik thuis wat steun heb.

x

Ik snap dat ze het echt totaal niet fijn vindt dat jij alleen gaat backpacken in Zuid-Amerika. Het is daar relatief gevaarlijk en om als Nederlandse vrouw daar alleen rond te lopen is niet zo’n goed idee. Maar oke, dit is zeker niet wat je wilde horen :p. Kan je niet met een organisatie gaan backpacken (dus meer mensen = veiliger?) of met een andere vriend(in)? Misschien dat het dan wel mag? En als je echt heel graag alleen wil gaan, dan gewoon aan je ouders laten zien wat je al hebt bedacht (qua route, waar je blijft slapen, etc.) zodat ze een beter beeld krijgen van wat je gaat doen en dat je zelfstandig/verantwoordelijk genoeg bent.

Mijn vriend was 21 toen hij met een groepje mensen naar Honduras ging (voor een project), maar hij wilde daarna alleen gaan rondreizen en dit werd afgeraden door hun begeleider (dus ze gingen met ±3 mensen, maar kwamen alsnog na 1 week terug omdat het gewoon niet te doen was met alle problemen/onveiligheid daar…).

Bedankt voor je reactie!
Ik heb dat inderdaad al geprobeerd, maar zal het op een ander moment over een tijdje nog eens aansnijden!

Haha het probleem is dat een groepsreis voor een half jaar voor mij onbetaalbaar is en al mijn vriendinnen al niet eens geld/zin hebben om 2 weekjes weg te gaan dus zo’n lange reis zit er niet in. Het is al heel lang een droom van mij en wil het niet opgeven vanwege anderen :slightly_smiling_face:

Snap dat je zo’n kans niet voorbij wil laten gaan en het is ook echt heel gaaf om dat allemaal mee te mogen maken (als je de tijd en geld ervoor hebt)! Is er geen andere optie om het wat veiliger te maken zodat je ouders wat meer gerust zijn? (Trips die daar geregeld worden o.i.d.?)

Er zijn geloof ik ook sites waar je een reismaatje kan vinden. Dan spreek je gewoon eerst een paar keer van tevoren af of het klikt. Want alleen zou ik toch echt niet doen, zeker niet als vrouw zijnde in zuid-amerika. Ik snap je moeder daarin heel goed.

Ik zou echt niet alleen door Zuid-Amerika gaan reizen, ik ken behoorlijk wat mensen die uit Brazilië, Colombia, Argentinië en andere Zuid-Amerikaanse landen en die reizen zelf niet eens alleen omdat het gewoon te link is in veel gebieden.
Ik begrijp dat je je droom waar wil maken, maar ik zou toch wachten tot je een manier hebt gevonden om dit op een veiligere manier te doen.

Maar goed, misschien is het een idee om iets op facebook posten of briefjes op hangen? Wie weet is er iemand die met het zelfde probleem zit zodat je toch samen kunt gaan.

Zuid Amerika kun je prima alleen reizen in tegenstelling tot wat iedereen hier zegt. Ja, er zijn gebieden waar je beter niet alleen kunt reizen zoals Venezuela, maar er zijn ook genoeg landen waar je prima alleen kunt reizen zoals Chili, Argentinië, Colombia, Suriname, Guyana, Peru en Bolivia.
Colombia word al jaren als onveilig genoemd bijvoorbeeld, maar is echt al lang een veilig land om te backpacken. Venezuela, ja, dat is een land waar je in veel gebieden niet alleen moet reizen, maar verder vind ik het altijd nogal overdreven. Ik ken ook veel mensen (waaronder ikzelf) die alleen daar hebben gereisd. Landen worden onterecht al snel beschouwd als onveilig helaas.
Verder mag je een note sturen als je vragen hebt want ik wil verder ook geen discussie uitlokken.

-edit- Honduras is trouwens midden Amerika =)

1 ding is zeker… met zo’n mooie reis vergooi je echt niet je leven !
Sterker nog, je ziet heel veel van de wereld en daar leer je ontzettend veel van!
Ik vind het nog steeds knap en bijzonder dat er nog zoveel jonge meiden zijn die gewoon hun droom willen waarmaken en gaan reizen.

Ik kan ook begrijpen dat je moeder zich zorgen maakt… Maar , je bent 23 en oud en wijs genoeg om zo’n keuze te maken. Daarnaast zeg je dat je gespaard hebt en zelfs uitgaan hebt gelaten om te kunnen sparen. Dit wijst er op dat je volwassen kunt nadenken… Ook je nodige voorbereidingen heb je al gedaan…

En, echt alleen ben je niet. Je ontmoet een reisgezelschap en je krijgt daar vast kennissen met wie je optrekt. Misschien kun je je moeder troosten met het idee dat je daar met een groep bent?

Succes ermee en vast heel veel plezier !

Bedankt voor de ideeën om toch nog een reisgenoot te zoeken, dit kan ik altijd proberen! En @Traveler en @~GipsyGirl~ bedankt voor de positiviteit, uiteraard lijkt het mij juist super leuk andere reizigers en locals te ontmoeten :slightly_smiling_face: