alleen, gepest, en een examenjaar

hoi, ik ben al heel lang bevriend met mijn beste vriendin, we zaten op de basischool bij elkaar in de klas en ook de eerste drie jaren van het middelbare, we zijn allebei, in het 1e nogal gepest door een paar mensen van onze school. In die tijden konden we op elkaar rekenen, omdat we altijd bij elkaar in de buurt waren, nu ga ik mijn examenjaar in en heb ik te horen gekregen dat ik dit jaar niet bij haar zit. Ja het pesten is veel minder geworden maar dat kwam vooral doordat we in het derde jaar zo’n leuke en begripvolle klas hadden, waar totaal geen aso’s bij zaten. Nu ben ik heel bang dat ik dit jaar in een hele gemene klas kom en weer gepest wordt, help!

Dat is inderdaad een vervelende situatie…
Als ik jou was zou ik proberen me nog niet druk te gaan maken, wie weet kom je weer in een hele leuke klas! Probeer dan ook open te staan voor nieuwe vriendschappen. Dikke kans dat het dan wel goed komt!

je moet niet meteen van uitgaan dat je gepest word
nieuwe start nieuwe begin nieuwe vriendschappen
het is tijd voor nieuwe vriendschappen met schone lei beginnen

Kan je niet aangeven dat je bij elkaar in de klas wilt? Dat kon bij ons namelijk wel. Probeer je niet druk te maken, school is nog niet begonnen dus probeer je te ontspannen. Misschien leer je wel nieuwe mensen kennen en kan je het daar ook goed mee vinden. En onthoud; jij staat ver boven de pesters, besteed geen aandacht aan ze. De mensen die pesten hebben vaak (thuis) problemen en reageren het op normale mensen af terwijl er juist bij hun het probleem ligt. Succes!

Maak je niet druk, ga ervan uit dat je niet gepest word. Zet een bigsmile op en mensen zullen je echt niet gaan pesten!
Als dit toch niet zo is, ga er dan over praten met de schoolleiding. Het komt allemaal echt wel goed!

Precies dit! =) Als je er van uit gaat, vat je elke opmerking die wordt gemaakt ook sneller op als pesten. En mochten veel mensen jou niet kennen, maak er gebruik van. Ga op ze af, en geef ze de kans je te leren kennen. Als je bij iedereen de eerste indruk hebt gegeven als ‘leuk enthousiast meisje’, zullen ze jou minder snel kiezen als ‘slachtoffer’ (bewust of onbewust) dan bij dat ene meisje die ze niet kennen. Die laatste is - helaas - altijd de lul.