^Kom erachter waarom je die vreetbuien heb. Eet je voldoende gedurende de dag? Zo niet is het niet gek dat je honger krijgt en een eetbui ontstaat. Als ik je lijstje in een ander topic zag, kan dat best een probleem zijn. Je at daar heel veel groenten, maar weinig dingen als brood/rijst/aardappelen, dat zijn wel producten die erg goed vullen.
Andere redenen kunnen bijvoorbeeld negatieve gevoelens of verveling zijn. In beide gevallen is het goed om jezelf te proberen af te leiden. Misschien kan je als je een bui aan voelt komen bijvoorbeeld een rondje gaan wandelen? Misschien is het sterke gevoel van moeten eten daarna wel wat afgezakt.
En probeer te doseren. Pak als je trek hebt wat wortels, maar doe ze bijvoorbeeld in een bakje. Als je bakje leeg is mag je hem dan niet meer bijvullen. Zo ben je bewuster bezig met wat je in je mond stopt ipv dat je blijft dooreten omdat er nog iets naast je staat.
Wat voor mij erg goed werkte om mijn eten onder controle te houden (ikzelf had ook moeite met maat houden en tussendoor snacken) was het bijhouden van een eetdagboek. Ik schrijf niet op hoeveel calorieën ik eet, maar wát ik allemaal in mijn mond stop. Op die manier moet ik van mezelf tellen hoeveel chocolade koekjes ik opeet en dat wordt confronterend als je aan je 3e of 4e begint, waardoor ik me bewust ben van het feit dat het slecht is en er eerder mee stop. Oh, ik probeer steeds vaker mezelf de vraag te stellen: Wil ik eten, of heb ik echt trek? In het laatste geval kun je heus wel iets pakken, de momenten dat je gaat eten om te eten moet je proberen te vermijden.
Hopelijk kan je er iets mee. Ik zou je afraden alleen te eten op kamers. Het is niet gezellig en jezelf isoleren is niet de oplossing. Je eet regelmatig in gezelschap en het zou niet goed zijn als je jezelf aanleert alleen te eten, met het oog op de mogelijke consequentie dat je in gezelschap eten straks eventueel gaat vermijden of er iets op tegen krijgt omdat je enkel alleen goed kan eten.