Alleen er tussenuit op je 16e

Hey allemaal!
Ik ben 16 en zou graag in de zomervakantie een weekje er tussenuit willen naar bijvoorbeeld Ierland.
Voordat er allemaal reacties komen dat dat onverantwoord is etc.; ik ben vorig jaar in m’n eentje naar Polen geweest (weliswaar bij een gastgezin dat ik al kende maar toch) en dat beviel prima. Dit jaar wil ik dus écht alleen. Zonder een bekend gastgezin.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ga je dan gewoon alleen naar een hotel neem ik aan? Als je al eerder naar een gastgezin bent geweest in je eentje, toen je dus een jaar jonger was en je ouders er oké mee zijn dan zou ik het doen. Maar ik weet niet of echt alleen alleen wel zo veilig is. Ga dan aub naar een goed hotel en geen hostel waar je in een slaapzaal ligt of whatever. Zorg goed voor je veiligheid als je echt 100% alleen gaat

Ik ben nog nooit echt ‘alleen’ op vakantie geweest, maar ik ben sinds gister weer terug uit italië. Ik was alleen met het vliegtuig naar mijn vader gegaan, voor de eerste keer sinds hij daar woont na 3 jaar ofzo. En ik ben een keer alleen naar mijn oom en tante in hongarijë gegaan. Maar das niet echt super alleen. En ben ook gaan winkelen daar zonder hun met m’n tante dr nichtje. Als nog niet helemaal alleen, maar wel meer vrijheid gehad deze 2 vakanties dan de meeste vakanties met ‘ouderlijk gezag’ in de buurt

Maar ik vond het alleen reizen wel vet relaxed. Toen ik naar hongarijë ging was ik 18 en nu dan italië 20. Wel ouder dan jou, maar ik hou ook echt super van reizen.
Aanstaande carnavals vakantie ga ik met mijn zus naar Ierland. Waarschijnlijk gewoon Dublin.

Edit:
Toen ik 17 was ben ik met school naar Engeland geweest, ook niet alleen though. Maar toen zat ik met 2 andere klasgenoten in een gastgezin wat we nog nooit eerder hadden gezien gesproken. En ze waren heel aardig, was super leuk. En ik sta ook echt open om dat nog een keer te doen. Maar nu ik op mijn eigen woon en dan ineens weer bij ouderlijke types in huis vind ik een beetje vervelend. Ik was dan 16dagen bij mijn vader, en dan ineens weer zo bemoederd worden door hem en zijn vriendin is echt heel erg irritant als je al een tijd alleen woont. Maar het gastgezin en deze vakantie waren buiten dat wel echt heel erg leuk

Nee geen ervaring mee. Durfde ik ook niet. Verder denk ik dat het belangrijk is om een goed land ervoor uit te kiezen om er alleen heen te reizen.