Alle wondjes worden littekens

Hi there,

Ik heb sinds een maandje of twee iets heel geks. Elk klein wondje dat ik krijg (klein sneetje in hand, schaafwondje, gewoon kleine wondjes) worden allemaal littekens en ‘genezen’ niet helemaal. Vooral m’n armen en handen zijn de lul, waardoor iedereen in m’n wantrouwerige familie denkt dat ik heroine spuit o.i.d. :’) Weet iemand of dit gewoon iets onschuldigs kan zijn? Of toch maar naar de dokter?

Alvast bedankt!

Liefs,
Yasmin

Rook je?

Ik zou het niet weten…Smeer je wat erop?
Misschien kun je idd naar de dokter gaan als iemand anders hier gaan raad weet.
Suc6!

Jep, maar al een jaartje of 4 en het is pas sinds kort… Naast roken sport ik en eet ik gezond dus dacht niet dat 't aan geen goede bloedcirculatie kon liggen; als je daar op doelde.

Ik denk het wel, je lichaam word ouder en je celdeling word steeds langzamer.
Gezond eten en sporten gaan de negatieve effecten van roken NIET oplossen.
Mijn advies, stoppen!
Nog een tip, littekencreme.

Vraag me af of dat de reden is, maar zou kunnen :wink: Thanks!

Nouja het hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar ik rookte zelf eerst ook heel veel en toen had ik precies hetzelfde,
ik at ook gezond en sportte best veel maar ik had vaak dat wondjes maanden lang zichtbaar bleven, sommige wondjes zaten er al jaren.
Toen ik ben gestopt zijn ze stuk voor stuk allemaal genezen.
Het zou ook diabetes kunnen zijn, of iets anders.
Waar zitten de wondjes precies?

Ja het zou ook best wel kunnen, maar vroeg me af wat nog meer een oorzaak zou kunnen zijn omdat het ineens zo is geworden. Twee maanden terug had ik nergens last van en werden alle wondjes gewoon op een normaal tempo genezen. Vooral m’n handen en onderarmen.

Zou ondergewicht of stress er iets mee te maken kunnen hebben?

Even snel een fotootje gemaakt. Het lijkt iets minder heftig dan in het echt op de foto, maargoed. En zo heb ik er nog een stuk of 20…

Absoluut, ben je veel afgevallen?
Ik raad je aan om veel producten met vitamine E te eten, zoals nootjes of pindakaas, amandelen. Die zijn erg goed voor je huid. Dagelijks een handje nootjes in voldoende.
+ genoeg proteinen, vlees, vis of kip, of een vleesvervanger, eieren.
Als je deze stoffen voldoende eten zal je huid zich sneller herstellen.
Als je denkt dat je dat al genoeg binnenkrijgt zou ik als ik jou was toch ff langs de dokter gaan :wink:

Thanks voor je reacties. Ben wel iets afgevallen in het laatste jaar, maar niet drastisch. Misschien 5 kg? Ik eet al best veel van wat je opnoemt, maar ga er nog iets beter op letten. Stoppen met roken, als het lukt! :wink: Anders toch maar naar de dokter idd.

ik heb een tijdje hetzelfde gehad. ik had gewoon te weinig vitamine. nu zorg ik dat ik meer groente en fruit eet en is het een stuk minder.
veel succes!

^ thanks, doe ik alleen volgens mij genoeg!

Ik ken dit inderdaad. Van echt “grote” wonden ( hechtingen en dergelijke ) is bij mij helemaal niets te zien.
Maar vooral schaafwondjes en kleine sneetjes blijven bij mij achter als littekens.
Maar uiteindelijk zijn ze wel weer weg getrokken. Druivenpit olie schijnt ook wel te helpen hiermee trouwens. En gezond eten natuurlijk.

misschien lijkt het zo omdat je er heel erg op let, of omdat je nu wat meer wondjes hebt dan normaal?

Het is heel normaal dat een kleine krasje of een piepklein wondje helemaal rood wordt, maar dat verdwijnt vanzelf weer.

Thanks voor de reacties
@brigittebardot ja klopt maar als ze blijven nu wel erg lang, en het wondje van 2 maanden geleden is nog net zo heftig als een wondje van een paar weken terug