Algemene Sociale Wetenschappen

Hoi!
Voor zover ik heb kunnen zien is er nog apart geen topic over deze opleiding. Ik ben van plan om me voor deze opleiding in te schrijven (Utrecht of Amsterdam) en zou graag nog wat meningen willen horen over mensen die dit zelf doen! Denk aan; welke uni, is de opleiding zoals je verwacht had, wat vind je leuk, wat niet, hoe zwaar is de opleiding (en wat is je vooropleiding), wat wil je er mee gaan doen later, moet je veel dingen inleveren of juist schriftelijke toetsen, kan je zelf vakken kiezen, waarom is dit een goede opleiding etc!
Zou mij enorm helpen en misschien ook anderen die zich aan het oriënteren zijn!

Iemand? :flushed:

ik volg er weleens vakken van in Utrecht, maar je kan daar iig bij ASW ook veel vakken kiezen.

Ik ben ook wel benieuwd. Ik doe nu Theater- Film en Televisiewetenschap aan de UU, maar wil er mee stoppen en ben me een beetje aan het oriënteren op andere opleidingen. ASW lijkt me op zich wel interessant.

Hee, wat cool, nooit gedacht dat hier een topic over zou komen.
Ik ben ook zeer geïnteresseerd in deze opleiding en er is een grote kans dat ik het zelfs ga studeren, in Utrecht.

Ik ben naar de open dag geweest, aan de UU, en die presentatie was echt leuk. Het mooie aan ASW is dat het een combinatie is tussen psychologie / sociologie / pedagogie / antropologie / … Je onderzoekt problemen in de maatschappij, en bekijkt deze vanuit verschillende kanten (psychologische kant / sociologische kant…) Je kunt ook bij deze studie een paar vakken in je pakket veranderen / vrij kiezen ofzoiets. Wil je dus wat meer de psychologische kant op, dan kies je een vak van de psychologie. Volgens mij kun je met deze studie een goede onderzoeker worden maar je kunt ook bij heel veel andere instanties terecht komen.

Er is echter wel een groot verschil tussen ASW in Amsterdam en ASW in Utrecht.
Amsterdam: Hier gaan ze meer bezig met de politiek
Utrecht: Hier zijn ze meer bezig met de maatschappelijke kant / sociologie / psychologie.

Ik ben niet de enige dus! Ik wist helemaal niet van dat verschil tussen Amsterdam en Utrecht! Ben je in Amsterdam ook naar een open dag geweest?

Nee, dat ben ik niet geweest. Ik ben daar niet geweest omdat ik nadat ik dat gehoord had over dat in A’dam meer de politieke kant bestudeerd wordt, ik geen zin had om daar te kijken. Ik vind A’dam persoonlijk geen leuke stad om in te studeren (veel te druk / chaotisch / niet zo gezellig).

Ik doe deze studie dus! Ik ben me aan het orienteren richting jeugdstudies. Dat is een van de zelfstandige masters die ASW aanbiedt. Daarnaast heb je ook nog de masters arbeid en multiculturalisme. Mocht je die niet willen doen, kun je ook nog superveel andere masters doen van de richtingen psychologie, sociologie of zelfs bestuurskunde. Zolang je vakkenpakket maar een beetje aansluit haha. Je hebt elke periode 2 vakken, de meeste het eerste jaar zijn intro-vakken. Dat wil zeggen: Introductie in de psychologie, of gedragswetenschappen, of sociologie. En daarnaast krijg je MTS, dat is methodeleer en statistiek. Je moet toch elk vak wel weer een paper/essay/onderzoekstuk inleveren naast je tentamens, maar ik vind het over het algemeen niet erg zwaar. Je doet er per week ongeveer 25 uur over. Andere mensen schijnen het wel zwaar te vinden. ER is nu ongeveer zo’n 30% uitgevallen. Dit is aan de UU overigens.

Mocht je nog vragen hebben kun je ze me altijd noten ofzo hoor(:

Dankje!! Als ik nog vragen heb laat ik het je weten :slightly_smiling_face:

Een vriendin van mij heeft het een tijdje gestudeerd in Utrecht. Ze was voordat ze er mee begon helemaal enthousiast erover, alleen daarna dus niet meer en ze is er mee gestopt. Dit vooral omdat ze de beroepsperspectieven helemaal niks bleek te vinden. Ze wil niet de rest van haar leven verslagen schrijven ofzo zei ze :stuck_out_tongue:

Dit lijkt mij ook een hele leuke studie! Ik ben naar een open dag van sociologie geweest op de Radboud universiteit, en dat vond ik erg leuk maar het lijkt me interessanter om vraagstukken van meerdere kanten te bekijken (wat asw dus doet), en niet alleen vanuit een sociologische kant. Helaas heb ik de open dagen van de UU en UvA gemist, en ook de meeloopdag bij de UU. Ik heb me ingeschreven voor de meeloopdagen van de UvA maar daar heb ik nog niks van gehoord. Ik ben bang dat ik een verkeerd beeld heb van asw omdat ik nooit een open dag bezocht heb… :stuck_out_tongue: Weet iemand of er in vorige jaren nog last minute een open dag/avond was bij één van de twee of bij allebei? Ik weet dat dit bij HBO wel vaker is (ergens in juni of zo), dus ik hoopte erop dat dat bij uni ook zo is.

Up

Anybody else?

Ik heb me ingeschreven voor aankomend schooljaar, in Utrecht! :slightly_smiling_face:

Wie gaat er ook naar de matching 18e / 19e / 20e

Ik! Welke groep zit je? :slightly_smiling_face:

Werkgroep 1 ;3

Is er iemand die deze studie doet in Utrecht en mij kan vertellen of de tentamens in één/twee week/weken is/zijn of dat de tentamens verspreid zijn door het jaar heen?

Is er iemand die toevallig boeken wil overnemen voor het eerste jaar?

Het leek me eerst wel een leuke studie maar ik vond het zo ontzettend vaag allemaal, vooral wat je nou uiteindelijk bent of wat je er mee kan.