Algemene paardrijtips

Binnenkort (aanstaande zaterdag, eigenlijk al) ga ik een proefles rijden bij een manege. Een vijf sterren manege en daar wil ik echt graag naar toe, aangezien ik heel graag goed zou willen leren springen.

Ik rijd al 1,5 jaar dus ik beheers de techniek nou wel zo ongeveer. Alleen op die manege kom je er niet zomaar in, daar moet je echt wel indruk voor maken.

Dus weten jullie algemene tips; van het poetsen tot rijden?

Nou ik heb niet echt veel tips, ik vind dat je dat een beetje moet aanvoelen,
let gewoon goed op je houding. :slightly_smiling_face: Ik doe btw ook al lang aan paardrijden, vind het echt leuk.

Heee,
Ik rij al 11 jaar pony en heb mijn eigen pony leren springen!
Ik ben tot de L gekomen helaas niet verder omdat ze is verkocht!

Qua poetsen is het gewoon goed verzorgen goed poetsen, staart/manen goed schoon geen stro en vergeet de hoeven niet de krabben!
Wat betreft dressuur let altijd goed op je houding rechtop en probeer alle figuren en opdrachten goed en vloeiend te rijden.

Qua springen is het natuurlijk ook je houding goed gaan staan in je beugels, handen goed naar voren en vergeet nooit vooruit te kijken en niet naar de grond!
Ook is het zeer belangrijk dat je je pony/paard onder controle moet hebben gaat het echt veel te hard rijdt dan een kleine volte en zorg er dan voor dat je haar dan onder controle hebt!!

Als je nog meer wilt weten moet je mij maar noten:D

X

probeer vlot door te rijden, netjes en zacht te rijden, soepel de bewegingen te volgen, één zijn met je paard.
rij gewoon zoals je altijd doet, probeer zo ontspannen mogelijk te rijden.
&veel succes (:

Om welke manege gaat het dan, als ik vragen mag?

vreemd… dat je denkt dat je na 1,5 jaar alles kan…en dat dan hier op gs moet vragen? mag ik niet zeggen zeker, maar ik vind t gewoon vreemd;)

Let er zeker op dat je op het goede been rijd, en probeer het paard netjes aan de teugels te laten rijden, dat maakt vaak ook een goede indruk. En inderdaad je figuren netjes rijden, en in arbeids stap/draf/galop rijden, dus niet te zacht niet te hard.

na 1,5 jaar kon ik nog niet zo netjes rijden iig…

Dat heeft ze nergens gezegd.; Ze zegt dat ze “de techniek wel zo ongeveer beheerst”

1,5 jaar heb je vrijweinig ervaring en op een manege moet je gewoon kunnen leren rijden zoiezo manege’s zijn niet super geweldig zoek een verzorgpaard en regel dat je GOEDE les krijgt.
heb mensen die 20 jaar op een manege hebben gereden zien rijden nou uhhum…

Mag ik vragen om wat voor soort les het gaat waar je naar toe wilt? een prive les of een groepsles? En naar welke manege ga je?

even on topic trouwens:

qua poetsen gewoon zorgen dat hij schoon is, idd even de hoeven krabben en zorgen dat de manen en staart stro vrij zijn.

en rijden,ik weet niet hoeveel je beheerst. niet je paard in de krul trekken, als je snapt wat ik bedoel en beheerst rijden. t is altijd beter om eerst safe te rijden en daarna pas grenzen te zoeken. Handen netjes stil houden, niet zagen en benen stil houden. Op t goede been rijden en alles gewoon netjes afwerken, hoeken in rijden en figuren vloeiend rijden.

en qua springen, geen idee. ik rijd alleen dressuur matig eigenlijk, maar het lijkt mij dat je goed vooruit over de hindernis moet kijken en hem niet volle-gas door de hindernis laat crossen! En niet te zenuwachtig zijn, dat breng je altijd over op je paard.

heel veel succes!

Goed teugels meegeven en dus niet te strak houden tijdens de sprong!
En je moet erop letten dat je op het goede been zit + wel goed voorwaards houden maar niet té snel.

Rustig en beheerst met het paard omgaan! Dus tijdens het poetsen en opzadelen niet lomp doen, en niet boos worden als het paard een stapje opzij gaat ofzo, maar wel streng zijn als hij je bijvoorbeeld wil bijten. Tijdens het rijden je handen op gelijke hoogte boven de schoft houden, en vooral stil houden, geldt ook voor je benen. Het geheel ziet er altijd een stuk beter uit als je je handen en benen stil houd, geeft een véél betere indruk dan dat je armen en benen alle kanten in wapperen… En ik neem aan dat je hiervoor op een ‘gewone’ manege hebt gereden? Daar zijn alle paarden/pony’s meestal van die slome rotbeesten die niet vooruit te branden zijn (sorry ik hou niet zo van maneges), maar je moet dus wel rekening mee houden, dat als dit fatsoenlijke paarden zijn, dat die veel beter en sneller op je hulpen reageren, en dat je ze niet meteen doormidden moet schoppen! (mijn buurmeisje heeft ooit op een van onze pony’s gereden, dat was niet zo’n succes…)

Maar iig, je niet al te druk maken en gewoon plezier hebben :slightly_smiling_face:

Ennnn, goed je hulpen geven uiteraard.

Wat heeft ze nou aan het advies dat je geeft? Zoek een verzorgpaard en regel goede les. Ze vraagt advies voor een proefles op een manege, een soort sollicitatieles dus.
Bovendien is niet iedere manege hetzelfde. -.-
Na 1,5 jaar rij ervaring op de manege waar ik reed had ik toch echt meer ervaring dan de gemiddelde mensen na een jaar of 3, niet alle maneges zijn slecht?

Ik heb ook hulp gehad van familie; mijn tante rijd 30 jaar en die heeft me ook les gegeven enzo. En 4 nichtjes van me die rijden ook, dus die geven me altijd tips.

Dus ik denk wel, dat ik na die 1,5 jaar, wel zo ongeveer de techniek wel beheers.

Je bent nooit uitgeleerd.
Je kan altijd bepaalde kneepjes van het vak verfijnen.

Wees gewoon jezelf, probeer jezelf niet te ‘overbluffen’.
Zo te horen weet je meer dan genoeg, en dat moet genoeg zijn om die manege er van te overtuigen, dat jij heel goed kan paardrijden!

Succes ermee!

Gewoon relax! Weet weinig van rijden af, maar ik weet wel als de beste dat dieren alles aanvoelen wat jij voelt. Als je nerveus, bang, etc. bent voelen hun dat aan en reageren er op.
Wees kalm, zelfverzekerd en gewoon blijven denken ‘ik kan dit’ en ‘als ik dit doe, doet het paard wat ik zeg’. Zie het beeld al in je hoofd. Scheelt enorm!

gewoon lekker rijden:D.
Als je nerveus gaat doen en gaat stressen gaat het juist fout. Dat voelt je pony echt wel aan. En goed op je houding en zit letten en proberen je pony aan elkaar te rijden, dat ziet er in ieder geval wat netter uit. En voor het poetsen, zorg gewoon dat je pony netjes geborsteld is en vooral op de plekken waar het zadel zit en kam de manene gewoon netjes.
Dan komt het vast wel goed:D.