Algemene kosten van een fotoshoot (amateur)

[s]Hee! Ik ben gevraagd om over een paar weken een groepje meiden te fotograferen, als verrassing voor 1 van hun. Het zijn er geloof ik 5 ofzo. De locatie/kleding weten we nog niet, maar nu zit ik ergens mee… ik fotografeer nooit personen, en ze vroegen aan me hoeveel het zou gaan kosten.

Nu weet ik dat hier wel mensen zijn die vriendinnen enzo fotograferen, maar dit zijn niet mijn vriendinnen, dus zou ik hier geld voor vragen, zoja, hoeveel? En hoeveel foto’s zal ik maken? Ik gebruik een Canon EOS 500D, maar verder geen belichting ofzo. Tips en meningen over de kosten misschien? Ik weet ook niet precies hoe lang ik bezig ga zijn …[/s]

Bedankt voor alle meningen! Het meisje mailde terug, ze zijn met 4 personen, ik heb 5 euro per persoon gevraagd. Nu wachten op het antwoord :slightly_smiling_face:

Wat leuk! Maar kun je niet met hun overleggen, dat je ze uitlegt dat je hier tijd voor vrij wilt maken, dus dat je daarom er wel wat voor terug wilt maar dat je niet zo goed weet. En dat je vraagt hoeveel ze er voor over hebben ofzo?

Ik heb dezelfde vraag. Upje ^^

Misschien kun je na afloop gezamelijk een prijs bedenken? :grinning:

5 of 10 euro, je moet ook denken of je veel tijd zal nodig hebben,je vervoer enzo

Gratis, alleen de reiskosten zou ik doen. je hebt dit zelf nog nooit gedaan, dus in principe is dit ook voor jou om te leren. Buiten dat ben je amateur en dan echt een amateur (dit bedoel ik niet kut ofzo, maar zoals je zelf aangeeft doe je nog niks met belichting.) Dus vind ik het zelf een beetje raar om geld te vragen.

Je kunt er best geld voor vragen, want jij moet er je tijd insteken.

Okee! Ja ik fotografeer dus met een Canon eos 500d. Maar meer dingen heb ik niet, ook geen schermen of iets dergelijks, dus ik zal het met moeder natuur moeten doen!

Verder is het niet veel reizen, ze wonen dichtbij & de locatie zal op fietsafstand zijn. Ik denk dat ik ongeveer 150/200 foto’s maak als ik er aan toe kom, of iets minder. Ik heb het meisje gemaild en verteld dat het de eerste keer is, dus dat ik over de prijs nog moet nadenken.

Ook mail ik alle foto’s sowieso, en ik bewerk de beste (de foto’s die ik het mooist vind en misschien in mijn portfolio komen, als ik toestemming heb)

Ik vind het serieus heel raar hoor om geld hier voor te vragen. Uit eindelijk leer jij hier ook van en is het je eerste klusje. Je hebt nog helemaal niet veel ervaring. Ik zit nu zelf 1 jaar op een fotografie opleiding en het geld vragen voor opdracht begint nu een beetje. Gewoon weg omdat ik ook voor mezelf leer en toen ook nog echt amateurtje was…

@laBrunettish ik zou eerder vragen of hun gewoon iets van een klein presentje willen kopen. Denk aan merci ofzo als ze perse wat willen geven. Als je geen reiskosten heb en het is je eerste keer zou ik het zeker op 5/10 euro houden wil je toch wat vragen. Maar gooi het dan op om kosten materiaal denk aan: camera, laptop en bewerking. Trouwens 200 foto’s vind je dat niet een beetje veel?

Ben ik de enige die het raar vindt dat je hier geld voor vraagt? Vind het best logisch hoor. Je steekt er tijd in toch.

In het begin vroeg ik ook niks. Nu doe ik het vaker, binnenkort heb ik een opdracht voor twee zussen die beide zwanger zijn. Hiervoor vraag ik 100 euro.
Dat is nog laag gerekend (50 per persoon) omdat het semi-bekenden zijn van me. Maar ik kijk ook naar de leeftijd, zo heb ik ook een opdracht voor twee meiden van vijftien voor hun verjaardag kaartje, daar vraag ik maar 30 euro voor.

Als je alles gratis gaat doen ben jij binnenkort voor al deze opdrachtjes de lul, denk maar zo iedereen komt naar jou. Beetje moeilijk om dan ineens geld te vragen.

Iederdaad 200 fotos is echt wel moeilijk veel :’’)

^^jou zin klopt niet?
in het eerste stuk zeg je ben ik de enigste die het raar vind
en in het tweede stuk vind je het logisch?

Maarja je kan wat vragen maar iets kleins want jij heb geen ervaring jij leert hiervan zie het maar zo…
stel jij doet een opleiding dan loop je ook vaak vrijwillig stage om te leren toch?
maar je kan ook vragen wat hun willen geven als je graag wat wilt kost je wel tijd maar jij leert ervan,…

Plus eh ja, 200 is echt enorm veel haha.

Oke! Nou, ik wilde er in eerste instantie zelf geen geld voor, ze bood het zelf aan. Ik hou het sowieso laag hoor, áls ik er geld voor vraag, haha. Ja, 200 foto’s is best veel! Ik maak er denk ik toch maar een stuk of 100, misschien minder. Maar dan weet ik genoeg! Bedankt voor jullie mening :grinning:

Ik hoop dat de fotoshoot goed lukt & dat ze het leuk vinden.

Ik zou er ook geld voor vragen. Iets van 30-40 eu ofzo? Ik bedoel, als ze met zn 5en zijn kost dat per persoon geen drol. Je gaat ze natuurlijk geen gratis verjaardagcadeautje geven toch?
En 200 foto’s lijkt me heel veel ;o maar ik fotografeer zelf nooit shoots, dus geen flauw idee of dat in werkelijkheid ook zo is, het kan zijn dat het in principe natuurlijk zo er doorheen gaat. Misschien kun je met ze overleggen hoeveel zij zouden willen ongeveer?

Em 100 is ook heel veel Ellen, als ik zo doe geef ik denk ik ongeveer 30 bewerkte foto’s mee. Wat moeten ze in godsnaam met al die foto’s.

30-40 euro, dat vind ik echt veel hoor! ;o
Een meisje die bij me op school zit, maakt ook wel eens foto’s van mij & vriendinnen of gewoon alleen. Wil ze niks voor, en ze maakt toch wel zo’n 200 foto’s?