Toen ik in het vorige topic keek, zag ik dat ie het niet meer goed deed en dat reacties nog steeds verdwenen, dus heb ik een nieuwe aangemaakt. Het topic wordt niet verwijderd, dus je kunt gerust daar in blijven kijken en info opzoeken.
Credits naar Alerion voor de beginpost:
Dus, stel hier je vragen over:
- Camera’s (spiegelreflex, compact mag ook maar weet ik zelf niet veel van, anderen in het topic misschien wel, dus roep maar)
- Lenzen/objectieven
- Instellingen van de camera
- Belichting (+ lampen, flitsers)
- Nabewerking (Photoshop, ook retoucheren valt hier onder)
Kom maar op!
Edit, wat handige puntjes/linkjes om eerst door te lezen:
Basiscursus, digitale fotografie tips
[b][message=5245930,noline]Amoureux schreef op 27 April 2010 @ 19:54[/message]:[/b] Voordelen spiegelreflex: - Snel scherpstellen - Grotere sensor (=betere foto's, kwalitatief dan) - Verschillende objectieven te gebruiken - Kortere ontspanvertraging (minder tijd tussen het indrukken van de ontspanknop en het echt maken van de foto)Nadelen spiegelreflex:
- Ze zijn wat groter en zwaarder dan compactcamera’s
- Als je de objectieven/de body laat vallen is er veel meer schade
- Ze zijn duurder
Voordelen compact:
- Ze zijn klein en licht
- Ze zijn goedkoop
- Minder geluid bij een foto maken (vind ik niet echt een nadeel)
- Ze kunnen filmpjes maken en hebben soms wat meer extra technische snufjes
Nadelen compact:
- Kleinere sensor (= kwalitatief slechtere foto’s)
- Ontspanvertraging
- Contrastscherpstelmethode (geen idee hoe dat eigenlijk heet ;p), stelt scherp dmv kleurcontrast en dat is veel minder snel dan de AF-punten op een DSLR
[b][message=5660398,noline]Amoureux schreef op 01 July 2010 @ 15:02[/message]:[/b] Minder dan 9mm: fisheye 9-18mm: supergroothoek, landschappen 18-28mm: groothoek, landschappen 28-80mm: standaard zoomlens, allround 50mm: standaard, portretten, macro 80-200mm (?): tele, portretten, macro, dieren/vogels Meer dan 200mm: supertele, dieren/vogels