Algemeen topic voor vragen over studies

Wat zitten er veel verschillende studies tussen! Ik had eigenlijk een beetje verwacht dat heel veel wel een beetje op elkaar zou lijken, maar gelukkig niet!

Waar studeer je? :flushed:
Zoek nog steeds rechtenstudenten uit Rotterdam om te vragen hoe het bevalt haha

Hoi! Zou je wat kunnen vertellen over de studie? dit is misschien erg algemeen, maar gewoon een beeld van de vakken die je hebt, hoe een dag eruit ziet, of het leuk is en wat voor specifieke richting/baan je ermee op kunt. Heel erg bedankt :slightly_smiling_face:

Iemand vertelde mij laatst dat je bij journalistiek ook veel dingen over de politiek en zo moet leren, klopt dit?

Ik studeer geneeskunde :slightly_smiling_face: 2de jaar!
Heb hiervoor een jaartje biomedische gedaan

4e jaars HBO-Verpleegkunde

Waar studeer je? Ik ben 1e jaars

Leiden

Ohnee dat ligt hier niet bepaald in de buurt haha :stuck_out_tongue:

Goed idee, ik doe mee haha

Ik studeer pedagogische wetenschappen aan de Universiteit van Utrecht, derde jaar inmiddels :slightly_smiling_face:

Haha. Waar studeer jij dan? En bevalt het een beetje?

Ik studeer in Heerlen. Het bevalt goed :slightly_smiling_face: Alleen super zenuwachtig voor de protocoltoets vanwege negatievere ervaringen met zo’n soort toetsen in het verleden :stuck_out_tongue:

Blij om te horen. Succes met de protocoltoets, het valt vast mee :slightly_smiling_face:.
Mocht je een keer vragen hebben, dan kan je gerust noten.

Dit wil ik ook wel graag weten :slightly_smiling_face:

Zet mij er ook maar bij anders :") Krijg vaak notes van mensen die iets over mijn opleiding willen weten.

Ik studeer op dit moment Hotelmanagement

Als er iemand Frans of Amerikanistiek studeert aan de uni, let me know!

Ja tuurlijk!

Ik studeer wel in België, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat alles exact hetzelfde is, maar sowieso zullen de vakken wel gelijkaardig lopen! Ik zit nog maar in mijn 1ste jaar trouwens. In principe heb je in het eerste jaar vooral veel Biologie en Chemie. Je hebt maar een klein beetje Fysica. Wij werken in Hasselt met een blokkensysteem, dat houdt in dat je 5 weken les hebt rond 1 blok, en dan een examen. Dan weer 5 weken les, weer een examen enz. Het eerste examen heb ik achter de rug. Dat was ‘Focus op Leven’. Het ging over Biologie (Meiose, Mitose, Bacteriën en virussen enz.), Fysica (De lens, de verdeling van het licht in een microscoop, polarisatie, fluoriscentie…), Chemie (Thermodynamica, elektronenconfiguraties, het berekenen van overschotten enz.) en Histologie (De studie van weefsels.) Ik vond dat een heel leuk blok!

Nu zijn we bezig met ons 2de blok, Macromoleculen. Dat is dus weer Chemie, maar heel andere dan bij het vorig blok. Nu hebben we het over symmetische en asymmetrische moleculen, naamgeving enz. We krijgen ook nog een stuk over suikers omdat dat natuurlijk macromoleculen zijn die heel belangrijk zijn in het lichaam.

Ik weet nu even uit mijn hoofd dat we ook nog een blok Metabolisme krijgen, een blok Cel en leven (ofzoiets) en sowieso ook nog wat statistiek.

Sowieso heb je wel vaak labo’s, maar die zijn heel fijn en ze leggen hier ook heel goed uit wat je precies moet doen. Op voorhand krijg je dan even informatie in de les en zeggen ze wat je moet voorbereiden. Tijdens het labo zeggen ze dan nog snel wat je allemaal moet doen, en dan kan je beginnen. Tot nu toe hebben we getitreerd en een calorimeter gebruikt. Morgen moeten we bv. weer titreren, maar dan vanuit een vaste stof ipv. met een vloeistof.

De dagen zijn wel redelijk lang. Hier heb je hoorcolleges in de voormiddag (Dus bij ons begin je wel bijna elke dag om 9 uur, soms eens 10.) en na de middag heb je werkzittingen of labo’s. Enkel de labo’s zijn verplicht, maar je kan best bij alles aanwezig zijn. Vaak heb je om 3 uur gedaan, maar dat kan ook wel eens uitlopen tot 6.

Ik vind het een heel leuke richting! Je kan er vooral mee in een labo werken, maar je kan ook een leidinggevende positie bij een bedrijf krijgen. Je kan natuurlijk ook gaan lesgeven, dan mag je Chemie en Biologie geven in het middelbaar. Veel hangt er vanaf wat je als master kiest. Ik weet dat je vanuit deze richting ook een master van Bio-ingenieur mag kiezen bv. Of een master van Chemie. Dus dan kan je je wat meer toespitsen op wat je écht wilt.

Als er nog vragen zijn, stuur me dan maar een note, want ik lees dit topic niet altijd. :stuck_out_tongue:

Amerikanistiek hier!

Amerikanistiek?! Wat houdt dat ongeveer in? Ik heb er nog nooit van gehoord haha.

Het is eigenlijk gewoon alles over de Verenigde Staten. Cultuur, politiek, geschiedenis, literatuur en taal.
In het eerste jaar is het vooral heel erg op de taal gericht, er wordt best veel aan uitspraak gedaan, maar ook schrijven en grammatica. Als je hier niet van houdt is het wel echt even doorzetten in het eerste jaar. Verder is het een hele kleinschalige studie. Je kent best snel alle studenten en de leraren kennen jou ook.
Als je meer wil weten moet je het maar vragen!

Ik ga zelf waarschijnlijk wel stoppen, maar oké. :’)