Algemeen topic: High tea, Tapas & hapjes

Har­ti­ge ba­na­nen­taar­tjes (24 stuks)

http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/cmgtcontent/media//000703800/000/000703834_001_ROO1101014_300.jpg

Link: http://www.ah.nl/allerhande/recepten/704152/hartige-bananentaartjes

Bosbessenmuffins

http://nlcdn.ar-cdn.com/recipes/xlarge/33ed49c7-dd96-4283-84af-32fd15430120.jpg

Nodig voor 12 cupcakes:

• 110g ongezouten boter
    • 250g suiker
    • 1/2 theelepel zout
    • 2 eieren
    • 250g bloem, apart te verwerken
    • 2 theelepels bakpoeder
    • 125ml karnemelk
    • 1 doosje verse bosbessen - afgespoeld, uitgelekt en afgedroogd
    • 2 el basterdsuiker

Doe het rooster in het midden van de oven. Verwarm de oven voor op 190 graden C / gasstand 5. Zet papieren vormpjes in een muffinvorm.
Klop in een grote kom de boter, 250g suiker en zout tot een licht en luchtig mengsel. Klop de eieren een voor een doorheen. Mix alle bloem, behalve 4 eetlepels en het bakpoeder erdoor. Mix het meel afwisselend met de karnemelk door het beslag. Plet 1/4 van de bosbessen, en meng door het beslag. Meng de rest van de hele bosbessen met de rest van de bloem en schep ze door het beslag. Verdeel het beslag over de muffinvormpjes. Bestrooi licht met de suiker.
Bak gedurende 30 minuten in de voorverwarmde oven, totdat de muffins goudbruin zijn, en de bovenkanten terugveren als je er zachtjes op drukt.

Pittige filodeegrolletjes met gehakt

http://www.chickslovefood.com/wp-content/uploads/sites/4/2013/06/filodeeghapje4.jpg

Men neme (voor 2 personen):

• 5 vellen filodeeg, gehalveerd
  • 200 gram gehakt
  • een flinke hand roerbakgroenten
  • 1 lenteui
  • een flinke teen knoflook
  • een half rood pepertje
  • 2 eetlepels sesamolie
  • 2 eetlepels sojasaus
  • 1 eetlepel rijstazijn
  • 2 eetlepels sesamzaad
  • peper en zout
  • olie om te bakken (ik gebruik kokosolie)

En zo doe je het:

• Doe de roerbakgroenten, de lenteui, de knoflookteen en het halve pepertje in een keukenmachine (met de staafmixer kan ook) en voeg de sesamolie, sojasaus en rijstazijn toe. Pureer een paar keer kort zodat er een grof mengsel overblijft.
  • Kruid het gehakt met peper en zout.
  • Schep met groenten/kruiden mengsel door het gehakt heen.
  • Neem een half vel filodeeg, leg een flinke eetlepel van het mengsel onderaan het vel en vouw de zijkanten dicht. Rol vervolgens het filodeeg om het mengsel.
  • Herhaal dit met de overige 9 halve vellen.
  • Strooi de sesamzaadjes over de rolletjes.
  • Verwarm dan de olie in een koekenpan en leg de rolletjes in de pan. Zet het vuur laag/middel.
  • Na ongeveer 7 minuten, draai je de rolletjes om en bak je ze aan de andere kant nog zo’n 7 minuten, controleer even goed of het gehakt gaar is!
  • Haal dan de rolletjes uit de pan en serveer ze op een mooi bord met een schoteltje sojasaus.

up

I Like this topic :slightly_smiling_face:

Hartige ham/kaas hapjes

http://www.njam.nl/sites/default/files/imagecache/recipeDetailCropped/recepten/2016/118_hartige_ham_en_kaas_hapjes.jpg

Nodig:

• 1 stokbrood
  • 100 gr beenham, zeer fijn gesneden
  • 1 kleine teen knoflook, geraspt
  • 1 klein sjalotje, fijn gesnipperd
  • 60 ml yoghurt
  • 50 gr gesmolten boter
  • 5 el creme fraiche
  • verse bieslook

Doen:
Snij het stokbrood in 12 dikke plakken en leg ze op een bakplaat.
Meng in een kom de yoghurt met de gesmolten boter en crème fraiche. Breng dit op smaak met een snufje zout, peper en paprikapoeder.
Voeg de fijngesneden ham en bieslook toe. Roer de geraspte kaas erdoor.
Verdeel het ham en kaas mengsel over de stokbroodjes. Bak de broodjes in ca. 20 tot 25 minuten op 200 graden goudbruin. Garneer met wat sprietjes bieslook.

up

Zooooooo lekker. :grinning:

Ik heb vorige week ijsfondue gedaan, dat was ook mega-lekker en super goedkoop! Ook een aanrader als je een keer iets anders wilt dan high tea. :slightly_smiling_face:

Ik heb via Socialdeal een voucher gekocht voor onbeperkt tapas in Amsterdam: maar 19,90 voor 2 personen! Echt bizar goedkoop.

Ik hou van dit topic!

Ik kan het Feithhuys in Groningen heel erg aanbevelen voor een high tea! Niet duur en erg goed verzorgd :slightly_smiling_face:

Ik ga dit topic volgen!

Ziet er lekker uit allemaal! :slightly_smiling_face:

Upje voor nog wat leuke recepten voor inspiratie. Heb donderdag een feestje waarvoor ik wat tapasdingetjes moet maken. Iemand die ook nog iets heeft wat erg goedkoop/lekker is, zou ideaal zijn met mijn studentenrekening haha! :grinning:

Ossenworst + zilveruitje
geitenkaas + italiaanse ham + romaatje

Oh, deze foto is duidelijker:

@ NobodyKnows: met een paar vriendinnen maak ik ook wel eens tapas en dan zorgen we ook dat we simpele gerechtjes hebben waarbij je niet te veel hoeft te doen. :slight_smile:

Je kunt altijd mini wrapjes maken met een lekkere vulling. Wij doen meestal plakjes gerookte zalm, wat Philadelphia eronder en wat ijsbergsla op de zalm. Dan rol je zo’n wrap op en dan snijd je hem in een aantal stukjes. Prikker erdoor en klaar. :grinning:

Stokbrood meenemen en dan aioli erbij maken is ook super makkelijk en onwijs lekker.

Ik had hier al een ander topic voor aan gemaakt omdat ik deze dus nog niet had gezien, het is ook al een oud topic zie ik maar misschien kan ik er toch nog wat uit halen.
Ik ben over 1,5 week jarig en was eigenlijk even benieuwd wat voor speciaals jullie doen op je verjaardag kwa hapjes etc?
Misschien kan ik daar nog meer inspiratie van op doen.

Wat ik zelf doe/in gedachten heb is sowieso 3 taarten zelf maken, dat doe ik altijd.
Kwa hapjes eigenlijk gewoon standaard gevulde eieren, kaas worst komkommer nootjes chips, tomaatje met mozerella aan prikker, boterhamworst met augurkje, ham met monchou en fijn uitje, misschien wraps en toastjes met zelfgemaakte tonijnsalade.

Ben dus benieuwd wat jullie maken :slightly_smiling_face:

Het verschilt bij mij een beetje per keer!
Vaak wel iets van wraps met zalm of gerookte kip
En bladerdeeghapjes doen het ook altijd goed. Bijvoorbeeld gevuld met feta of met salami en kruidenkaas.
En ik maak ook graag geitenkaas + Italiaanse ham + tomaatje (zie hierboven ergens)
Of een tomaatje uithollen en dan vullen met roomkaas
Komkommerschijfjes met daarop tonijnsalade
Etc.

Ah leuk! Ja mijn familie komt s avonds, en verder vier ik het niet echt met vriendinnen ofzo mn beste vriendin zit in het buitenland en een andere goeie vriendin komt de volgende dag nog ff langs, dus moet er wel om denken dat ik niet te veel maak :stuck_out_tongue: Ik verwacht in totaal 16 personen dus, maar deze ideeën zien er ook weer geweldig uit, misschien toch eens weer wat anders proberen en dan wat dingen die ik normaal heb weg laten.
Dat tomaatje uithollen had mijn moeder het ook over, wat doe je daar dan in? En bladerdeeghapjes lijkt me ook echt leuk, ik zal ook eens googlen maar als je dus nog specifiekere receptjes heb! :grinning:

Er staan al best veel specifieke recepten in dit topic, hihi (:
En in die tomaatjes kun je goed van die kruidenroomkaas doen, dat is erg lekker!
Ik wil je ook de link van mijn foodblog wel noten, daar staan nog meer hapjes op