Algemeen PWS 2012 topic

Hallo!

Ik heb dit topic geopend omdat er denk ik, samen met mij, nog meer mensen zijn die vragen/opmerkingen hebben over het PWS (profielwerkstuk). Wat wordt er verwacht? Wat zijn goede onderwerpen?

Discussieer hier over het/je PWS! (:

Ik wil dus zelf een profielwerkstuk doen dat gelinkt is aan de studie fysiotherapie (die opleiding wil ik gaan doen). Ik doe wel VWO trouwens. Maar bij ons zijn er al zoveel mensen intensief mee bezig dat biologie waarschijnlijk al vol zit… daar baal ik wel van. Dus zijn er suggesties voor vakken als natuurkunde/informatica? (vind ik het interessants, ik ben heel slecht in scheikunde)…

Ik heb dit jaar mijn profielwerkstuk gemaakt en ik wil even een tip geven die je waarschijnlijk nog honderd keer gaat horen: begin op tijd! Ik heb het uiteindelijk allemaal wel gehaald, maar het was wel heel erg stressen aan het eind. Ik stelde het telkens uit, dan was het weer bijna proefwerkweek, dan moest ik weer een PO maken, was het net proefwerkweek geweest en wilde ik een paar dagen niks doen etc. Ik heb in de laatste 2 à 3 weken bijna alles nog moeten doen en dat is niet leuk, haha.

Ik zit nu in 4 havo en ga het over kinderarbeid doen, maar ben nog niet begonnen. bij ons wordt er haast NIKS over pws uitgelegd, zo slecht.

Zoals kim1994 zei moet je het inderdaad niet uitstellen! Je overschat het snel en dan heb je op het einde superveel te doen.
Ik heb zelf mijn profielwerkstuk (twee jaar geleden alweer) over computervirussen gedaan bij informatica, wij wilden ook zelf een virus maken en deze loslaten op de ‘knutselcomputers’ maar daar hadden we helaas geen tijd meer voor. We hadden daar overigens wel toestemming voor gekregen.

Ik moet volgend jaar ook mijn pws maken, zit nu in vwo5 (volgend jaar havo5).
Doe het samen met een vriendin over Economie, maar weet nog niet wat voor onderwerp we gaan doen (:

Begin op tijd inderdaad. Ik was samen met een vriendin in mijn jaar de enige (!!) die hem op de deadline had ingeleverd. In het boekje stond nog wel dat per dag er na er 1 punt af zou gaan. Nou, dan zou de hele jaarlaag behalve wij niet geslaagd zijn :’) Wij hebben er dus 3 maanden over gedaan, sommige anderen nog 4 maanden meer :open_mouth:

Mijn pws ging over de Japanse oester voor het vak biologie. Wij hadden meer een theoretisch dan een praktisch onderzoek. Wij zijn een dag naar texel geweest om een onderzoeksinstituut te bezoeken en op pad te gaan met een deskundige, en ook om de japanse oester in het echt te zien. Dat was een leuke ervaring en ik raad jullie zeker aan om zoiets te doen.(en je hebt ook een dagje vrij van school)

• Begin op tijd
  • Als je een proef gaat doen: begin daar ook op tijd mee want resultaten uitwerken kost meer tijd dan je denkt!
  • Verdeel de taken goed en wees duidelijk tegen elkaar
  • Ga af en toe om feedback vragen van je begeleider, dat geeft je weer helder inzicht
  • Heb er plezier in!
  • Doe iets aparts, dat maakt het leuker voor jezelf, leuker voor anderen en je cijfer wordt er ook leuker van (dus niet alleen verslag maar doe een interview met een betrokkene, of maak een filmpje voor de pws presentatieavond, ga een activiteit doen die met je onderwerp te maken heeft en maak daar een verslagje van in je pws, etc.

Heb je hier wat aan? :slightly_smiling_face:

Oja;
Als je proeven gaat doen; vraag of je een dag mag uitgeroosterd worden!
Als je dan leerlingen als proefpersoon gebruikt, kun je gewoon de hele dag in een lokaal gaan zitten met je spullen en elk uur gewoon kijken of er mensen zijn met tussenuur!
Hebben wij uiteindelijk ook gedaan en toen hadden we onze proef met 45 proefpersonen zomaar klaar!

Ik moet binnenkort wel een onderwerp hebben voor mijn PWS biologie, ik vind het zoo lastig! Een verplichting is dat je een eigen onderzoek doet.
Maar qua onderwerp kom ik er niet uit, mijn hoofd is gewoon leeg. Erg frustrerend!

Ik heb dit jaar mijn PWS op VWO afgerond en ik heb zeker wel een aantal tips:

1. Begin op tijd. Hoe ververlend het ook klinkt: Je kan het beste in de zomervakantie/begin van het schooljaar al goed op dreef zijn. Na die tijd kregen wij iig allemaal poses, pw-weken etc. en dan is het laatste waar je aan wil denken je PWS.

2. Bedenk dat je niet lager dan een 3 voor je PWS mag staan, anders slaag je niet. Oftewel, je moet minimaal een 3.5 halen, want een 3.4 wordt afgerond naar een 3.

3. Voordat je genaaid wordt op bepaalde dingen zoals ik: Laat bij alles wat je inleverd handtekeningen zetten en bewaar het goed. Dan heb je altijd bewijs als ze mochten beweren dat dingen anders zijn gegaan.

Oh en blijf communiceren met je begeleider. Zeker als je op zo’n rotschool zit als ik.

Heeft er iemand ook nog ideeën voon onderwerpen? Ik moet er volgend jaar een gaan maken, maar over een maand moeten wij onze keuze hebben ingeleverd en ik weet nog helemaal niet wat ik wil gaan doen. Ik doe VWO met Economie & Maatschappij… iemand ideeën?

Ik heb zelf mijn PWS 2 jaar geleden gedaan voor Nederlands, over de taalontwikkeling van kinderen

Welk vak heeft je voorkeur?

Als je googlet trouwens zit bij de eerste hits een handige site waar je per vak allerlei onderwerpen ziet.

ik ga samen met een vriendin schilderijen maken en schenken aan het kinderziekenhuis

Ik heb mijn pws over de biologische klok gedaan (6v) het onderwerp was wel heel interessant maar echt heel moeilijk. andere mensen hadden :
zwarte gaten (natuurkunde)
de longen ( longen bekijken van verschillende dieren)
galvaniseren
geert wilders
beveiliging op schiphol

Wij zijn net begonnen met het PWS (zit in 5vwo) en moeten volgende week voor het eerst met onze begeleider gaan praten over deelonderwerpen etc.
Ik doe het samen met een vriendin over de hygiëne van herbruikte waterflesjes en dan willen we een zo school mogelijk waterflesje gaan ontwerpen :slightly_smiling_face: Als hoofdvak hebben we scheikunde, maar eigenlijk is het ook een beetje biologie, natuurkunde en economie :’)

Mmh ik ben nu een beetje aan het googlen naar onderwerpen voor biologie en iets in de richting van ‘Hoe kan je het beste ontbijten?’ lijkt me wel leuk. Of iets anders wat met eten te maken heeft. Suggesties zijn welkom.
Site voor beta-onderwerpen voor je pws: http://www.ru.nl/exo/pws-ideeen/exo-idee/