Algemeen 'moet ik dit vak kiezen' topic

Als dit geen goed idee is verwijder het maar :stuck_out_tongue:, maar misschien kunnen we beter een algemeen topic maken voor pakketkeuzes. Dan komen er minder losse topics en kunnen mensen eerder gegeven informatie ook gebruiken!

frans en duits en spaans en engels en nederlands? of duits laten vallen? (die andere wil/kan ik niet laten vallen)

Ligt eraan of het je lukt en of je het ook leuk vindt?

Ah, handig topic!
Dus, ik ga E&M doen (met KCV, Duits, M&O en informatica). Waar ik dus mee zit is dat ik kon kiezen tussen M&O en informatica of aardrijkskunde en muziek. Nu ben ik enorm slecht in wiskunde of andere technische dingen, dus informatica zal waarschijnlijk niet het vak voor mij zijn. Ik wil overigens enorm graag muziek, maar ik sta al 3 jaar voor aardrijkskunde een zwaar onvoldoende. Ik weet niet of dit een beetje duidelijk is, maar wat zouden jullie doen?

Ik ga waarschijnlijk C&M doen met: Frans, Kcv, Latijn, Economie, Spaans of Module en M&O of Maatschappijwetenschappen.

Ik twijfel tussen: Zorg en welzijn met biologie en economie met economie. (sectorvakken) Als ik economie neem kies ik biologie erbij maar als ik zorg en welzijn kies neem ik economie erbij… maar ik weet niet wat ik moet kiezen…
En tussen frans of duits. Ik vind frans wel mooiere taal maar begin het wel moeilijker te vinden…

Ik heb zelf mijn profiel allang gekozen! Tip voor mensen die twijfelen over M&O kiezen: Als je zeker weet dat je niet zo’n soort studie wil doen en gewoon maar M&O kiest om iets te kiezen, niet doen! Ik heb het zelf niet, maar ik hoor van iedereen om me heen dat het heeeeeeeeeeeel veel is en ook redelijk moeilijk.

Aangezien je aangeeft dat je slecht in wiskunde enz. bent zou ik je niet aanraden om M&O en informatica te kiezen. Ik weet niet wat bij jullie informatica inhoud, maar bij ons is M&O ook een vak, waarbij je veel met wiskunde te maken krijgt, Het eerste jaar gaat meestal nog wel makkelijk, maar langzamerhand wordt het steeds moeilijker.
Maar aangezien je voor aardrijkskunde ook zwaar onvoldoende staat is het natuurlijk een moeilijke keus. Toch denk ik , dat je dan beter voor aardrijkskunde en muziek kan gaan, aangezien je muziek heel graag wilt, en waarschijnlijk hoef je daar iets minder voor te doen, en kan je je wat meer richten op aardrijkskunde…?Anders heb je mis. 2 moeilijke vakken, waar je heel veel voor moet doen, en aangezien je muziek erg leuk vind? Of heb je nog een bepaald vak nodig, voor de studie/het beroep dat je later wilt uitoefenen?
maar ik zou er nog even goed over nadenken, want als je eenmaal bezig bent kun je niet gemakkelijk meer wisselen van vakken :frowning_face:
Heel veel succes, ik ga ervan uit dat het goed komt! :slightly_smiling_face:

Vind je Duits moeilijk of niet? Een taal kun je eigenlijk altijd wel gebruiken, er zal altijd wel een situatie komen dat Duits handig is, vooral omdat het ons buurland is.
Van de andere kant, wss heb je nu al een groot deel van de basis gehad, en kun je je al goed redden met Duits, dus of je nog veel erbij leert weet ik niet. Ik heb 3 jaar Duits gehad, waarbij we de basis dingen hebben geleerd, en nu ik Duits heb gekozen, en in de 4de zit, leren we nog wat meer woorden, maar focussen we ons vooral op teksten lezen, en begrijpen.

Ik heb zelf Frans ipv Duits op de havo.
Ik merk dat ze bij het vak Duits veel meer modelingen krijgen en ook veel meer boeken moeten lezen. Ben blij dat ik Frans heb, ook al je ne compri ik er geen pa van hahaha.

Ik krijg bij Duits 1x per periode woordjes toets en grammatica. En bij Frans hoor ik veel mensen klagen over de vele so’s / overhoringen.

Op dit moment moeten we alvast leren voor woordjes en worden er een paar overhoord en zijn we aan ons 2e boekje begonnen wat we het meeste in de les doen. k heb pas 1 mondeling gehad en bij frans zijn er al 2 mondelingen en 2 presentaties geweest.

Verschilt per school denk ik haha

Ik heb nog nooit een woordjes/grammatica toets gehad in havo4/5 :O.
Ook nog geen enkel mondeling en presentatie xD, goed ook want onze school geeft geen herkansingen. :hammer:

Dit inderdaad. Ik heb ook M&O maar weet zeker dat ik niks in die richting wil doen, en ik heb er spijt van dat ik het heb gekozen. Echt 5% van de lessen vind ik interessant, en verder is het best veel en moeilijk. Nu heb ik ook een leraar die dit voor het eerst geeft en niet kan uitleggen dus begrijpt bijna niemand er wat van.

@ Rachel:
Als je echt heel slecht bent in Wiskunde zou ik je juist afraden om M&O te gaan doen, hier moet je ook veel bij rekenen.

Ik wil E&M gaan doen en ik zit te twijfelen of ik er informatica of aardrijkskunde bij moet nemen. Informatica lijkt me wel leuk, maar ik ben ook bang dat het heel moeilijk is. Op zich weet ik wel redelijk wat van computers af maar toch…
Mensen uit mijn klas zeggen ook dat alleen van die ‘hackers’ informatica kiezen.
Heeft er iemand van jullie informatica gekozen en is het moeilijk?

Fijn topic!
Ik zit zelf ook met een klein probleempje. Ik zit op het vwo en neem volgend jaar het profiel C&M. Nu wil ik er als extra vak misschien biologie bij kiezen, gewoon als extra uitdaging, en omdat ik het een leuk vak vind. Ik ben verder wel echt een alpha, ik sta op de beta vakken allemaal tussen de 7 en de 8. Maar als ik het als extra vak kies, kan ik het altijd nog laten vallen, toch?
Nu is mijn vraag eigenlijk of biologie wel te doen is zonder scheikunde, en wat ik er precies aan heb als ik het zou kiezen.

Up.

Moet ik volgend jaar voor examen tekenen kiezen of economie, vind het allebei lastig

Ik zit zelf ook op het vwo en heb EM met biologie, dus ook zonder scheikunde! Sommige hoofdstukken zijn daardoor inderdaad wel wat lastiger, maar als je tijdens de uitleg gewoon goed oplet kom je er wel uit hoor! Het is ook maar bij een paar onderwerpen dat je scheikunde mist, desnoods vraag je daarvoor wat extra uitleg als je er zelf niet uit komt (:

Ik zit te twijfelen om door te gaan met economie of mo te doen in de vierde, volgend jaar. Ik heb nu niet super veel moeite met eco, maar ik vind het ook niet simpel. Ik wil graag door met eco omdat je later dan wat meer keuzes hebt tussen opleidingen maar ik heb gehoord dat 't heel moeilijk wordt in de bovenbouw, is dat zo? En is MO ook lastig?

Ik ben dit jaar best slecht in scheikunde (sta een 5) maar ik let NOOIT op, heb serieus nog geen 1 keer mn huiswerk gemaakt en voor toetsen leer ik ook nooit. (Dom!!!) Volgend jaar (zit nu in 3vwo) wil ik dus misschien wel scheikunde kiezen… Kan iemand uit 4V mij vertellen wat er allemaal behandeld wordt? Dat zou ik heeeeel fijn vinden, en het zou me ook helpen bij m’n keuze. Word het ook echt veel moeilijker dan in de 3e of valt het wel mee?