Algemeen autisme topic

Hi! Ik merk dat ik soms best behoefte heb om met anderen over mijn eventuele struggles te praten rond Autisme/ASS en aangezien ik hier geen (actief) topic over kon vinden, bij deze een nieuwe.

Ook vind ik het vervelend om steeds te ‘klagen’ in bijvoorbeeld het Wat-wil-je-kwijt-Topic, en volgens mij ben ik niet de enige die tegen dingen aanloopt.

Ik meld me :slightly_smiling_face:

Ik ben er vrij zeker van dat we wel dingen gemeen hebben. Ik heb er een hekel aan als mensen praten ‘met een dubbele bodem’. Ze zeggen: ‘Goh, wat ben je snel!’
maar ze bedoelen dan: ‘Werk asjeblieft wat trager’
Ik heb er zo’n hekel aan en het is heel vermoeiend om steeds door te denken in wat mensen werkelijk bedoelen.

Om maar een voorbeeld te geven :wink:

Btw, super dat je dit opent :slightly_smiling_face:

^
Oja dat ken ik zeker wel! Ik snap niet waarom de meeste mensen niet gewoon zeggen wat ze bedoelen, waarom er een soort omheen praten? Alsof het al niet vermoeiend genoeg is om ‘normaal’ te functioneren, niet steeds zoveel moeten ontcijferen is dan ook wel fijn.

Haha ik zag op het Viva forum dat er zo’n soort topic was, en ik ‘weet’ dat er wel meerdere meiden hier zijn met Autisme!

Ik meld me ook! :upside_down_face:

Ik ben nooit gediagnosticeerd, maar ik herken me wel in sommige dingen dus ik lees graag mee!

Laat je testen^^

Ik ondervind niet enorm veel last ervan in het dagelijks leven (m’n studie), dus ik hoef niet per se het labeltje “autisme”. Het zou voor mezelf in ieder geval niet veel toevoegen haha

Hii!

Ik vroeg me af he, ‘stimmen’ jullie ook? Als in, echt wiebelen oid?
Ik flapper bijvoorbeeld met mijn handen als ik heel blij ben maar ook als ik gewoon ‘rust’ heb dan bewegen mijn handen nog. Nu is dat bijvoorbeeld met mijn vingers over elkaar wrijven(beetje het gebaar voor geld) maar soms is het ook ineens een geluid maken, wat in het openbaar best vervelend is want ik kan het niet bepaald tegenhouden.

Ik heb in mijn dagelijkse leven ook geen last.
het was alleen lastig om te studeren en voor ik de diagnose kreeg, vonden al mijn leerkrachten ‘dat er iets niet klopte’ en dat voelde ik dat ik iets over het hoofd zag.

Tadaaa Autisme kwam uit de bus

Ik was erg blij dat ik eindelijk een diagnose had want ik snapte maar niet waarom ik met ‘simpele’ dingen zo veel moeite heb.

Komt dan wel weer bij dat ik een ongelofelijk laag zelfbeeld heb omdat ik altijd maar hoorde dat ik raar was, en dat nog wel heel moeilijk is om om te schakelen naar ‘ik ben niet raar, ik heb autisme en dan is het niet vreemd dat ik hier moeite mee heb’.

Nooit een diagnose gekregen, maar ik herken me wel in erg veel punten. Ik hoef ook niet perse een diagnose vind ik zelf. Ik kan er mee leven, mijn omgeving weet hoe ik in elkaar zit, en dan hoeft wat mij betreft het beestje niet een naam te krijgen. Maar ik lees wel mee, toch altijd fijn om herkenningspunten te lezen en je iets minder ‘anders’ te voelen.

*Mensen uit mijn omgeving wouden trouwens wel dat ik getest werd toen ik jonger was, maar mijn ouders hoefden er ook niet zo nodig een label op te plakken. Zou het nu altijd nog kunnen doen voor de zekerheid, maar ik zie niet in wat voor verandering het zou geven. Ik accepteer mezelf zoals ik ben, en denk niet dat ik me anders zou voelen als het officieel zou worden.

Voor mij geldt precies hetzelfde! Ik denk niet dat een diagnose veel zou toevoegen.

Ik kan bijna nooit stil zitten. Ik flapper met mijn handen als ik nerveus ben en ik wiebel met mijn benen als ik druk in mijn hoofd ben. Als ik blij ben ga ik in mijn handen klappen en soms springen, hahaha. Geluid maken doe ik als ik bang ben of super nerveus ben

Oh, ik werd vroeger en nu nog steeds vaak raar gevonden. Hoort bij autisme denk ik. We zijn ook gewoon aparter dan de rest

Dat flapperen met je handen heeft m’n broertje ook een hele tijd gedaan, nu fluit hij vooral als hij vrolijk is of maakt hij ook ineens geluiden (wat hij overgens de hele dag door wel ongeveer doet). En uit het niets klappen is ook iets wat hij recentelijk is gaan doen. Ikzelf heb last van de drang om tussen m’n vingers te wrijven als ik stress heb of me onrustig voel, en het gaat dan ook kriebelen in knie en / of arm (??) holtes. Ik heb zelf trouwens nooit een diagnose gekregen maar herken me gewoon in nogal veel punten dus het zou me ergens niet verbazen als er wat uit zou komen. M’n broertje heeft PDD-NOS.

Haha best een opluchting dat ik daarin niet de enige ben. Ik ken namelijk wel mensen met autisme, maar die(afgezien van op bijna alles trommelen) zitten redelijk stil zegmaar.

Het is hier echt van dat weer waarbij de lucht/het licht van buiten vreselijk fel is, dus ik heb alweer het idee dat ik de helft van mijn toch al niet zo grote energie voorraad moet gaan gebruiken om een beetje te kunnen kijken.

Ik erger me aan de titel met al die hoofdletters, mag ik dat veranderen?

Haha ik erger me er aan als het niet zo getypt is, maar ga je gang :stuck_out_tongue:

Gebruik je medicijnen voor je autisme? Ik wil weer beginnen met medicatie want ik kan niet stilzitten en ik raak overprikkeld 24/7

Eigenlijk hoort elk woordje in een titel toch een hoofdletter te krijgen?