Alcoholist en woont bij mij thuis

Hoi ik heb even een verhaal dat ik kwijt wil.

In juni kwam mijn neef van 35 jaar bij ons wonen omdat hij verslaafd is aan alcohol en mijn moeder dacht hem te kunnen helpen.
Hij had al 10 jaar een probleem en had al in verschillende centra gezeten.

In het begin ging alles goed (dachten wij). Achteraf heb ik ontdekt dat hij toch is blijven door drinken al die tijd en op een moment werd het duizend keer erger.

Ik ben 16 jaar, hij 35 jaar en toch haalt hij het lef om te zeggen dat hij super verliefd is op mij, dat ik alles ben wat hij ooit wou, blabla (dikke zever).
Ik kreeg briefjes op mijn bureau met “ik hou echt van jou”, hij kocht onnozeligheden en gedroeg hem serieus, wat als een pedofiel. Komaan die vent is 35 jaar en ik ben zijn nicht?!

Ongelofelijk veel keren heb ik hem het duidelijk gemaakt, maar het ging niet in zijn hoofd.
Mijn ouders zijn gescheiden, dus ik belde mijn vader op of hij mij al wat vroeger kwam halen omdat ik het niet meer aan kon en al wenend stapte ik toen naar hem toe.

Mijn neef eist dat ik alles zeg tegen hem, zoals: waar ik naar toe ga, hoe lang, met wie (wth?). Hij stalkt mij via sms.

Eens was het zo erg dat we de politie moesten bellen want mijn mama had de deuren op slot gedaan (zodat hij niet om alcohol kon) en stampte hij bijna het raam in en werd agressief tegen iedereen. Ik heb nog 2 kleinere broertjes, dus wat een voorbeeld is dit?

Toen ik vorige week terug kwam van bij mijn vader, negeerde ik hem (bijna) compleet. Juist omdat ik niet nog meer ruzie wil.
Dus gaat mijnheer klagen bij mijn moeder dat “dat kind” niets tegen hem zegt, dat hij lucht is. Hij weigert om te eten, want: lucht eet niet. Dan zeg ik tegen hem: lucht drinkt ook niet :wink:. Waardoor hij kei kwaad werd.

Ik ben dit gezeik beu en zonder mij meer af van hier beneden. Wat spijtig is want mijn moeder is altijd een heel lief mens geweest en ik mis haar.

Het enige probleem is, dat we hem hier niet zomaar weg kunnen doen.
We hebben hem al eens buiten gezet omdat we flessen wodka en andere drank gevonden hebben in zijn jaszak of ergens in zijn kamer. Verschillende keren namen we zijn bankkaart af, zijn paspoort en geld. Maar elke keer weet hij wel iets waardoor hij zijn paspoort nodig heeft, gaat geld afhalen en lap, het is weer zover.

Moeilijk probleem… Als je het nou eens met je moeder bespreekt, en later nog eens met je moeder en je neef erbij…

Ik heb echt geen idee, sterkte dus.

damn, wat een kut situatie…
ik denk dat je over het feit dat hij je zo behandeld toch even goed met je ouders moet praten… het is niet de bedoeling dat jouw (en dat van je broertjes) leven word beinvloed doordat er zo iemand in je huis woont…
en hoelang zijn je ouders nog van plan hem bij jullie te laten wonen? er moet toch een moment zijn dat er echt iets ondernomen moet worden… jullie kunnen hem niet helpen…

sterkte!

Zeker weten, met je ouders erover praten, en desnoods de smsjes laten lezen. (Als je ze nog hebt)

Ik bespreek het wel elke dag met mijn moeder…
Mijn vader, zijn vader en familie, iedereen zegt het: niet ten koste van je eigen gezin!
Ik weet niet of ze beseft dat dit echt moeilijk, lastig en stresserend is voor mij.
Ik zei het haar vandaag nog: ik hoop dat hij weg is voor het opnieuw school is, het is mijn laatste jaar en wil er toch wat van maken.

Ze zegt dat het onmogelijk is omdat hij nergens meer naar toe kan en als we hem buiten zetten, komt hij toch terug.

Er bestaan volgens mij van die alcoholisten opvangcentra, dus misschien is dat een optie? Ik zou in ieder geval wel hulp gaan zoeken voor hem, want zo gooit hij niet alleen zijn eigen, maar ook jullie leven overhoop. De huisarts kan jullie misschien wel verder helpen, dus misschien is dat een idee?

Mijn moeder heeft alles gelezen, echt alles en vertel haar ook alles…

het klinkt misschien heel erg, maar ik denk dat dan de enige optie is dat er een keer flinke problemen zijn… zoals je zegt; dat hij agressief word en alles kort en klein trapt… dan neemt de politie hem mee, anders niet
heb hetzelfde met mijn broer meegemaakt…

Hij is nu al 3 keren naar de huisarts gegaan en ze blijft pillen voorschrijven voor hem. Maar dat werkt niet, pillen plus alcohol is een extra dronken effect.

De opvangcentra willen hem niet meer omdat het te ver gezet is in zijn hersenen. We zullen er zeker nog verder voor kijken maar het is een lang proces eer hij opgenomen kan worden.

Hij heeft nu zelfs beslist om samen te gaan wonen met zijn super verslaafde drugs vriendin.

Waardoor hij 3000 euro schuldig is aan zijn vriend omdat hij de borg voorschiet.
(Maar dat heeft hij wrs al opgezopen).

Mijn moeder is hij nog eens 800 euro schuldig.

Hij is (onze!) gsm kwijt geraakt en enkele klootzakken hebben de gsm gebruikt voor 1000 euro beltegoed, dus dat is hij ook schuldig.

En zo duwt hij hem telkens dieper de shit in.

Ik heb geen idee, sorry.
Heel heel heel heel héél veel sterkte!

We hadden de politie gebeld omdat we hem een nachtje wouden laten afkoelen in de cel, maar toen was hij niet agressief geweest dus de politie kon hem niet meenemen.

Wel eiste hij toen zijn portemonnee terug en zei dat dit niet volgens de wet is dat zijn tante zijn portemonnee mocht bijhouden blabla.
Nee het is niet volgens de wet, maar de politie lachte hem uit en hij kreeg hem niet.

Het is een sukkel.

Kan hij niet met een RM (rechtelijke machtiging) verplicht worden opgenomen? Zoek eens uit of dat kan, kennelijk is hij een gevaar voor anderen. Nu zijn het nog woorden en agressief gedrag jegens spullen maar dit kan zomaar omslaan als hij weer eens bezopen is en wie weet wat er dan met een van jullie gebeurt.

Is dit geen optie? Dan zou ik zeggen tegen je moeder ‘‘Hij eruit of ik eruit’’. Genoeg is genoeg, jullie bieden hem hulp die hij misbruikt. Zet hem dan maar in de positie dat er geen mogelijkheden meer zijn en laat hem zijn leven maar verkloten.

kun je niet bij je vader gaan wonen,
je voelt je duidelijk niet op je gemak bij je moeder thuis.
en je moeder uitleggen dat je je niet fijn voelt als je neef
zich zo gedraagt tegenover jou. (met dat ik hou van jou
gedoe enzo)

of als het erg uit de hand loopt de politie erbij halen.

sterkte verder :hugg:

Oooh ;S
Zet hem anders gewoon de deur uit en laat hem aan z’n lot over, zodat hij geen kant meer op kan? Jullie hebben geprobeerd hem te helpen en meer hoeft hij niet van jullie te verwachten, al zijn jullie familie.

@ Calioppe: we hebben hem vorige week de deur uitgezet, enkele spullen meegegeven en hij is 's nachts in het station gaan slapen. Mijn moeder ging naar de winkel en zag hem zigzag over straat heen lopen en 's avonds stond hij voor de deur en zo woont hij hier terug.

Er blijven beloftes komen van ik ga mijn best doen (als hij nuchter is) maar ondertussen is hij alweer gaan zuipen vandaag. Komtie af met een excuus als: ik moet even een btg kaart gaan halen of ik heb batterijen nodig, mag ik wat geld?

@ YouAreInMyHead & Lovegoodx: Het is geen optie om bij mijn vader te wonen, want dan kan ik niet naar de zelfde school gaan en het is juist mijn laatste jaar. Mijn vader woont namelijk een uur hiervandaan…

Ik zal even nagaan over dat RM, bestaat dat hier in Belgie ook?

Maar waar is je tante of oom in het hele verhaal?
Het is niet de zoon van je moeder, dus eigenlijk toch ook niet haar verantwoordelijkheid? En als het in die speciale centra niet gelukt is om nuchter te blijven, lijkt mij ook niet dat het bij jullie thuis lukt.
En zo te lezen heeft hij ook geen zin om er mee te stoppen.

Kan je niet bij je vader gaan wonen? En iig eerst heel goed met je moeder praten, want dit kan zo niet verder.

Hij is mijn neef dus is hij de zoon van mijn moeders broer.
Maw: mijn moeder is zijn tante.

Het is niet mijn moeders zoon, maar zijn vader spreekt hij al jaren niet meer en zijn moeder heeft hem 5 jaar in huis genomen en elke week moest ze naar het spoed rijden met hem en kon de stress niet meer aan.

Dus hij heeft niemand meer om naar toe te gaan.

De dokters zeiden dat ze hem niet meer konden helpen, dus is hij weggelopen met zijn drugs vriendin en kwamen terecht op een appartement vol met drugsverslaafden en alcoholisten.

Mijn moeder vond dat ze hem daar moest weghalen.

Nee dat gaat niet zomaar. Mijn vader woont een uur hier van af en dan kan ik mijn laatste jaar niet in dezelfde school doen.

Een uur valt wel mee, dat kan nog gewoon met het openbaar vervoer toch, bus/trein/metro??
ik moet ook 1,5 uur rijden naar mijn school dus op zich is dat niet echt onmogelijk hoor :wink:
het lijkt me wel verstandig want dan kun jij je tenminste zonder problemen voorbereiden op examens enzo zonder dat je zo iemand als je neef om je heen hebt.