Alcoholgrens van 16 naar 18

Inderdaad, en dan gelijk de leeftijd waarop je mag beginnen met autorijden ook weer omhoog. Ik wil geen 16jarigen op 4 wielen op de weg.

Dit betekent dat de grens van de meeste discotheken ook omhoog zou moeten gaan. Als dit niet gebeurd zullen 16-jarigen alsnog gewoon kunnen drinken onder het uitgaan, hier kan toch haast geen toezicht op gehouden worden. Of discotheken moeten met bandjes gaan werken.

Alsnog zullen er veel meer ‘keten’ en dat soort drinkplaatsen komen, omdat jongeren nergens anders drank kunnen krijgen. Een ouder of een broer/zus zou zo drank voor ze kunnen kopen in de winkel. En dan zijn ze ook nog goedkoper uit ook.

Ik zou de alcoholgrens dus niet verhogen, maar dat is mijn mening. Natuurlijk wordt er veel gedronken door jongeren, maar het maakt het alleen maar ‘spannender’ voor meerdere jongeren om te drinken op een leeftijd onder de leeftijdsgrens. Ik vind dat de leeftijdsgrens van 16 het wel redelijk goed doet.
En wat gebeurd er dan met de leeftijdsgrens van sterke drank, gaat die dan ook omhoog? Deze ligt nu namelijk op 18 jaar.

En als de alcoholgrens omhoog gaat, moet de overheid ook consequent zijn. Dat betekent meer en beter toezicht op alcoholverkoop in discotheken en supermarkten.

Ohja Drugs is toch ook vanaf 18 jaar? Alcohol is gewoon een harddrugs.

Jawel ik ben 16 ‘liefste schatje’ en zogezegd zijn cocktails ook pas verkrijgbaar vanaf je 18, ik ben nog nooit geweigerd geweest.
En geloof me : ik zie er jonger uit dan ik ben. :’)

Ik vind het wel goed. Maar ja al maakten ze er 25 van, het boeit me niet want ik drink niet

Dat er gedronken wordt kan je nooit helemaal tegen gaan. Zo’n regeling is er dan ook niet om elke jongere van alcohol af te houden, want dat is een verloren zaak. Kans is wel dat een groot deel van de jongeren tot hun 18e niet aan alcohol begint of iig minder drinkt omdat het iets lastiger wordt.

Ik vind het zelf wel een goed initiatief. Ik vind 16 jaar en alcohol echt te jong. De boodschap dat alcohol op je 16e nu gewoon mag geeft een verkeerde indruk. Dan lijkt het OK als 16-jarigen alcohol drinken terwijl het nog altijd heel schadelijk voor ze kan zijn. Bovendien is 18 al een heel andere levensjaar dan 16. De meeste jongeren gaan richting het examen en de studententijd komt in zicht. In die periode veranderen mensen heel erg en gaan ze (hopelijk) wat verstandiger met hun toekomst om.

Ik ben het er op zich wel mee eens. Tegenwoordig kunnen kinderen van 13/14 ook al aan alcohol komen. Als de leeftijd naar 18 verhoogd wordt, zullen 16 jarigen nog steeds vrij makkelijk aan alcohol kunnen komen, maar voor de groep 13/14 jarigen is het in ieder geval een stuk moeilijker geworden.

Alcohol maakt meer kapot dan je lief is, dus van mij betreft een ja :frowning_face:

Daar zit wel wat in, dus ik ben ook wel voor een verhoging, maar dan vind ik dat dat moet ingevoerd worden voor mensen die na 1 januari 1997 geboren zijn. Ik vind het altijd zo raar dat mensen van 13/14 gaan drinken, ik snap dat echt niet. Zelfde geldt voor uitgaan.

Van mij mogen ze hun gang gaan, van mij part was het 30+ om het zo maar even te zeggen.
Ik drink toch niet.

Nee ik ben het er niet mee eens.
Het staat op dezelfde leeftijd dan dat je je autorijbewijs mag halen, waarvan ik denk dat er veel meer auto ongelukken zullen komen. Ten tweede het staat gelijk aan de leeftijd waarop je sterke drank mag kopen met gevolg dat ze niet rustig beginnen met een biertje of wijntje maar eerder geneigd zijn om direct te beginnen met whiskey en tequilla

Ironisch genoeg ga ik altijd naar de Albert Heijn :'D verschillende filialen in verschillende plaatsen. Vooral bij het filiaal in mijn eigen plaats waar ik bijna 1 jaar heb gewerkt. (Maar dit is een beetje offtopic ^^")

Precies! En ik vind ook niet dat ze de leeftijdsgrens voor sterke drank moeten verhogen, want op je 18e ben je gewoon volwassen. Wettelijk dan. xD

Zelf zou ik er niet veel last van hebben, want ik word over 16 dagen 18. En ik moet toegeven, dat als mijn broertje 16 wordt en mij om drank (en dan wel bier enzo) vraagt, dat ik dat gewoon voor hem zou kopen. Want ik vind 16 een prima leeftijd. Weet ook zeker dat mijn ouders dat voor hem zullen doen.

Je mag al vanaf 16,5 beginnen met rijden en je 17e afrijden :wink:

kijk, hier ben ik het dus ook mee eens!

Doe gewoon de leeftijd
16 >18
18 > 21

Probleem opgelost.

Ah, dan vragen ze wel iemand van 18 om de drank voor hun te halen i.p.v. iemand van 16. :’)

^ Dat is voor velen al een stuk lastiger.

Huh, dubbelpost.