Alcoholgrens van 16 naar 18

[i]De Eerste Kamer vindt dat jongeren onder de 18 geen alcohol moeten kunnen kopen. Een Kamermeerderheid roept het kabinet op om met voorstellen te komen.

Nu is de leeftijdsgrens nog 16 en de Eerste Kamer ging pas nog akkoord met nieuwe regels daarvoor. Kern daarvan is dat jongeren onder de 16 jaar geen alcohol in bezit mogen hebben en dat verkopers strenger worden gecontroleerd.

Verkiezingsprogramma
Het CDA was lange tijd tegen verhoging van de leeftijd naar 18 voor de koop van bier en wijn, maar vorige week bleek dat in het nieuwe verkiezingsprogramma toch wordt gepleit voor die leeftijdsgrens.

En ook de Eerste Kamerfractie van het CDA stemde vandaag voor de verhoging, waardoor een meerderheid ontstond voor een motie van de PvdA.

Volgens de motie is er overstelpend bewijs voor de nadelige effecten van alcoholgebruik onder jongeren en is er in de samenleving veel steun voor een grens van 18 jaar.

[/i]
Dit bericht staat op de site van NOS. Er wordt natuurlijk al lange tijd gesproken over het verhogen van de alcohol grens. Maar wat ik me af vroeg, hoe doen ze dit met jongeren die nu al 16 zijn? Die kunnen ze toch niet ineens gaan verbieden alcohol te drinken? Beginnen ze niet eerst met een regel dat jongeren die na 1 jan. 1997 geboren zijn geen alcohol meer mogen of iets in die richting?
Weet iemand hier meer van? Ik kan me namelijk voorstellen dat dit ook voor uitgaan consequenties heeft. Dat daar alles ineens ook 18+ wordt om binnen te komen…

Ik denk dat ze de regel gaan instellen voor jongeren die na 1 januari 1997 geboren zijn. En dat hoop ik ook. Ze kunnen toch moeilijk mensen nu wel alcohol laten drinken, en het dan over een tijdje verbieden?

Ah, mooi, dan mogen ze vooral hun gang gaan. (:

^ Ja, dat dacht ik dus ook. Maar ik weet het niet zeker en kan het ook nergens vinden. En het gaat mij niet eens zozeer om de alcohol als wel de gevolgen die het heeft voor uitgaan etc.

^ Precies.

Eigenlijk vind ik het wel goed, muv het uitgaan zelf, want alcohol is niet per se nodig om plezier te hebben en het is heel schadelijk.

Was ik dan maar 5 maanden eerder geboren ;o

Wat haalt het uit, niemand luistert naar die regels :'D dus ze doen maar, ik zal er niet van wakker liggen

Nouja ik drink bijna nooit, soms met uitgaan maar dan drink ik ook vaak gewoon cola dus voor mij zou het niet zo’n heel groot verschil zijn, maar ik vind het gewoon vervelend dat het niet meer kan en niet meer mag, terwijl het eerder wel gewoon mocht. Je krijgt een recht, en dat recht wordt je opeens ontnomen zeg maar. Al is dat wel een beetje overdreven gezegd.

Ze moeten gewoon voor zorgen dat jongeren onder de 16 geen alcohol meer in kroegen/discotheken meer krijgen. In supermarkten is het beleid al aangescherpt, maar in het uitgaansleven blijkbaar niet.

Opzicht snap ik de leeftijdsgrens wel een beetje, mij boeit het eigenlijk niet.

Hmm ja ik zou het opzich ook wel raar vinden als ze het 1 januari doen, want ik bijvoorbeeld wordt 5 feb 18, dus ik mag een maand en 4 dagen geen alcahol drinken en dan opeens wel weer :stuck_out_tongue:? Slaat ook nergens op :"D

Ze moeten niet zozeer die leeftijdsgrens omhoog gooien, maar eerst controles strenger maken. Je kan nu redelijk makkelijk sigaretten/drank kopen in de supermarkt als je er een beetje ouder uit ziet. Ik ben op mijn zestiende met bijv. mijn vriend (21 jaar) de supermarkt ingelopen, we kopen drank, maar geen van ons wordt om ID gevraagd. Toen ik dat deed met een vriendin die even oud was als ik, gebeurde er ook niks.

Begin eerst maar met die regels van ‘zie je er jonger dan 21 uit? Dan wordt je op ID gecontroleerd!’ echt door te voeren en shit, want ik zie er in het dagelijks leven in Nederland niks van terug. In Engeland wel, dus wat dat betreft kan er een voorbeeld aan genomen worden. (:

Ik vind dat je al een tijdje alcohol moet mogen drinken voor je mag autorijden dus wat dat betreft vind ik het niet echt een goed idee.

Het daadwerkelijk uitvoeren van de regels omtrent de grens van 16 jaar had alcoholmisbruik beter kunnen voorkomen. De jongste met een alcoholvergiftiging in het ziekenhuis was 11.
Ik vind het wel een goede regel, gezien de hersenen nog niet volgroeid zijn enzo.

Ik snap die leeftijdsgrens ook wel hoor! Bij ons in de soos drinken 13/14 jarigen ook gewoon en die raken dan ook dronken en kunnen amper lopen etc… :pensive:’ Daarvoor vind ik het wel goed dat ze dat doen! Maarja, niet dat het veel verschil gaat maken denk ik… alleen nu gaan de 13/14 jarige 2 jaartjes later drinken op hun 15/16e ongeveer. Dat is dan wel weer beter. Je kunt er eigenlijk ook niet echt voor zorgen dat kinderen voor 16 jarige leeftijd of 18 jarige leeftijd gaan drinken. Ze krijgen het altijd wel :"D

Ik vind het goed. Hoger mag van mij ook nog wel.

Jij bent waarschijnlijk nog geen 16 dus :")
Lieve schat, als het verhoogt wordt naar 18, wordt het voor jou ietsje moeilijker om aan drank te komen. 14 en 16 ligt nog dicht bij elkaar, kan je makkelijk iemand voor vinden. Maar 14 en 18 alweer iets minder.

Ik weet niet waar jij je boodschappen doet, maar ik werk bij de Albert Heijn en bij elk alcoholisch product of tabak komt er op je kassascherm te staan dat je moet vragen om een identiteitsbewijs, tenzij je er zeker van bent dat de persoon tegenover je ouders is dan 21. En hier zijn ze echt heel streng in, we hebben ook super vaak controles. Dus ik denk dat het dan eerder ligt aan inconsequente cassieres dan aan het alcoholbeleid van supermarkten.

Ik vind het zeker ook geen slechte regel, ik denk alleen dat ze het beter kunnen aanpakken. Zoals al gezegd; mensen die net beginnen met autorijden vanaf de zelfde leeftijd te laten mogen drinken vraagt om ongelukken. En daarbij; voor veel jongeren maakt het verhogen van de leeftijdgrens het kopen van alcohol alleen aar een grotere uitdaging.

Het lijkt me eerder dat ze degene die nu 16 zijn het ook verbieden.