Alcoholgrens naar 18 jaar.

Ik moet een presentatie voor Nederlands over alcohol houden, en ik heb een paar voor- en tegenargumenten nodig voor de verhoging van de leeftijdsgrens naar 18 jaar.

Ik heb er zelf ook al een paar maar misschien weten jullie nog wat? :blush:

Er is ergens al zo’n topic over, maar dan met alleen maar voor argumenten, daar kan je wel kijken.
En tegenargumenten:

• de jongeren komen er toch wel aan.
  • nu is me inspiratie al op .

Jezus, kan niemand hier discussies voeren ofzo?

Waarom maakt niemand het gewoon zelf?

Jawel ik heb al 4 voor en 5 tegenargumenten maar ik moet er zoveel mogelijk opnoemen dus ik wou gewoon weten of mensen hier er nog een paar wisten? Sorry hoor…

uhmm…
voor; De jongeren zijn verstandiger als ze 18 zijn en beginnen met drinken, en kunnen beter hun grenzen inschatten.
tegen; jongeren zijn op hun 16e oud genoeg om te drinken ofzo
hoop dat je er iets aan hebt x]

de gemiddelde comazuip leeftijd is 15.7
deze jongeren zijn dus meestal geen 16 en krijgen het dus van 16 jarigen.
als je het verhoogd kunnen ze het minder snel krijgen omdat mensen van 15 meer 16jarigen dan 18jarigen kennen.
dus komen er minder erge risico’s

tegen: dan ben ik eindelijk over 8 maanden 16 en moet ik nog 2 jaar wachten :’)

voor de verhoging

• Invloed op de ontwikkeling van de hersenen wat invloed heeft op schoolresultaten en toekomst.
  • eerdere aanraking met alcohol verhoogt kans alcoholisme
  • ouders niet meer verantwoordelijk
    tegen weet ik eigelijk niet…
    iig geen goede voor school, want ik dan ben ik over een maandje 16… haha.
    maar ja hoe willen ze dat ooit doen, is toch vreemd mensen die 17 zijn mogen ineens niet meer…

Tegen: -Mensen die nu al mogen drinken kun je het nu niet meer verbieden.
-Ze komen er toch wel aan.

Tegen; Mensen die dan nu net 16 zijn geworden, zijn blij dat ze dan eindelijk mogen drinken, en nu dus moeten wachten.

Op je 18e zijn je hersenen volgroeit dus minder schadelijk?
Of klopt dat niet? Heb nooit opgelet met bio.

Dan zoek je artikelen op internet die er over gaan en haal je daar je argumenten uit.

Het is niet boos of persoonlijk naar jou maar eigenlijk is het cijfer dat jij dan uit eindelijk haalt niet eens helemaal van jezelf.
Misschien leer je niet op school dat je dat soort argumenten uit artikelen kunt halen, dat weet ik niet. (Niet lullig bedoeld, leraren vinden gewoon dat je het maar uit moet zoeken met een discussie of verslag.)

Het punt is gewoon dat hier 1000 topics over gemaakt worden en dat ik op een gegeven moment zoiets heb van: doen jullie ook nog wat zelf?

Tegen; jongeren van 16 hebben meer contacten met jongeren van 13 en 14 en gaan het dan voor hen kopen. Jongeren van 18 kunnen dit ook voor anderen kopen, maar die hebben meestal geen vrienden van zo’n jonge leeftijd.

(Dat was een argument van de Partij van de Arbeid geloof ik.)

Edit: oh wacht, dat is voor.

Edit2: Tegen: Jongeren die nu 16 of 17 zijn mogen het nu wel en dan ineens niet meer. Voor hen is dit heel verwarrend en zij zullen zich dan ook niet zo veel aantrekken van de nieuwe wet. Ze kunnen het inderdaad niet meer kopen maar op particuliere feestjes zullen ze het nog steeds drinken omdat het voorheen normaal was.

:grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik ben zelf tegen, om een niet-wetenschappelijke / feitelijk reden maar ik denk dat het niet slim is, aangezien je je rijbewijs mag halen op 18. Als je dan ook mag drinken, lijkt het mij dat er meer ongelukken komen. Ik denk namelijk, dat je ‘veel’ gaat drinken als je jarig bent geweest en het legaal is. (Ik weet nog dat ik op mijn 16e dacht: jeeej eindelijk legaal, en hoppa daar gingen de flessen. Bij wijze van). Dan is het niet verstandig om ook nog te rijden, je kunt denk ik beter eerst een paar jaar ‘wennen’ aan alcohol. Ik merk dat ik nu minder drink dan op mijn 16e.

Aan de andere kant: op 18 is sterke drank legaal… dus misschien wordt het dan alleen maar erger.

18 VOOR JE HOOFD!!!

:beer:

dat is niet echt een argument, omdat ze dan waarschijnlijk doen vanaf iedereen die nu 15 is. alsnog lullig maar idd kunnen ze het niet meer verbieden voor mensen die nu 16 zijn (zelfde als met langer doorwerken, mensen die net hun pensioen hebben kunnen ze die ook niet ineens afpakken :stuck_out_tongue:)

verder tjaaaaa, geenidee.

:smirk:

GOOGLE.
De meest geniale uitvinding oooit.