alcoholgebruik onder de 16

ik moet met 2 anderen een profielkeuze werkstuk maken over alcohol.
ik moet een deelvraag uitwerken en die deelvraag is;
Hoe gaan ouders om met alcoholgebruik onder de 16?

dus mijn vraag aan jullie is; hoe gaan je ouders om met alcoholgebruik onder de 16? hoe oud ben je en drink je?

alvast bedankt!

Mijn moeder is er fel tegen. Ik ben 16 en ik drink niet.

Ik ben een/twee jaar jonger dan mn klasgenoten en als we dan op een schoolfeest waren vonden ze het prima als ik 1 of 2 drankjes nam. Maar helemaal lam worden vonden ze niet echt fijn :stuck_out_tongue:.

Van mijn ouders mocht ik wel eens eens een slokje wijn ofzo proberen.
Het is niet dat ik een heel bierglas mocht drinken.
Wel mocht ik met carnaval flugel drinken haha.

Ik mag niet drinken. Ik doe het soms, maar heb nog nóóit meer dan 2 glazen/drankjes gedronken op een avond. Ik ben jonger dan mijn vrienden/vriendinnen, die nu allemaal (bijna) 16 zijn.

Ik mocht wel altijd al drinken vanaf m’n 12e zoiets. Maar dan begon het met 1glaasje per avond en dan als ik wat ouder werd mocht ik steeds meer. Ik ben wel een aantal keer dronken thuis gekomen maar dat vonden ze niet erg. Ze lieten me dan ook de volgende (dag)/week gewoon weer weg gaan, omdat ik dan mezelf kon bewijzen vonden hun dat ik het wel gewoon normaal kon.

Ik mocht wel wát drinken voor mijn 16e, maar ik had daar nooit behoefte aan (nu ik 16 ben nog steeds niet) dus heb het daar nooit echt uitgebreid met mijn ouders over gehad… Maar mijn ouders doen er niet moeilijk over. Natuurlijk hebben ze liever niet dat ik ladderzat thuis kom maar als dat wel gebeurt zijn we nog steeds even goede vrienden :slightly_smiling_face:

Ja ik woon in West Friesland en daar is alcoholgebruik onder de 16 heel normaal.

‘Van de West-Friese jongeren tussen de 12 en 16 jaar is 43 procent een zware alcoholgebruiker’

'Van de West-Friese ouders vindt 75 procent van de ouders het drankgebruik van hun kinderen geen probleem, heeft zich erbij neergelegd of zegt er niets van. De gemiddelde leeftijd waarop West-Friese jongeren voor het eerst drinken is 12,1 jaar. ’

Even wat feitjes van westfrisland.nl

Maar mijn ouders waren er altijd erg op tegen.
Op mijn 15e was ik voor het eerst dronken en daar waren ze best wel boos om geworden.
Nu ben ik 18 en ik drink.

ik ben bijna 18 en ik bepaal zelf wat ik drink of niet drink…
ik mocht voor mijn 16e wel drinken van mijn ouders, maar ik moest niet dronken thuis komen…

Mijn ouders vonden het prima dat ik heeeeeeel af en toe eens 1 glas dronk, meestal op familiefeesten ofzo. Nu ben ik 17 en ga soms wel eens uit en ze weten dan nooit hoeveel ik drink en eigenlijk vind ik dat best zo :stuck_out_tongue:

Ik drink vanaf mijn 15e en mijn ouders hadden daar geen problemen mee, alhoewel ik denk dat ze niet altijd op de hoogte waren van de hoeveelheid die ik dronk :stuck_out_tongue:

Ik mocht onder mijn 16e al gewoon drinken. Had er alleen niet heel veel behoefte aan ofzo.

Mijn ouders zouden het niet zo erg vinden, maar ik kan nu vanwege mijn medicijnen geen alcohol drinken en ik heb ook geen behoefte eraan. ik ben 15.

Toen ik 15 was, dronk ik wel wat, dat mocht ook van mijn ouders, als ik ze na de avond dan maar wel eerlijk vertelde wat en hoeveel ik had gedronken. Daarvoor dronk ik niet, ik denk ook niet dat het had gemogen, maar dat weet ik ook niet, want toen ging ik nog niet uit. Ik ben één keer dronken geweest op mijn 15e en sindsdien (ik ben nu 17) nooit meer, mijn ouders vonden dat denk ik een goede leeftijd om het te ontdekken en nu weet ik mijn grens en drink ik nooit meer teveel.

Ik drink vanaf mijn 13e, eerst had mijn moeder er geen problemen mee, nu is ze er streng tegen.
Ben nu bijna 15 en drink gewoon samen met mijn vader, hem boeit het niet.

Ik ben nu 16 en mijn ouders hadden er ook geen problemen mee als ik dronk toen ik 15 was - maar wel met mate - . Mijn vader zou het wel grappig vinden als ik een keer bezopen thuiskom, maar zo ben ik niet echt.
Maar ik drink eigenlijk alleen op verjaardagen van vrienden en kermissen en tijdens het uitgaan, niet op bv een verjaardag van mijn tante.

Ik mocht af en toe een klein glaasje wijn voor mijn 16e. En met nieuwjaar mocht ik champagne. Ik weet niet hoe zij staan tegenover alcohol onder de 16, maar zij vertrouwden mij gewoon en als ik wat dronk op een verjaardag dan vertelde ik dat gewoon aan ze. Ik ken mijn grens dus mijn ouders hoefden zich ook geen zorgen te maken.

Ik begon te drinken op m’n 15e, m’n ouders waren en zijn er nog steeds op tegen, maar hebben het wel geaccepteerd want ik ga toch niet stoppen ;p Ben nu 18

Ik mag ook best drinken van mijn ouders, ik heb er ook geen behoefte aan.

hoe gaan je ouders om met alcoholgebruik onder de 16?
als het normaal is vind m’n moeder het prima (dus niet ladderzat enzo, maar gewoon eens af en toe een glaasje)
hoe oud ben je en drink je?
15, ik drink op familiefeesten meestal een beetje wijn, maar nooit zo erg dat ik dronken ben ofzo, weet nog altijd precies wat ik doe