Alcohol op je 14e

Hee,

Aan mijn naam en de naam van dit topic te zien ben ik 14. Ik zie overal om me heen iedereen alcohol drinken. Ik was hier eerst tegen, want ik dacht dat het heel slecht was enzo. Maar echt 70% van iedereen drinkt hier bij het uitgaan, en ik wil dit eigenlijk ook… Waarom zou ik dit niet kunnen en is het voor de rest allemaal normaal?

Ik wil eigenlijk weten: drinken jullie en zo ja op welke leeftijd? Is het echt zo slecht als dat iedereen zegt? (Ik kan me niet voorstellen dat zo veel mensen het dan nergeren) Ik ben echt niet van plan elk weekend te drinken, maar een keer in de paar maanden indrinken, kan dat veel kwaad?

Xx meisje van 14

Ik heb zelf voor de eerste keer echt gedronken toen ik 14 was; geen succes, mezelf compleet voor schut gezet. Dit was eenmalig op een verjaardag en de keer erna was ik 16 met drinken (was toen nog legaal). Ik denk niet dat het kwaad kan voor een keertje, maar als je van plan bent om het toch vaker te doen (‘1 keer in de paar weken’), zou ik het niet doen. Ik denk dat het niet goed voor je is op 14jarige leeftijd; het tast toch echt je hersenen aan. Wat de rest doet, moeten ze zelf weten, maar als jij gehecht bent aan je hersenen, zou ik de drank toch nog even laten staan.

Ja, dat is zeker slecht voor je en al helemaal op je 14e. Als je even op Google ‘tieners en alcohol’ intypt dat kom je daar wel achter.
Natuurlijk kan 1 drankje op z’n tijd geen kwaad, maar doe het gewoon niet op die leeftijd.

De grens is omhoog gegaan naar 18. Zou al veel moeten verklaren voor je.

Dat anderen die grens negeren is niet omdat het wel gewoon kan, maar omdat ze niet inzien dat het eigenlijk gewoon echt niet kan.

En een keer een paar slokje op je zestiende is heel wat anders dan om de paar weken drinken waar jij het nu over hebt.

Mijn 14-jarige broertje krijgt overal drank. In een dorp dan, in een stad zal het denk ik anders zijn.

Toen de leeftijd grens op 16 stond was de gemiddelde leeftijd van jongeren die zich in een coma zuipen 15 jaar. Daarom is de grens omhoog gegaan. De jongeren onder de leeftijd grens kwamen te makkelijk aan alcohol en konden er duidelijk niet goed mee omgaan. Door de grens te verhogen hopen ze dat de jongeren onder de 16 minder makkelijk aan alcohol zullen komen.

Buiten dat jonge mensen er vaak niet goed mee omgaan heeft het ook negatieve invloed op je ontwikkeling in je hersenen.

Op mijn 14e kreeg ik één keer in de zo veel tijd een breezer van mijn ouders. Ik zal niet gaan indrinken als ik jou was. Je bent nog jong en nog in ontwikkeling. Het is niet goed voor je hersenen als je nu al gaat drinken.

Ik zou zeggen wacht lekker tot je 18 bent. Zo boeiend is het nou ook weer niet. Ik ben nu 21 en drink eigenlijk bijna nooit. Misschien af en toe een keer met vrienden op een terassje maar ik ben denk niet meer an 5 keer per jaar dronken.

Ik ben begonnen met drinken toen ik 14,5 was. Ik ging er echter wel verstandig mee om en 5 jaar geleden was het voor mijn gevoel ook “normaler” omdat de alcoholgrens toen lager was.

Inmiddels drink ik nauwelijks meer want alcohol is troep voor je lijf. Op elke leeftijd.

Ik zou gewoon nog even wachten. Drank is best duur en op jouw leeftijd is het nog lastig om situaties volledig te kunnen overzien. Dronken worden is echt niet zo geweldig als iedereen het doet lijken.

Er wordt geen alcohol geschonken, iedereen heeft van te voren al ingedronken of neemt stiekem een flesje mee. Er wordt dan sprite besteld en dan gieten ze de drank er stiekem bij.

Ik snap ergens wel dat je het ook wel eens wilt drinken, omdat anderen dat doen, maar kan je niet nog even wachten? Je bent nog maar 14.

Ik drink tijdens het uitgaan, maar ik drink niet veel. Ik heb soms dat ik gewoon alleen maar water drink en soms neem ik wat drankjes. Ik heb het beide keren super leuk gehad.

Ik vind dat je ook moet drinken wanneer je er zelf zin in heb. Bij jou lijkt het alsof je enkel wilt drinken omdat je omgeving en leeftijdsgenoten dat doen. Denk er goed over na en laat je vooral niet beïnvloeden. 14 jaar vind ik sws te jong.

Weet je wat het probleem is? Jij wil drinken vanwege groepsdruk, je wil niet degene zijn die achterblijft, en dát is nou juist hetgene wat drinken gevaarlijk maakt. Niemand wil achterblijven, niemand wil onderdoen voor een ander, dus iedereen gaat steeds meer en meer drinken.
Eén drankje in de zoveel tijd is niet enorm schadelijk nee, maar als jouw motto nu is “als andere mensen drinken - waarom ik ook niet?”, hoelang duurt het dan totdat jouw motto verandert in “als andere mensen veel meer drinken - waarom ik ook niet?” of “als andere mensen zich helemaal lam zuipen - waarom ik ook niet?”

Wat voegt drinken überhaupt toe? Helemaal niets. Het heeft geen toegevoegde waarde, behalve dan dat mensen zich een stuk cooler voelen blijkbaar, maar is dat het nou echt waard? Ik snap dat als iedereen het doet, jij automatisch het ook wil, dat is een normaal gevoel om te hebben als je jong bent - maar als alle mensen om je heen een stelletje idioten zijn, hoeft dat niet te betekenen dat jij ook je verstand overboord moet gooien.
Maar goed, ik praat als iemand die nooit de behoefte gevoeld heeft om te drinken. Ik ben 19 en ik drink af en toe een glaasje wijn, that’s about it.

Alcohol is erg slecht ja. Het is te vergelijken met cocaine.

Jullie mening is vooral gebaseerd op dat ik zei: ‘een keer in de paar weken’. Dat is misschien inderdaad wat veel voor op je 14e. Maar hoe schadelijk is het om 1 keer met carnaval bvb in te drinken?

Ik kan wel schijnheilig gaan doen en zeggen dat het extreem slecht voor je is, maar ik dronk op mijn veertiende ook al gewoon :’) Niet wekelijks, maar toch wel 1 keer in de twee/drie maanden. Maar beter doe je het gewoon niet, voor je eigen bestwil. Het is echt niet gezond.

Het gaat er vooral om hoeveel je in één keer drinkt, niet hoeveel weken er tussen zitten.

Ik heb mijn begin bericht even verandert, ik ben gewoon nieuwschierig maar echt een keer in de paar weken ben ik niet eens van plan

Hoeveel en wat zou je dan willen drinken? Heb je daar al over nagedacht?

Aangezien dit ook uit groepsdruk voorkomt denk ik niet dat zij na 1 glaasje stopt als er wordt gezegd dat ze meer moet drinken of gewoon een volgend glaasje aangereikt krijgt

Ik zou gewoon niet drinken als ik jou was. Ik heb ook geen alcohol op voordat ik zestien was (toen ik zestien was mocht je wel alcohol halen) en zelfs nu ik studeer (ik ben 22) drink ik nauwelijks. Vooral een glas wijn bij het avondeten o.i.d. Want heb je echt alcohol nodig om het leuk te hebben? Of wil je het echt alleen omdat ‘andere ook drinken’? Vergeet niet dat verhalen soms groter zijn dan dat de daadwerkelijke situatie was.

Er is namelijk niet voor niets een alcohol wet. Deze wet zegt dat je pas vanaf je 18e alcohol mag drinken (en dat zijn dus géén sterke dranken). Nou kan je zeggen: Joy, wat ben je braaf… maar ik werk in de Horeca en ik heb genoeg meiden naar de EHBO mogen doorsturen i.v.m. teveel alcohol.

Doe wat je zelf wil, maar houd alsjeblieft de controle over jezelf en luister vooral niet naar andere. Je kunt met jezelf afspreken dat je maar 1 biertje neemt, maar wat doe je als vrienden je er nog een aanbieden? en nog een? en nog een?

fijne carnaval