alcohol nuttigen

Hey hallo daar,

Vinden jullie dat je feestje ook leuk kan zijn als je geen alcohol drinkt?
Mijn mening, ja, ik denk van wel, ookal heb ik nog nooit zoveel alcohol op gehad dat je er echt wat van merkt. Maar ik denk dat het ook wel per persoon verschilt. De een is misschien erg verlegen of awkward zonder alcohol. Ikzelf daarintegen kan een gewoon een soort van switch in mijn hoofd omzetten dat het allemaal even niks meer boeit en je gewoon een superleuke en supergekke avond kan hebben, maar dan nog wel als het er op neer komt ben ik gewoon normaal en ik weet alles ook gewoon. In mijn vriendenkring / mensen die ik soms tegenkom/ mensen van mijn leeftijd, drinkt iedereen, en als ze dan vragen of ik nog een pijpje wil, zeg ik nee. Je moet het maar kunnen hoor, altijd nee zeggen. Maar om even on topic te blijven, wat vinden jullie hier van?
(Ik ben trouwens 14, bizar dat iedereen op mijn leeftijd al mega veel drinkt, zal wel aan de streek liggen)

Ik vind het eerlijk gezegd nogal sneu als mensen beweren dat ze geen plezier kunnen hebben zonder alcohol. En al helemaal wanneer mensen van jouw leeftijd dat zeggen. Ik drink zelf niet en kan het prima naar mijn zin hebben zonder.
Ik vind sowieso dat kinderen van jouw leeftijd geen alcohol horen te nuttigen en het verbaast me dat er geen ouders ingrijpen.

Alcohol is echt heel slecht voor ontwikkeling van het brein (en je lever wordt er ook niet blij van)…

Ik drink zelf wel (bijna) altijd als ik uitga maar dit is ook gewoon omdat ik het lekker vind om te drinken. Ik kan me ook prima amuseren zonder alcohol maar ik merk zelf wel dat ik wat losser word als ik al wat opheb. Echter als ik voel dat ik een beetje tipsy word, stop ik ook meteen en ga ik over naar water/cola! Ik ben wel al 20!

Mensen die op hun 14de drinken vind ik best sneu omdat zoals hierboven gezegd wordt, het heel slecht is voor de ontwikkeling van het brein en 14 jarigen met andere dingen moeten bezig zijn dan alcohol en zelfs uitgaan. Naar welke feestjes gaan jullie dan? En hoe komen hun als 14-jarigen zelfs aan alcohol??

Toen ik 13-14 was dronken al mijn vrienden ook volop. Het was zo erg dat ik vrienden had die me overdag na schooltijd dronken gingen sms’en en bellen. (Toen was de leeftijd nog wel 16 trouwens). Ik zei ook altijd nee, maar had wel altijd het gevoel dat ik er daardoor niet bij hoorde. Daarom snap ik het best als je af en toe een glaasje mee wil drinken, groepsdruk is zwaar op die leeftijd.

Ik drink nooit. Nu ben ik ook geen feestbeest maar ik vind mezelf toch altijd wel leuk op feestjes, ook zonder troep.

De ouders geven de drank zelf mee en je kunt hier als 14 jarige gewoon drank krijgen als je uitgaat. Het hoort nou eenmaal in de gemeente waar ik woon. Voor de ouders is het ook gewoon zovan, ja , ik hebt vroeger ook wa doan. Nou zijn mijn ouders niet zo en ik mag ook geen alcohol. Ik drink zelf ook niet en ik ben ook niet de persoon die slecht tegen groepsdruk kan. Sowieso, de mensen om mij heen accepteren het wel dat ik niet drink en proberen mij dan ook niet op te jagen of zoiets :slightly_smiling_face:

Waar woon je dan?

Ik vermoed de Achterhoek of Twente.

Hoezo “hoort dat nou eenmaal in de gemeente waar ik woon”? Ook bij jou is het gewoon illegaal hoor.

Ik ben 15, en ook bij ons drinkt (bijna) iedereen alcohol. Ik doe daar niet aan, wegens medische en gelovige redenen. K vind het ook best raar dat mensen van onze leeftijd zo snel aan alcohol kunnen komen en dat de ouders er niks aan doen :bored:

Ik vind het ronduit gek dat er kinderen zijn (ja kinderen) die al op hun 14e drinken. wtf. je bent dan echt nog een ukkie in mijn ogen. Ik snap nooit zo goed waarom het al nodig is om zo jong al te gaan drinken.

Klopt, het is wel illegaal, maar daar wordt niks op uitgedaan want zo gebeurt het bij ons nou een maal.

Ja klopt, ik vind het ook echt bizar…

Twente it is.

Ik snap ook niet waarom het nodig is, maar het gebeurt wel gewoon volluit ja.

Eens. Zelf was ik 15 toen ik voor het eerst alcohol kreeg, maar verder dan een Breezer ging het toen ook nog niet volgens mij. Maar 14 klinkt wel absurd jong… Al helemaal als ze gillen dat feestjes niet leuk zijn zonder drank. Damn, dan ben je echt wel een beetje,… zwaar overdreven en dramatisch.

Ik dronk zelf ook al op mijn 14e, kom ook uit een streek waar dat “normaal” is. Als ik er nu op terug kijk vind ik het echt bizar. Op dit moment ben ik 21 en drink ik eigenlijk niet meer. Heel zelden drink ik een paar glaasjes wijn. Dit is een bewuste keuze. Daarnaast heb ik weinig behoefte aan alcohol.

Ik denk zeker dat feestjes leuk kunnen zijn zonder alcohol, maar ik merk wel dat het mij net iets meer moeite kost om het ook als leuk te ervaren. Duurt net even wat langer voordat ik in een feest sfeer kom. Niet dat het met alcohol meteen leuk is haha, het wordt dan leuk of het wordt kut. Er is geen middenweg naar mijn idee haha! Zonder alcohol ben ik er zelf wel beter bij en dat is iets wat ik wel prettig vind.

Ik zie alcohol eigenlijk wel als een harddrug, ook al staat het niet in de opium wet. Dit omdat het bij grote hoeveelheden en langdurig gebruik erg schadelijk is. Dit betekent niet dat ik het gebruik sporadisch gebruik van alcohol afkeur, want het kan ook fijn zijn om af en toe lekker te drinken haha. :upside_down_face:

Ik drink zelf denk ik vanaf mijn 15e ongeveer. Niet dat ik toen veel dronk, in vergelijking met sommige vriendinnen zeker niet, maar ik dronk toen op een feestje wel eens een glaasje mee. Toen de meeste van ons 16 waren begon het echte ‘drinken’ pas. Ik denk dat ik inderdaad ook in een regio woon waar het redelijk normaal is. Ik ben zelf nooit een mega erge drinker geweest, maar drink wel regelmatig wat op feestjes. Zodra ik merk dat ik aangeschoten raak, stop ik ook meteen. Moet wel zeggen dat ik ook prima een avondje zonder kan. Daar wordt bij ons ook zeker geen probleem van gemaakt, er zijn best veel mensen die bij ons nooit drinken.