Alcohol met een rietje.

Horen jullie ook vaak dat ze zeggen dat je veel sneller dronken wordt als je alcohol met een rietje drinkt?
Want dan komt het zeg maar lans je gehemelte en sneller in je bloed ofzo?
Nja wat denken jullie?

ehm, nou ik geloof er HELEMAAL niks van XD.
dat slaat nergens op?

Volgens mij is dat een fabeltje. -.-

bullshitttt.

maar alcohol met een rietje drinken is echt iets van like not done, vind ik. :’]

Had het ook gehoord…

misschien drink je dan gewoon onbewust sneller

Ik geloof het ook niet ;p

cocktails?

Het is wel waar:

Of je inderdaad sneller dronken wordt van drinken van alcohol door een rietje hangt ervan af. Je bent eerder dronken als je sneller en meer alcohol drinkt, als je niet gewend bent regelmatig te drinken en als je op een nuchtere maag drinkt.

Als je alcohol door een rietje drinkt, merk je iets sneller het effect van alcohol dan wanneer je gewoon drinkt. Dit komt omdat een beetje alcohol rechtstreeks in de bloedbaan komt via je gehemelte (daar wordt de alcohol a.h.w. tegenaan gespoten).

Ook kun je je een beetje duizelig voelen door het zuigen aan een rietje. Door het zuigen aan een rietje zonder adem te halen kom je een beetje zuurstof tekort, waardoor je je wat licht in je hoofd voelt. Dit kan net zo voelen als het gevoel van aangeschoten zijn.

De conclusie is: als je alcohol drinkt door een rietje ben je een (klein) beetje sneller onder invloed. Theoretisch ben je ook eerder dronken maar in de praktijk zal dat meestal niet gebeuren omdat bijna niemand vier, vijf of meer glazen alcohol via een rietje naar binnenwerkt.

Haha dikke onzin, je kan het sneller opdrinken op die manier. Dat is de reden waarom je eerder dronken bent.

Is onzin, want als je normaal drinkt komt de alcohol ook eerst door je mond en langs je gehemelte, dus zo kan het ook opgenomen worden…

pff weet niet hoe je een url moet plaatsen. xd

onzin ik drink altijd alcohol met een rietje en ik ben niet rapper dronken dan mijn vrienden

Link kopiëren en plakken

Als je alcohol met een rietje drinkt, kun je wel degelijk iets sneller dronken worden. Nochtans krijg je niet meer alcohol binnen dan wanneer je ‘gewoon’ uit een glas drinkt. Wel komt de alcohol sneller in het bloed terecht, waardoor je ook wat sneller dronken wordt.
Wanneer je alcohol zonder rietje drinkt, stroomt de drank voornamelijk over de tong. Door met een rietje te drinken, komt de drank meer in contact met je gehemelte. Ter hoogte van het gehemelte is de huid erg dun en sterk doorbloed, waardoor stoffen gemakkelijk doorheen de huid in de bloedsomloop terechtkomen. De alcohol komt langs deze weg sneller in het bloed dan via de spijsvertering (wat een relatief trage manier is om stoffen op te nemen).
Bovendien zuig je, wanneer je met een rietje drinkt, de drank op door een lage druk in de mond te creëren. Als de druk lager is, verdampt de alcohol sneller. Alcoholdampen worden vlot opgenomen door inademing en komen zo via de longen in de bloedsomloop terecht.

ff snel op internet gevonde ;p

dat dacht ik dus ook

wat ze hiermee bedoelen is :

stel iemand schenkt drank voor je in, bijvoorbeeld wodka redbull -lekker!-
anyway, dan gaat eerst de wodka erin, en dan de redbull, rietje erbij klaar
dat rietje gaat naar de onderkant van het glas toch?
de wodka/redbull moet nog ‘mengen’ maar als jij meteen gaat drinken drink je eigenlijk meer wodka dan redbull en dus ben je sneller dronken

dan van ‘in de bloedbaan komen’ klinkt een beetje vaag maar oke

Ik drink juist altijd langzamer met een rietje…

Misschien omdat je het dan sneller opdrinkt.
In een discotheek krijg ik meestal ook m’n drankje met een rietje, maar denk dat dat eerder is voor de hygiëne.

ik hoor het idd ook vaak.
en ook dat van bier je kut gaat stinken ofzo?
haha wtf xD