Alcohol kopen bij zelfscan

In de supermarkt (Albert Heijn) betaal ik altijd via de zelfscan, zo ook als ik alcohol koop. Nu is het zo dat er een melding op het scherm komt met de mededeling dat je even moet wachten i.v.m. de leeftijdscontrole. De medewerker krijgt op hun apparaat ook een melding. De medewerker komt dan óf mijn legitimatie controleren, óf ziet dat ik oud genoeg ben en zorgt ervoor dat ik verder kan gaan met betalen. Maar het komt redelijk vaak voor dat de medewerker ervoor zorgt dat ik verder kan met betalen en dan, nadat ik betaald heb, nog komt vragen om mijn legitimatie. Dit doen ze omdat het dan druk is ofzo en ik dan niet te lang hoef te wachten. Maar ik vraag me eigenlijk af of ik na het betalen nog wel verplicht ben om mijn legitimatie te laten zien. Het product is namelijk al verkocht aan mij, in principe/wettelijk gezien kan de supermarkt het dan toch niet meer terugdraaien? Nou doe ik er nooit moeilijk over, maar toch vraag ik het me iedere keer af. Zijn er hier meiden, die bijv bij een supermarkt werken, die weten hoe dit zit?

Volgens mij mag dat niet, want ze hebben het al verkocht. Dat is hetzelfde als dat je aan een kassa alcohol koopt, afrekent en weg wilt lopen, maar dan vragen ze pas of je je kan legitimeren.

Volgens mij kan dat wel. Ben je jonger dan moet je gewoon je geld terug krijgen.

huh ik heb nooit een melding op het scherm voor legitimatiecontrole bij zelfscanners in supermarkten gekregen…

maar het zou dan denk ik niet mogen want het is dan al verkocht toch?

Ik krijg een melding voor het afrekenen (jumbo) dus ik heb dat sowieso nooit. Maar denk inderdaad ook niet dat je het dan nog kan weigeren…

Volgensmij zijn ze goed de lul als er een controle langs komt en ze het zo afhandelen.

Ja er staat gewoon iets van ‘een momentje astublieft’, net als de melding die je krijgt als ze een steekproef moeten doen. Maar omdat ik dan alcohol heb gekocht, weet ik dat die melding er is omdat ze mijn leeftijd moeten controleren.