Alcohol grens van 16 naar 18.

Ik vind 21 jaar in Amerika ook een beetje te. Dit niet omdat ik vind dat jongeren horen te drinken om 18-jarige leeftijd of zo hoor, maar ik bedoel; 21 jarigen gaan dan helemaal los!!
Wij leren hier op een eerdere leeftijd al met alcohol om te gaan, om het maar even zo te zeggen.
Ik denk dat als je dan eindelijk 21 bent, je jezelf helemaal klem gaat zuipen en dan gewoon gaat rijden in je auto en zo. (in Amerika hebben de meeste mensen op hun 17e of zo al een rijbewijs).

Maar even on-topic; ergens vind ik het wel een goed idee.
Maar hoe willen ze dit dan ook gaan doorvoeren in de café’s en alles? Wanneer het druk is gaan bartenders echt niet elke keer vragen aan jongeren of ze even hun ID laten zien.
Ik ben benieuwd.

Ik vind het niet zo’n heel goed idee.
Het heeft meer effect als er gewoon eens goed op ID-kaarten gecontroleerd wordt.

Sowieso vind ik het ook geen fijne gedachte dat 18-jarigen dan ineens helemaal los gaan met alcohol in het jaar dat ze ook voor hun rijbewijs gaan.

Eens.

Als de leeftijdsgrens verhoogd wordt naar 18, wordt die verschuiving tegengegaan. 16-jarigen zullen toch wel drinken als de grens op 18 ligt, maar voor 13/14-jarigen wordt het gewoon veel moeilijker om aan drank te komen.
Ik vraag me alleen af of het niet met andere maatregelen teruggedrongen kan worden.

Ja dat is natuurlijk weer het moeilijke… Maar dan is een verbod op … bier-reclames én een verhoging handiger… Maarja dat kun je de bier-mensen niet maken :’)

Ik vraag me af hoeveel nut dit heeft, nu zijn er al talloze tieners die drinken als ze 14 zijn ofzo. Ik vond de regeling zoals die was beter. Ik vraag me af in hoeverre die leeftijdsverschuiving het drinkresstartpunt tegengaat. Ik vond de vorige leeftijdsgrens beter.

+1

Drankmisbruik komt meestal voor bij jongeren onder de 16 jaar. Ze zouden beter iets kunnen bedanken om dat tegen te gaan. Want als je de alcohol grens naar 18 doet, dan schuift het misbruik op, of wordt die groep juist nog groter.

Ze kunnen beter regels (geen drank onder 16) beter handhaven. Schiet je veel meer mee op!

Ik denk niet dat het nog zin heeft…
Maaarja, ik ben toch bijna 18 dus mij maakt het verder niet zoveel uit :relieved:

+2

Ik snap het eig wel, nu de grens op 16 jaar is is het ook lastig om aan te wijzen wie zich wel aan de wet houdt en wie niet. 18 jaar is een makkelijkere selectie, bovendien zijn 18-jarigen een stuk volwassener. Het is denk ik vooral de aanpak, klopt dat de groep die te jong drinkt groter wordt maar in dit geval is het dan makkelijker om aan te pakken. In dat geval bedenkt ik me en vind het toch een goede maatregel.

Waarom wordt die groep dan groter? Als de leeftijdsgrens opgeschoven wordt, komen de jongen onder de 16 juist minder makkelijk aan alcoholische dranken.

Er is hier al jaren een discussie over. Maar goed ik word dit jaar 18 dus voor mij maakt het niets uit.
En inderdaad ik denk dat 14-jarigen niet zo snel aan 18-jarigen zullen vragen om de alcohol. Dat zie ik 16-jarigen weer wel doen en kan je dus eigenlijk nog op je 16e aan drank komen.

Helpt toch niet.

Misschien wel goed, maar ik denk dat het geen zin heeft.

ik vind het goed hoor

heel mooi verwoord :slightly_smiling_face:

Neeee! Nu ben ik eindelijk over 3 dagen 16 en willen ze gvd die grens verschuiven :woman_facepalming:

ik denk niet dat het binnen drie dagen wordt ingevoerd hoor :stuck_out_tongue: … Bovendien zeggen ze dit al tijden maar komt het er maar niet van.

Natuurlijk is het kut voor alle 16-jarigen als het wél ingevoerd wordt. En ik denk dat velen gewoon stiekem aan drank proberen te komen, zoals het nu met 15-jarigen enzo ook gebeurt. Maar het is wel verstandig om pas later te beginnen met alcohol.
Je groeit idd totdat je ongeveer 21 bent. Tot die tijd is een deel van je hersenen, de prefrontaalkwab en nog wat stukkies :stuck_out_tongue:, druk bezig met groeien. Dit hersendeel is nodig voor veel rationele dingen, zoals redeneren, beslissen, etc (en nog wel voor veel meer maar goed). Alcohol kan remming veroorzaken, waardoor je hersenen zich minder goed ontwikkelen. (niet dat iedereen plots incapabel wordt als ze nog drinken in de groei :stuck_out_tongue: hehe. maar het is wel degelijk schadelijk)

Beter mag je ook net zoals in Amerika op je 16e al autorijden! :slightly_smiling_face: