alcohol grens naar 18

ik moet opschool discuseren over dat de alcohol grens naar 18 jaar meot. en ik moet er voor zijn… maar ik moet dat wel een paar goede punten hebben willlen jullie die hier plaatsenen je ka nbijv ook zeggen tegen en dan een voor argument daarop maken

alsjeblieft! Liefs,

Voor;
-veel tieners van tegenwoordig weten hun grens nog niet te vinden als ze met alcohol in aanraking komen. (zie veel krantenartikelen of tieners op dit forum)

Het kan schade aan je hersenen toebrengen (hoe zeg je dat?!:P)
En ze zeggen dat je hersenen ongeveer zijn gestopt met groeien als je 18 bent.
Dus eigenlijk is 16 te jong, en dus slecht…

Nou succes~!

zeker voor!
het beschadigd je hersenen heel erg eigenlijk tot je 21e mrja.
En wat ik zo om me heen zie weten mensen niet echt maat te houden met alcohol.

ps. heb hier ook een discussie over moeten voeren op school :stuck_out_tongue:

wat is het nut? iedereen doet het toch al stiekem.
Al ben je 10, kan je op de een of andere manier wel aan drank komen.
Dus al verleggen ze die alcoholgrens, die 16jarigen komen nog steeds wel aan alcohol hoor.
Ze kunnen het dan misschien niet zomaar in de supermarkt zelf kopen,
maar ze komen er echt wel aan.
Vind het dus doelloos, zo’n grensverlegging.

Al vind ik wel dat je het je hersenen aantast hoor,
maar daar kies je toch zelf voor.

Hmmpf, eigenlijk zijn dit geen goede tegenargumenten. xD
Woops. sorry. =P

hehe ik vindhet ook stom want het meot gewoon 16 blijven anders duurt het zo lang voordat het legaal mag :stuck_out_tongue: maarja ik moet voor argumenten heben :flushed:

Niet als je op je 14e al een ID moet hebben en die ook steeds moet laten zien… :drooling_face: alleen al de boetes van het niet bij je hebben van je ID kunnen tegenwoordig al fors oplopen, en/ of dat ze je uit de slijterij mogen knikkeren.

ik ben voor!
want ze weten niet hoe ze er mee om moetten gaan,

mjah ze komen er tch wel aan,

• voor je 23e zyn je hersens nog niet volgroeid,
    dus eigenlijk weten ze helmaal nog niet waar ze mee bezig zyn
    en wat voo rgegevolgen het heeft, want ze kunnen de
    situatie niet goed genoeg overzien.

Dat met dat id vind ik onzin, want als ik peuken wil hebben en ik krijg ze niet mee vraag ik het altijd gewoon aan iemand op straat en 80 % doet het dan ook gewoon voor je halen. met alchol nog nooit geprobeert maar mischien kan dat ookwel op die manier en de zus van een vriendin van mij werkt in de ah en dan geeft ze het ook gewoon aan ons.
dus ik vind het onzin grens naar 18 want je kiest er zelf voor of je drinkt en je komt er toch wel aan.

de hoger de leeftijdsgrens de moeilijker aan drank te komen de ‘stoerder’ je bent als je t wel hebt.
maartoch,
aangezien je er dan zo moeilijk aankomt doen minder mensen 't en heb je op je 14e bijvoorbeeld niet allemaal vrienden die al wekelijks dronken zijn(:

overmatig drankgebruik veroorzaakt leverschade! en aangezien velen hun grens niet weten, kunnen zij dit ook oplopen!

Vermindering van jongeren die comazuipen

Voor: Mensen weten hun grenzen niet meer. En hierdoor lopen sommige al voor hun 16de al alcohol schade op. zuipen zich dus élk weekend klem, maar nooit leren ze ervan: Tsjonge jonge misschien komt die hoofdpijn omdat ik eergisteravond nog later uit ben geweest…

Tegen: Het is niet controleerbaar, want je kunt ook niet zeggen: verliefd mag je niet zijn tot je 18. zie je het voor je? Een boete omdat je hand in hand loopt met iemand en dat je je id moet laten zien om te kijken of je 18 bent. Daar kun je het mee verlgelijken.

En zo’n tegenargument wat je knt afkraken…:

Als iemand zich niet kan klemzuipen op zijn 16de, doet ie dat als ie 18 word/ Dan heeft zo iemand nog niet zijn grens weten te vinden en stapt dan in de auto en denkt ‘ik kan nog wel naar huis rijden is niet zo ver’. Waardoor er natuurlijk veel ongelukken gebeuren, maar als iemand 16 is, heeft zo iemand een scooter, brommer, of hebben de ouders geen zin meer om hun kinderen weg te brengen middenin de nacht. En moetne ze dronken op de fiets. dus opzich maakt het niet uit… Er komen allebei ongelukken van >.<

LAat toch maar op 16jarige leeftijd :slightly_smiling_face:

Voor, maar ik denk niet dat het gaat helpen.

tegen; want het helpt toch niet.
Bij de grens van 16 van nu, drinken ook kindjes van 13. Dus waarom zou dit bij een alcohol grens van 18 wel veranderen.
Kun je 't net zo goed niet veranderen haha.

ik weet het niet zo.
voor: dat word er misschien meer op gelet, en worden goed voor hersenen enzo.
tegen: dat word het misschien ‘‘stoer’’, om al veel eerder alchol te drinken, juist omdat het verboden is.

Dan vraag je toch gewoon je broer of zus. Onzin, dus.

Nu even ontopic.

Zoals AntiUgg al zegt: Dan wordt het stoer. Kijk maar naar andere landen. Als wij een uitwisseling hebben en er komen landen waarbij de leeftijdsgrens al 18 of hoger is, dan zuipen die leerlingen zich helemaal lam. Ze worden niet een beetje zat, maar Ketszat. Ze maken er gebruik van namelijk. Voor hun is het speciaal dat je op je 16e mag drinken. Als dat bij ons verhoogd wordt, word dat bij ons ook speciaal en ‘stoer’.
Ik ben nu 17 en heb dus gewoon kunnen drinken vanaf mijn 16e. Ik vind er nou niks speciaals meer aan. Ik kan gewoon maat houden. Ik denk dat als je illegaal gaat drinken, dat je dan geen maat weet te houden. Je bent de drank niet gewend en het is stoer dat je al gaat drinken als je nog te jong bent. Dus dan meteen ontzettend zat.
Hoeveel 14/15jarige meisjes/jongens met alcoholvergifteging zijn er nu wel niet?

^^ind,
mensen uit mn klas de meelopers gescheppen elke maandag op over hoe dronken ze wel niet waren in het weekend >,<
ik zit overigens in de tweede