Afweermechanisme

Ik merk al een tijdje van mezelf dat ik niet altijd even aardig ben en dat vind ik heel erg vervelend. Ik denk dat het komt doordat ik in de brugklas heel erg ben gepest (dermate erg dat ik van die school af moest) en het jaar daarop op m’n nieuwe school ook niet echt een goede start heb gehad. Het is trouwens niet dat ik mensen echt loop te pesten. Maar meer dat ik vaak veel te direct/eerlijk ben als er niet om gevraagd word of heel erg sarcastisch. Hoe kan ik zorgen dat ik me beter inhoud? Want ik denk er echt niet bij na voordat ik zoiets zeg. Weet ook niet zeker of het zo is, maar ik heb vaak het idee dat ik hiermee probeer mensen ‘voor’ te zijn zodat ik niet weer het slachtoffer word, maar ik wil dat andere mensen ook helemaal niet aandoen. Dus, iemand die dit herkend of tips heeft? Want gewoon: “Nadenken voordat je wat zegt” is nog best moeilijk

Ik geloof best dat dat heel moeilijk is. Maar vaak zijn die cliché’s het moeilijkst zijn om in de praktijk te brengen ook maar al te waar… Nadenken voor je iets zegt! Misschien moet je bij jezelf nagaan hoe jij het vond toen je gepest werd. Het is prima dat je wilt dat dat nu niet gebeurt, heel goed zelfs. Maar probeer dan om anderen daar niet in mee te trekken, en er niet voor te zorgen dat zij de dupe worden van jouw zelfbescherming. Dat is heel moeilijk, denk ik. Maar ik weet niet wat ik nog meer zou moeten zeggen… Ik wens je heel veel succes, en ik weet zeker dat het goed komt! Probeer gewoon bij jezelf na te gaan waarom je het nou eigenlijk zegt, en wát je nou eigenlijk zegt. En, misschien is dit geen optie, maar is het bijvoorbeeld iets om tegen deze mensen te vertellen wat er gebeurd is? Ik weet het niet hoor, maar het is misschien een idee!